De kolencentrale van Riverstone is een van de laatste vier nog overgebleven kolencentrales in Nederland. De Amerikaanse investeerder was de enige partij die inging op het aanbod van toenmalig minister Wiebes om over te gaan tot vervroegde sluiting.
Demonstranten in Birma – paaseieren om acties kracht bij te zetten
De zogenaamde “Paasei Staking” van zondag is een van de vele thematische protesten van de afgelopen twee maanden, waaronder een “Bloemen Staking”, waarbij demonstranten bloemen legden op openbare plaatsen om slachtoffers van veiligheidstroepen te eren. En een “stille staking” die de straten van het land verlaten achterliet.
Boeken – Waarom niet-menselijk leven rechten verdient
Erik Kaptein – Rechtsgelijkheid voor de natuur.
‘Sterven als vliegen’
Meer dan een half miljoen kippen sterft ieder jaar op weg van stal naar slachthuis.
de Boeddhistische blik – Het grote plaatje, de zin en onzin van het leven
Hoe ziet het grote plaatje eruit wanneer je aan het begin van je volwassenheid staat en grote levenskeuzes moet maken voor de toekomst? Als je in de bloei van je leven een jaar lang covid-maatregelen ervaart?
Posters in Den Haag voor kleinere en diervriendelijkere veehouderij
Boeren, dierenartsen en dierenbeschermers roepen politici op: veel minder dieren en alle dieren buiten.
OM – Zaak verdachte die journalist in Krimpen aanviel achter gesloten deuren
Dat betekent namelijk dat de verdachte niet voor de rechter komt en de hoorzitting niet openbaar is voor pers en publiek. De verdachte kan tijdens zo’n OM-hoorzitting hooguit een werkstraf of een geldboete krijgen.
Drie actievoerders ER veroordeeld wegens besmeuren gebouw EZ in Den Haag
De activisten vinden de uitspraak onterecht en onevenredig. De actie staat in hun ogen niet in verhouding met de volgens hen wandaden van Shell en de miljarden fossiele subsidies die het ministerie jaarlijks aan de sector uitdeelt.
Boeken – Geloof niet alles wat je denkt
De uitgever: Wijsheden van moderne boeddhistische monnik Björn Natthiko Lindeblad voor een betekenisvol leven.
Animal Rights: stop met het infecteren van apen met vogelgriep
Vier van de twaalf al dood voor einde van de proef.
Birma – tenminste 459 burgers door militairen gedood sinds coup
Op 1 februari wierpen militairen de democratische gekozen burgerregering omver en kondigden een noodtoestand van een jaar aan. Civiele leiders, onder wie staatsraad Aung San Suu Kyi, werden gevangen genomen. De staatsgreep leidde tot massale protesten.
Dier&Recht – ‘Jaarlijks miljoenen euro’s EU-subsidie naar misleidende promotie zuivelproducten’
Zo ontving Nederland samen met andere EU-landen 2,9 miljoen euro voor de campagne Sustainable Dairy in Europe. Deze campagne wil ‘de consument meer bewust maken van de ecologische duurzaamheid van de Europese zuivelsector.’
Boeken – Waarom overkomt mij dit weer!?
Aan de hand van herkenbare voorbeelden en verhelderende reflectieopdrachten helpt Anja Pairoux de lezer-volgens de uitgever, stap voor stap de draden van je leven te ontwarren.
Boeken – eetbare natuur
In dit scherpe betoog toont de gezaghebbende filosoof Michiel Korthals zijn visie op de huidige stand van zaken van de Nederlandse landbouw en voedingssector, die in zwaar weer verkeert.
Op Boeddhadag uitreiken met Duizend Handen
Bloemen in de bajes – geef gedetineerden een attentie op Boeddhadag.
World Day for the End of Fishing – stop verkoop van levende schaaldieren
Voor de WoDEF van 2021 richt Animal Rights haar blik op de verkoop van levende schaaldieren die de consument vervolgens thuis zelf moet doden.
de Boeddhistische blik – Fallen Flowers, Thick Leaves
Sinds het kapitalisme afgelopen decennia ruim baan krijgt in China, ondergaat het land niet alleen grote economische veranderingen maar ontketent dit ook een stille, maar onomkeerbare seksuele revolutie. Vrouwen in China worstelen met de verwachtingen die de maatschappij van hen heeft.
Amerikaanse senator trekt ‘hakenkruiswetsvoorstel’ in na verzet Hindoes en boeddhisten
Over het wetsvoorstel ontstond intense publieke verontwaardiging vanuit de Hindoe, boeddhistische en Jain gemeenschappen in New York en ook verder in de Verenigde Staten, en de negatieve impact die een dergelijk wetsvoorstel kan hebben op leerlingen uit deze tradities die New Yorkse scholen bezoeken. Het uitroepen van het hakenkruis tot een symbool van haat kan leiden tot aanvallen op en pesterijen van studenten die het beschouwen als een symbool van vrede, welzijn en welvaart.
Falun Gong: Chinese politie treedt hard op tegen meditatiebeoefenaars
Het voorstellen van meditatie om te helpen omgaan met COVID-19 wordt in China door de Chinese communistische partij (CCP) beschouwd als “gebruik van een xie jiao” en bestraft met zware gevangenisstraffen.
Varkens in Nood – ‘schokkende denkwijze inzake stalbranden’
Varkens in Nood is van mening dat het opsluiten van duizenden levende wezens in een hermetisch afgesloten gebouw ethisch niet acceptabel is. Een uitloop, of een vluchtweg die de dieren kennen en dus zullen gebruiken bij een calamiteit, moet verplicht worden voor alle gebouwen waar dieren in leven.
Bhutan – India stuurt nog eens 400.000 doses vaccin naar boeddhistisch koninkrijk
In januari van dit jaar zond India de eerste zending van 150.000 doses Covishield-vaccins naar Bhutan. Covishield wordt vervaardigd door het in Pune gevestigde Serum Institute of India.
‘China verantwoordelijk voor schendingen rechten Tibetanen en Oeigoeren’
De regering van de Amerikaanse president Joe Biden blijft Peking verantwoordelijk houden voor het schenden van de rechten van Tibetanen, de Oeigoeren in Xinjiang en de inwoners van Hong Kong. Nancy Pelosi, voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, is het eens met de sancties die de regering Biden heeft opgelegd aan China. ‘De sancties van […]
De Blik – zin en onzin van het leven
‘Het grote plaatje’ is een productie van de KRO-NCRV De boeddhistische blik en wordt op 4 april rond 15.30 uur uitgezonden op NPO2.
Boeken – Zo niet dan toch
Het kan gaan over voetbaltactiek, over het meenemen van je paraplu als het misschien gaat regenen, of over een politieke keuze. Maar wat bedoelen we wanneer we zeggen dat iets ‘logisch’ is? Wat is er logisch aan ons redeneren en wat niet? Hoe zeker kunnen we zijn in de keuzes die we maken?