Vrienden van het Vipassana-meditatiecentrum zaterdag voor de eerste keer bijeen in Deventer.
BUB secretaris-generaal Vermeulen wordt zenleraar
Vermeulen begon met meditatie in 1992 in de Kwan Um School of Zen. Hij nam er deel aan retraites van twee dagen tot drie maanden. In maart van dit jaar ontving hij inka van zenmeester Wu Bong.
‘Ik verkeer in een boedhistische kalmte’, zei ik tegen mijn gesprekspartners
Het begon ergens in de vorige week. Ik heb het niet genoteerd in de agenda omdat de ervaring pas later kwam.
Janwillem van de Wetering als driejarig kind
Unieke foto’s van de Rotterdamse auteur van onder andere Grijpstra en de Gier en de schrijver van een zen-trilogie.
Janwillem van de Wetering: de man met de kruiwagen
Het panel stelde vast: Van de Wetering was geen leraar, een zoeker, bleef af van het grote uitdagende in zen, schreef op een verstrooiende manier over zijn ervaringen in een Japans klooster.
Relatie boeddhistische leraren en bgv’ers onmisbare pijler
De BZI zegt zich terdege bewust te zijn dat er nog een lange weg te gaan is voordat het beroepsprofiel van de BGV’er volledig is uitgekristalliseerd en een volwaardige plaats heeft ingenomen in de diverse zorgvelden binnen de Nederlandse samenleving.
Sterkte bgv’ers in gevangenis komende vier jaar gegarandeerd
In augustus heeft de Hoofddirectie van de Dienst Justitiële Inrichtingen ingestemd met het door de directie en managementteam van de Dienst Geestelijke Verzorging gedragen besluit om de veldformatie van de drie kleine denominaties (Joden, Hindoes en boeddhisten) tot 1 januari 2018 te bevriezen.
‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’
Het ene bericht had nog meer impact op mij dan het andere. Het beukte op me neer, al die ellende, al dat lijden, het grote verdriet.
Onbegrensde metta op de snelweg
Het was in een paar seconden voorbij. Maar het maakte zo’n diepe indruk op me, ik zal het nooit vergeten, al zal het beeld in de loop van de tijd wel vervagen.
‘De Verhevene had wel wat minder sutta’s kunnen bedenken’
De Verhevene kijkt me chagrijnig aan. Hij heft zijn vinger en zegt: ‘Als je op deze weg doorgaat, Joop, dan ziet het er niet best voor je uit. Dan zou je, hoe vreemd dat misschien klinkt, nog wel eens kunnen gaan verlangen naar een langdurig verblijf in de blaartrekkende hellen.’
Het BD zoekt muzikanten
Om toekomstige door het BD georganiseerde evenementen muzikaal te begeleiden, is het Boeddhistisch Dagblad op zoek naar muzikanten- trompettisten, violisten, drummers, gitaristen, bassisten en andere muziekliefhebbers die zo af en toe- alleen of in een groep, op willen treden.
Het BD zoekt een cartoonist
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is op zoek naar een vaardige tekenaar die snel en trefzeker opzienbarende boeddhistische kwesties die in het nieuws komen kan schetsen.
Het boek
Het is een boek dat ik uit de geribbelde kartonnen envelop haal. Een boek en niet de bestelde dvd’s over de Zweedse detective Wallander. Een boek. Een recensie-exemplaar van de uitgever Lannoo. Even ben ik verstoord, ik had me zo verheugd op een avondje detective gapen.
‘Ik ben een liegende boeddhist’
De Boeddha houdt niet van Liegebeesten. Juiste spraak is voor hem een groot goed. Nou ja, een leugentje om bestwil. Nee, ook niet. Nou, dan een leugen om de rust in de tent te bewaren. Nee, nee. Of om mijn redactie en bronnen te beschermen. Nee!
Vrijdag de Dertiende
Ook al geloof je er niet in, en ben je voor de duivel niet bang: Uitkijken!
‘Ik ben helemaal van het pad af door het boeddhisme’
Ik probeer met twee vingers in mijn neus het boeddhisme te beleven. Op een voor de buitenwacht onopvallende manier. Daarom draag ik geen gekleurde koordjes, armbandjes, mala, speciale kleding, rode sokken of oranje stropdassen en heb aan de achteruitkijkspiegel in de auto ook geen boeddhabeeldje hangen. Kortom, ik probeer niet op te vallen.
‘Voortdurend gelukkig zijn is schadelijk voor de gezondheid’
Calvinistische Nederlanders gelukkiger dan inwoners ‘boeddhistische landen’.
Nederlands vipassanacentrum kan er al in 2016 zijn
De stichting is op zoek naar een plek voor het centrum, praat met geldschieters en leraren adviseren over de inhoud.
BUN en BOS: ‘Alles op alles zetten om te kunnen blijven uitzenden’
Als de BOS als kleine levensbeschouwelijke 2.4.2 omroep in ons publieke omroepbestel gaat verdwijnen- en daar lijkt het op dit moment wel op, dient zich de mogelijkheid aan om via internet de programma’s bij kijker en luisteraar af te leveren. Steeds meer mensen kijken en beluisteren op die manier hun programma’s.
De Boekenboog: ‘Een link tussen Tibet en Vlissingen’
Vandaag opent in Vlissingen op een nieuw adres boekhandel De Boekenboog de deuren om naar verwachting veel klanten een plezier te doen met goedkope boeken in een breed assortiment. De Boekenboog is geen gewone boekwinkel maar de bron van financiering van voornamelijk projecten in India waar Tibetaanse vluchtelingen bij betrokken zijn.
‘Ik kan niet haten, word er vervelend van’
Van een ding heb ik wel spijt in mijn column van vorige week: dat ik het paard van Sinterklaas heb opgevoerd in deze tijd van het jaar. Voor je het weet komt de terreur van het schoenzetten en gejengel om snoep op gang.
‘De verwerpelijke stijl van Open Boeddhisme’
In het Nederlandse strafrechtsysteem ben je pas schuldig als een verdenking van het plegen van een strafbaar feit ook bewezen is. Maar niet bij deze journalisten van de koude grond. Door insinuerend taalgebruik maar zonder tot een eigen oordeel te komen, zaaien ze angst in de boeddhistische samenleving.
Werk in één keer, puur wat het geeft (DeWerkplaats, Evelien Bannenberg)
Evelien Bannenberg (1963) studeerde af aan de Kunstacademie in Enschede. In haar werk is haar fascinatie voor de natuur te zien. Bannenberg legde in een botanische tuin, gedurende tien jaar, bijna dagelijks de stadia van met name de paardenstaart, berenklauw en varen vast op foto en tekening.
Rozenkrans of mala: verwatering of toegevoegde waarde?
In de loop der jaren heeft de Hartsoetra een steeds grotere betekenis voor mij gekregen en ik hoop dat ieder die zijn hart opent voor deze soetra, er veel troost en wijsheid uit kan halen. Mijn verbijstering was dan ook groot toen ik bij een sesshin in België geconfronteerd werd met het feit dat boeddhistische soetra’s in de Nederlandse taal op de melodie van een Russisch orthodox Marialied, onder begeleiding van een accordeon met de groep ingestudeerd werd. Wie zoiets bedenkt heeft naar mijn idee de boeddhistische leer niet begrepen.