De leeuwenbrul (P. sihanada) is een metafoor om aan te duiden dat de Boeddha een claim legt op de spirituele heerschappij, naar analogie met de suprematie van de leeuw op de heerschappij in het dierenrijk.
Guy – Het NU-moment
Wanneer we ons ervan bewust zijn waar onze adem is, dan zijn we in het NU-moment. Zijn we in het heden. Onze adem kan zich niet in het verleden of de toekomst bevinden.
Guy – Dhamma is één
Dhamma is één. Dhamma heeft slechts één smaak. De smaak van bevrijding. De diverse stromingen vormen slechts interpretaties van één en dezelfde wijsheid.
Guy – Over regeltjes en normeringen…
De Buddhadhamma is de leer van een Mens. Van een edele, ontwaakte Mens. Van een Mahapurisa. Het is een leer voor mensen. Voor allen die ‘geen zand op de oogleden hebben’.
‘Durf te zien, durf te zijn. Ga, ga, gaan!’ (Bert Caekelbergh)
Laat je stem horen. Klaag het machtsmisbruik aan. De sociale en economische ongelijkheid. De genderongelijkheid. De raciale ongelijkheid. Het onzorgvuldige klimaatbeheer. De verkeerde besteding van overheidsgeld. De vriendjespolitiek…
Guy – Het begrip ‘boeddhisme’
Dingen zijn niet ‘waar’ omdat de Boeddha het zegt. Ze zijn ‘waar’ omdat ze met waarheid overeenstemmen. En ze stemmen overeen met waarheid indien ze correleren met de natuurwet: wat in het verleden was, in het heden is en in de toekomst zal zijn.
Guy – Harmonie in de Sangha
Harmonie in de Sangha is het belangrijkste. De nadruk van onze beoefening hoeft niet te liggen op de slimst uitgekiende individuele gedachte. Evenmin op de meest klinisch beschreven doctrine. Noch op de mooist versierde tempel.
Guy – Stilte
Uitsluitend in stilte bevindt zich de ware transcendentie, maar let op: stilte is bedeesd. Stilte komt nooit met wereldse bravoure, komt nooit met een processie van barokke praal en dito spektakel, met op kop een opzichtige tamboer, die met zijn mace de maat aangeeft.
Guy – Absolute werkelijkheid versus zintuiglijke werkelijkheid
De ultieme, absolute, noumenale werkelijkheid is datgene wat is. Wat wáár is. As it is. Yatha bhuta. Wat in het verleden was; in het heden is en in de toekomst zal zijn.
Guy – Woorden
Woorden refereren uitsluitend in schijn én volgens conventie naar bestaande dingen. Woorden zijn de werkelijkheid niet: ze wijzen slechts naar ‘een’ werkelijkheid, maar ‘de’ werkelijkheid zijn ze absoluut niet.
Guy – Ad absurdum
In het begrijpen en de aanvaarding van het eeuwige proces van ontstaan en vergaan verbergt zich onze bevrijding.
Guy – We are awakening…
Drie jaar geleden pelgrimeerde ik gedurende zes weken met een kleine internationale groep gevorderde vipassana-yogi’s in Majjhimadesa—het Middenland waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en tenslotte het parinibbana bereikte.
Guy – De Boeddha was geen profeet
‘De Boeddha zei dat hij alleen de weg wijst. Hij leert je hoe je moet zwemmen. Maar hij zwemt niet voor jou. Als je wilt dat de Boeddha voor je zwemt, kan je alleen maar verdrinken.’
Guy – Vertrouwen (P. saddha)
Vertrouwen (P. saddha) hebben in je spirituele praktijk betekent dus ook dat je de mogelijkheid aanvaardt dat je het bij het verkeerde eind kunt hebben. Dit is Vrij Onderzoek—de mentale ingesteldheid die duisternis verdrijft.
Guy – Van horen zeggen (P. anitiha)
De Boeddha had geen hoge pet op van mensen die slechts geloofden wat anderen zegden (P. anitiha). Blind ‘geloven’ wat anderen zeggen noemde hij dwaasheid. En voor hen die énkel zijn woorden beluisterden zonder de betekenis te begrijpen gebruikte hij het woord padaparama, een praatjesmaker.
Guy – Zie het Geheel
Zie de intentie achter de dingen. De achterliggende leugen. De begoocheling. Kijk niet weg. Verhef je stem. Wees moedig in je denken, spreken en handelen.
Guy – Dogma en inzicht
Dogma en inzicht staan diametraal tegenover elkaar. Altijd.
Guy – Het schijnbaar ongerijmde
Het schijnbaar ongerijmde heeft geen bestaansgrond. Is een dwanggedachte. Een dogma.
Guy – De zes afschuwelijke overtredingen (P. abhithanani)
In het boeddhisme bestaat ook zoiets als wat wij in het Westen ‘doodzonden’ noemen—verschrikkelijke, onzegbare handelingen of daden. Het zijn de zogenaamde abhithanani.
Guy – De kern van de beoefening
Kijk naar Dhamma. Naar jezelf. Naar de natuurwet die alle dingen beheerst. En realiseer zo het einde van dukkha.
Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen
Het begrijpen van de ware aard van de dingen komt neer op inzicht in de vergankelijkheid, onbevredigdheid en zelfloosheid van alle geconditioneerde verschijnselen.
Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
Kilesas zijn bezoedelingen, onheilzame mentale staten die de geest infecteren.
Guy – De Wijze (P. & Skr. Muni)
Het begrip ‘Muni’ is een oud concept en dateert van vóór de pre-boeddhistische tijd. De term slaat op een zwijgzame, solitair levende asceet die gekenmerkt is door een bijzonder hoge graad van verinnerlijking, zelfbeheersing en terughoudendheid.
Guy – De Boeddha is een mens, geen goddelijke creatuur
Scheppers, creators, opperbouwmeesters,… horen niet thuis in het lexicon van de Boeddha. Dhamma is een agnostische ervaringsleer zonder enige goddelijke interventie.