Vajramala komt uit een familie van artsen. Haar moeder, die in 1924 in Breslau kennis had gemaakt met het boeddhisme, voedde haar van jongs af aan op in de boeddhistische geest. Samen bestudeerden ze de boeddhistische geschriften die toen beschikbaar waren en beoefenden ze yoga en meditatie, sinds 1959 in de zentraditie.
‘Licht dat open en vrij maakt’ Elisabeth Dinnissen
Een belangrijk thema van Elisabeth is aandacht. Zijn we wel wakker vraagt ze zich af. “We denken dat we wakker zijn als we niet slapen, maar wat ons bewustzijn betreft, leven we meestal in een slaaptoestand[1] waarin we helemaal niet ontvankelijk zijn voor de totale werkelijkheid. Toch koesteren we de illusie dat wat wij zien, de gehele werkelijkheid is”.
Nationale herdenking – ‘zolang het G-woord maar niet valt’
Schelto Patijn, oud-burgemeester van Amsterdam: ‘Herdenken is niet vrijblijvend. Steeds meer ontmoeten we nieuwe landgenoten, die met geheel eigen herinneringen hier komen. Velen van hen hebben in hun leven verschrikkingen meegemaakt die niet anders zijn dan die van ’40-’45. Als wij ons voorstaan op onze internationale verantwoordelijkheid, dan kunnen wij niet zeggen dat een verre oorlog ons niet aangaat. Nee, herdenken is voor niemand vrijblijvend. Het is een dringende oproep om het vreselijke dat oorlog is uit te bannen.’
Moge er menselijke waardigheid zijn…
Op zondag 4 mei vieren we Vesak, de geboorte en sterfdag, maar vooral de verlichting van Siddharta Gautama, de Boeddha. Verlichting bereiken betekent bevrijding van alle pijn en verdriet.
Veiling in Londen benadrukt de waarheid over de reïncarnatie van Dalai Lama’s
Bonham’s veiling gaat over de verzameling en archieven van Sir Basil Gould (1883-1956), een Britse diplomaat die tussen 1912 en 1940 in Tibet diende in verschillende missies en functies. Hij was erbij toen de huidige 14e Dalai Lama in 1940 werd getroond.
Zachte Krachten Brief 47 – de ideale samenleving
De 47e Zachte Krachten Brief voert losjes het thema De ideale samenleving, ook met het oog op 4 en 5 mei. Omdat het meer dan ooit belangrijk is pal te staan voor onze democratische rechtstaat stuurt Dirk van de Glind, de samensteller, ook de kennismakings-pdf mee van De dans op de vulkaan, waarmee A.M. de Jong eind 1938, begin 1939 waarschuwde voor het opkomende populisme en fascisme. Het zou hem zijn leven kosten.
Vrijheid
Kun je wel van vrijheid spreken als niets je raakt.
NVVE – Zelfgekozen dood zou autonome beslissing moeten zijn
‘Moet hulp bij zelfdoding ook mogelijk worden als iemand niet ziek is maar wel vindt dat het leven voltooid is?’ Deze vraag stond centraal tijdens het Grote Voltooid Leven Gesprek dat de NVVE vrijdag 18 april 2025 organiseerde. Op het podium waren de meningen verschillend; in de zaal was men vrijwel unaniem van mening dat de zelfgekozen dood een autonome beslissing zou moeten zijn.
The Pearl Necklace Tantra: Upadesha Instructions of the Great Perfection
De Grote Perfectie, ook bekend als de Atiyoga of Dzogchen (rDzogs chen), is een traditie van esoterisch boeddhisme die onmiddellijke verlichting voorstaat en voor het eerst naar Tibet werd gebracht in de achtste eeuw van het gewone tijdperk. De Indiase manuscripten van deze traditie zijn verloren gegaan in de tijd. Alleen de Tibetaanse vertalingen zijn bewaard gebleven.
Een lik verf voor de stoepa in Zutphen
De stoepa staat in Zutphen in de wijk De Hoven (was het vroegere tuindorp van de stad). Als je zoekt op IJsselstroom Zutphen dan staat de stoepa daar zo’n 500 meter vanaf. Volgens mij zit er geen organisatie achter. Het is een stel (zij ontwerpt tuinen en hij kan goed bouwen, lassen enzo) die het hebben gemaakt.
China, Verenigd Front roept op tot meer controle op het vrijlaten van boeddhistische levens
Sommige CCP-media bestempelden het vrijlaten van leven onlangs als een ‘feodaal bijgeloof’ dat streng gecontroleerd zou moeten worden. Sommige zorgen over commercialisering in de buurt van grote heiligdommen en de gevolgen voor het milieu van het vrijlaten van uitheemse soorten kunnen redelijk zijn. Wat echter onredelijk is, is om misbruik aan te halen om een praktijk met een geschiedenis van minstens 1700 jaar aan banden te leggen.
Nirvair – Karma en de wereld
Onze huidige pijn over de toestand en de angst van de wereld gaat vaak ons menselijk begrip te boven- we kunnen op de een of andere manier niet veel meer verwerken, de psyché is overbelast en veroorzaakt verwarring en intens lijden.
Aardbevingen, overstromingen en vulkaanuitbarstingen, zijn dat natuurlijke gebeurtenissen op deze planeet, of zijn ze verbonden met de psyché en de geest van onze menselijke acties? Is ons leven een geïsoleerd of zijn we verbonden met elke gebeurtenis die plaats vindt?
Nathan – De Hara
In de zomer van 2017 werd het gehele lichaam voor mij belangrijk, iedere centimeter: voelen wat je voelt, horen wat je hoort, zien wat je ziet, proeven wat je proeft en ruiken wat je ruikt. Wat, welke ervaring komt nu het allereerste bij je binnen? En dan? En dan? Geen ervaring zoeken of creëren maar de ervaring die er is geheel onderkennen. Want het lichaam is er al, je ervaart al.
Loes 12 – Vraag & Antwoord
Ik heb altijd veel vragen gehad en heb lang geen antwoorden gekregen. Op sommige vragen heb ik nog steeds geen antwoord. De denker in mij irriteert dat en de voeler zorgt ervoor dat ik mijn schouders ophaal, want tenslotte zei Zhuang Zi (=Dschuan Dsi ca. 365 voor Christus – ca. 290 voor Christus) al: „Niemand is verder van de waarheid verwijderd dan degene die alle antwoorden kent.”
Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?
Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?
Boeken – Hier was het wachten op, zo’n tweehonderd jaar
Ongeveer tweehonderd jaar geleden publiceerde Ludwig Feuerbach zijn boek Het wezen van het christendom. Dit boek corrigeerde veel aspecten van het Duitse Idealisme en legde een stevige materialistische basis voor het dialectisch materialisme. Aan de kritiek op het eerste werd verder gewerkt, aan de opbouw van het tweede bouwden Marx, Engels en Joseph Dietzgen voort.
Nathan – Wat meditatie niet is
Waarom zou het filmdoek belangrijker zijn dan zijn inhoud, de film? Of waarom zou de film belangrijker zijn dan het grote filmdoek? Zonder elkaar zijn ze van geen nut, zijn ze van geen enkele waarde.
“Onder de dekens fluisteren mandarijn-eenden met elkaar”
De tak met haar knoppen krijgt bloesem en draagt vrucht, sterft af en in de volgende lente is er weer opnieuw de beloftevolle knop die bloesem draagt en opnieuw weer vruchten zal geven. Het is een metafoor voor ons eigen leven met hun wisselende perioden van voorspoed en tegenslag, angst en vrede, wanhoop en gemoedsrust, waarin genade ons kan toevallen. Verdragen en het uithouden bij ziekte, ongemak, ouderdomskwalen, verraad en tegenslag. Het was ook de leefregel van Nietzsche: ‘Amor Fati’, wat zoveel wilde zeggen als: wees moedig en heb je lot lief. Aanvaardt wat is en maak het tot de opdracht in je leven; onderzoek wat het jou hier en nu wil zeggen. Blijf bidden, blijf wachten en waken, en blijf vertrouwen dat die diepere laag in ons zal openbloeien. Daar raken we aan het wonder van het bestaan: de tak met de kersenbloesem, onze ware natuur.
Loes 11 – Vrijheid
Lichamelijke vrijheid betekent voor mij niet zozeer dat ik overal heen kan reizen. Ik heb in mijn leven veel gereisd, maar ben er steeds meer van overtuigd dat het inderdaad zo is dat de dwaas het geluk in de verte zoekt en het bij de wijze onder zijn schoenzolen groeit.
In een grenzeloos niets is alles met alles verbonden
Bouwen aan je identiteit betekent bouwen aan een fictie, aan lijden, en hoe sterker en grover je eraan bouwt, hoe groter het lijden. Denkt, wie in identiteiten denkt, niet ook inherent dualistisch? Ik en de ander? Wij-zij? Oranje en haar Angstgegner? En wie, tenslotte, zijn volstrekt fictieve culturele en politieke identiteit etaleert, die polariseert, verdeelt, schept chaos en uiteindelijk onnoemlijk groot verdriet en lijden.
Sleutel tot inzicht – Is het vele buigingen maken echt respect betuigen?
Er zijn veel mensen over heel de wereld die vele buigingen maken en denken dat dat de manier is om respect te tonen aan de Boeddha of aan een arahat-discipel. Anderen gaan op de grond liggen, staan weer op en gaan weer op de grond liggen. Dit vele malen achter elkaar. Dit staat volledig los van respect. Het is daarentegen helemaal doorweven met ideeën en onwetendheid omtrent de ware Dhamma.
Nathan – De draak in ons leven
Voor mij persoonlijk heeft de draak twee gezichten. De draak kan ons beschermen als een Naga maar ook verwoesten, denk maar aan het gif van de cobra.
No Other Land: boycot en meer geweld
De mishandeling en ontvoering van Hamdan Ballal, co-regisseur van de film No Other Land, zet de Oscar-winnaar weer in de schijnwerpers.
Het incident laat niet alleen het gewelddadige onrecht op de Westelijke Jordaanoever opnieuw zien, maar ook de ongelijkheid tussen de Palestijnse en Israëlische makers van de film. De discussie daarover kwam al op gang nadat de film in 2024 in première ging, maar is intenser nadat hij een Oscar won. De BDS-beweging heeft de film op de boycot-lijst gezet.
Loes 10 – Verantwoordelijkheid
Het existentialisme benadrukt de verantwoordelijkheid van de mens om zijn eigen leven zin en vorm te geven. De vrijheid van keuzes die men daarbij heeft, brengt echter ook een grote sociale verantwoordelijkheid met zich mee, omdat wij nu eenmaal niet alleen op de wereld zijn.