Vijfentwintighonderd jaar geleden leefde deze leraar.
Wat radicaal was, was dat hij geen zelf predikte.
De innerlijke vonk, atman, bekritiseerde hij.
Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
In het laatste deel van de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India op zoek naar de leringen over onmiddellijke verlichting die bekend staan als de Grote Volmaaktheid. In India ontmoette Vairochana zijn leraar, Sri Singha, en woonde daar in Dhahena, waar hij vele jaren met hem studeerde. Gedurende deze tijd publiceerden zij vertalingen in het Tibetaans van talrijke belangrijke werken, en deze vroege vertalingen werden voorbeelden voor het werk dat later kwam.
Beeldgedicht – twee voor twaalf
…
Zenmeester worden?
In 2016 ben ik tot zenleraar gewijd en sindsdien ben ik naast leerling ook steeds meer leraar geworden: in zengroepen, in sesshins die ik begeleid, in de thuistrajecten en samen met Tenjo roshi als begeleider van de meditatieleiders. Dat beantwoordt aan een diepe behoefte om wat ik zelf heb geleerd, ook door te geven.
Nieuwe werkkracht in moestuin Noorder Poort
De meeste bezoekers van het zencentrum de Noorder Poort kennen buurman Klaas als de chauffeur van de bus die deelnemers van en naar station Steenwijk rijdt, in de zomer het gras maait, en driehonderddrieenzestig dagen per jaar ’s morgens koffie bij ons komt drinken.
Beeldgedicht
…
Over Dharmatransmissie in onze sangha de Noorder Poort
De ordinatie van drie zenmeesters is voor mij een zeer vreugdevolle aanleiding iets te schrijven over Dharmatransmissie in onze sangha. Wat is het, wat wordt er overgedragen?
‘Meebewegen met wat er is’
Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit ‘schuld en eigen verantwoordelijkheid’ gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’
Beeldgedicht – zonder
…
Gratis e-book: Waarom proberen we ons denken te beheersen?
Je zit (bijvoorbeeld) in een leegte ruimte, verder zit daar niemand. Wie is deze persoon dan, je buurman, je vader, Nathan of simpelweg jij? Kun je dat direct zien? Maar daarbij ben je ook voor de volle 100% de waarnemer, het zogenaamde ik.
Beeldgedicht ei, ei, ei, ei
…
B’eter – Meer dan alleen een ‘groenige’ smaak
Bij veel bladeren uit de natuur, denk aan paardenbloem, zevenblad, kleefkruid, jonge berk of beuk, hoor ik vaak dat mensen het wel leuk vinden dat deze eetbaar zijn, maar dat de smaak vooral ‘groenig’ is en het mondgevoel vezelig. Ondanks de rijkheid aan nutriënten van deze soorten, kan ik mij wel in deze reacties vinden. Een typische uitzondering is jong lindeblad, met haar zachte structuur, prettige bite en frisse, lichte notensmaak vormt deze een goede basis voor salades.
Liefde is een deugd
De bloesemtak met bloesem die vrucht draagt, afsterft en in de volgende lente weer opnieuw bloesem draagt, als metafoor voor ons eigen leven met haar wisselende perioden van voorspoed en tegenslag, angst en gemoedsrust, woede en vrede in het hart, waarin innerlijke groei ons als genade kan toevallen. Breek je een kersenboom open dan vind je geen bloemen, maar de zachte lentewind laat duizenden bloesems bloeien.
Wat is meditatie?
Ja, wat is meditatie eigenlijk? En hoe werkt het precies? Meestal hoor je dan dingen als ‘meditatie is een manier om de geest tot rust te brengen’. Maar dat zegt maar weinig. Neurowetenschapper Ruben Laukkonen formuleerde samen met prof. Heleen Slagter de eerste wetenschappelijk definitie en theorie van ‘deconstructieve meditatie’, waaronder vipassana-meditatie, in de paper From many to (n)one: Meditation and the plasticity of the predictive mind.
‘Na de oorlog waren hier zoveel lege woningen…’
Wil-Erents de Brave overleefde kamp Westerbork: ’Kennis blijven overdragen van de Tweede Wereldoorlog is heel belangrijk. Anders leren toekomstige generaties niet van wat er is gebeurd.’
Beeldgedicht – koorzang
…
Om vervolgens te beseffen dat we allemaal hetzelfde zijn…
Een vogel is niet anders dan een boom, strontvlieg of mens.
Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
Gemis aan veiligheid, intimiteit en liefde in je jeugd kunnen aanleiding geven tot het ontwikkelen van overlevingsstrategieën die je je hele leven blijven dwarszitten. Je bent bijvoorbeeld heel behoeftig en emotioneel afhankelijk geworden, of je sluit je helemaal af voor gevoelens. Of er ligt nog een enorme portie boosheid naar je vader en moeder, die de oorzaak wordt van zelfhaat en destructief gedrag of het altijd onderuit halen van de ander
Haiku
…
Op het pad van de Boeddha in de westerse samenleving
De vraag die gesteld kan worden is: Hebben de sociale en culturele factoren van de westerse samenleving een bevorderende of belemmerende invloed op het volgen van het ”pad van de Boeddha ?”
Vipassana en Pasen
Ik mediteerde al jaren, maar eigenlijk deed ik maar wat. Het wordt een project voor de komende jaren. Ik schafte een houten bankje aan, een meditatiekussen en een warme deken en ik probeerde vaste tijden aan te houden voor meditatie, ‘s ochtends en ’s avonds. Het mediteren gaf me evenwicht en rust. Ik sliep beter en voelde me meer verbonden met alles om mij heen. En heel soms was ik op een plek van liefde en vrede.
Beeldgedicht – grenzeloos geluk
…
Carlo Luyckx – ‘een nieuwe vorm van oorlogsvoering om het imago van de Dalai Lama te vernietigen’
Deze plechtigheid heeft de Chinese communistische partij, die zich al jaren het monopolie voorbehoudt op de benoeming van de reïncarnaties van hoge boeddhistische lama’s en met name van de opvolger van de 14e Dalai Lama, die zij omschrijft als een ‘wolf in monnikspij’, bijzonder geërgerd.
Sanne Helbers – de dag dat Albert Camus de Boeddha tegenkwam
Hij denkt aan de huismeester van zijn appartementencomplex. Vorige week haalde hij de trekker over. Vijf jaar geleden overleed zijn dochter. Het leven had hem in die tijd ‘ondermijnd’, zoals de mensen zeiden. De overleden dochter was een legitieme reden voor zijn daad. Dat zelfmoord een individuele actie is, voorbereid in de stilte van het hart, kan niemand begrijpen. Er moet een heldere aanleiding zijn voor de vlucht van het licht. Zonder aanleiding kan het iedereen ondermijnen.