In eerste instantie bleek er sprake van misbruik te zijn met jong volwassen mannen, nu zou er er ook een kind zijn misbruikt. Is één slachtoffer genoeg om de openbaarheid te zoeken. Twee, acht, tien, honderd.
Mettavihari al in 1981 onderhouden over seksueel misbruik
Door de Thaise organisatie section five is toen een onderzoek ingesteld naar seksueel wangedrag door de monnik in de tempel in Waalwijk. Hij kwam er vanaf met een ferme waarschuwing en kreeg de gelegenheid zijn leven te beteren.
‘Wie zou mij geloven als ik Mettavihari zou beschuldigen’
Hans Voerknecht werd volgens eigen zeggen vier keer seksueel misbruikt door de Thaise Vipassanaleraar Mettavihari. Na dertig jaar begrijpt hij nog steeds niet waarom hij zijn overweldiger niet kon stoppen.
Wie bewaakt de leraar?
Er hangt een grauwsluier over boeddhistisch Nederland na de onthullingen over seksueel misbruik in boeddhistische groepen. Hoe nu verder?
Sangha Metta werkt na misbruik Mettavihari aan gedragscode
De drie leraren van Sangha Metta hebben in de jaren zeventig en tachtig zelf geen weet gehad van het seksueel afwijkend gedrag met 21 leerlingen van Mettavihari en zij keuren het handelen van hun leraar, zoals dit nu naar buiten komt, ten stelligste af, zeggen ze in een verklaring
Seksueel misbruik in het boeddhisme- aanstellen vertrouwenspersonen is niet genoeg
Is het mogelijk om een slachtoffer te steunen en ook de bron van het kwaad aan te pakken? Dat vraagt om een zeer intelligente en uitgebalanceerde vertrouwenspersoon. Wie dat niet is moet opkrassen.
De positie van vertrouwenspersonen in misbruikkwesties
Hoe ver moet een vertrouwenspersoon gaan om al of niet vermeend misbruik van leerlingen van boeddhistische leraren dat hem in vertrouwen is verteld naar buiten te brengen?
NOS: seksueel misbruik minderjarigen door boeddhistische leraren
De NOS bericht vandaag over boeddhistische monniken en leraren in Nederland die zich de afgelopen decennia schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik van leerlingen, zowel mannen als vrouwen. In enkele gevallen waren de slachtoffers volgens de NOS minderjarig
Nieuwe bulderaar in het BD
Linji volgt de Oude Cheng op.
Frank Uyttebroeck – De ommekeer in het leven van een ‘professionele klootzak’
In Inner Revolution, het door de Nederlandse zenboeddhist en filmmaker Julia Strijland (1966) gemaakte portret van Frank Uyttebroeck, dat aanstaande zondag door de boeddhistische televisie wordt uitgezonden, wordt de ommekeer in het leven van Frank gevolgd en dat van de mensen die hij in zijn sangha Tegen de stroom in begeleidt.
De ethiek van het leraarschap en de devotie van de leerling
Steeds meer sangha’s hanteren een ethische gedragscode. Hoe gaat zo’n organisatie om met interne criminaliteit, fraude, agressie en geweld (ook verbaal), misbruik van positie en autoriteit, (seksuele) intimidatie en pesten.
Vijfenzeventig jaar geleden: Duits bombardement op Rotterdam
Naar schatting kwamen 650 tot 900 mensen om het leven en ongeveer 80.000 werden dakloos. Na het bombardement capituleerde het Nederlandse leger.
Buurtzorg- Oude wijn in nieuwe goedkopere zakken?
De Blok hamert mij te veel op de besparingen die hij bereikt met zijn dicht-bij-de-mensen-formule. Was dat zijn insteek om de markt te veroveren? Zorgverzekeraars doen graag zaken met goedkope hulpverleners.
Boeddhistische leiders bijeen in Witte Huis-conferentie
De conferentie stoelt op een tweevoudig pad. De bewustwording van de kracht en diversiteit van de boeddhistische aanwezigheid in de samenleving. Maar ook de stimulans om de stem van mededogen te laten horen
Beschuldigingen tegen Mettavihari leiden tot breuk lerarenraad
De leraren konden het niet eens worden over het noemen van de naam van Mettavihari in een gezamenlijke verklaring. Zeven waren tegen, zes voor.
De Boeddha van de badkamer
Tom Hannes leerde de zen en Duchamp 25 jaar geleden ongeveer tegelijkertijd kennen. De twee hebben sindsdien een onuitwisbare impact gehad op zijn leven, zijn kijken, zijn voelen.
Stichting Vajra- dorpen Nepal goeddeels vernietigd
De Stichting Vajra is al twintig jaar actief in Nepal. Opgericht door de Nederlander Maarten Olthof, verbonden aan het boeddhistisch centrum Zen Amsterdam. Stichting Vajra is niet toegerust om grootschalige noodhulp te kunnen verstrekken. Maar Vajra is wel specialist in opbouwwerk.
Onrustige rust in Amsterdamse Penjingtuin
Een Penjing tuin is een miniatuur landschap en bestaat uit kleine planten en rotsen. Een kunst die in China al meer dan 2000 jaar wordt beoefend en later in Japan werd overgenomen als Bonsai.
Wereldmuseum: ‘Opbrengst verkoop boeddhabeeld besteed aan horeca-terras’
Het voortbestaan van het Wereldmuseum in Rotterdam- met een unieke Tibetaanse tempel, is door onder meer grote financiële problemen en een slecht museaal beheer (zo werd het wetenschappelijk personeel ontslagen) in gevaar. Er is sprake van een afbraakbeleid.
‘Zou Pekka in staat zijn geweest om niet te haten’
De drie vergiften, woede, hebzucht en onwetendheid. Gisteravond zond de boeddhistische televisie de documentaire Pekka uit. Pekka schoot acht mensen dood, hij was pas achttien jaar.
Geen vrouw te zien bij De Drie Vergiften
Ze waren niet oordelend, de deskundigen. Ze legden uit, vertelden wat die drie vergiften in het algemeen en in hun eigen leven, hun eigen omgeving betekenen. Hoe je, hoe jong je ook bent, er door beïnvloed wordt.
De ‘drie vergiften’ bij de boeddhistische televisie
In Pekka wordt het begrip woede belicht. Op 7 november 2007 liep de 18-jarige Pekka-Eric Auvinen zijn middelbare school in het Finse plaatsje Jokela binnen met een semiautomatisch pistool. In de veertig minuten die volgen schiet hij acht mensen dood, en uiteindelijk ook zichzelf.
Ons brein de baas, boeddhisme in de grote stad
Het Rotterdamse boeddhistisch centrum Phuntsok Chö Ling organiseert dit jaar voor de tweede keer het jaarlijkse debat Mens in de Stad met dit jaar als thema: Ons brein de baas? dat raakvlakken heeft met het thema hoe boeddhistisch kan een westers land zijn.
‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’
Negen jaar lang mediteerde Hein Thijssen twee uur per dag in zijn kloostercel. Hij noemt ze nu de meest frustrerende uren van de dag.