Ajahn Santamano is een boeddhistische monnik in de Theravada traditie. Hij werd in 2008 in het Verenigd Koninkrijk ingewijd en leerde in kloosters in de VK, Nieuw-Zeeland, Portugal en Thailand. Hij is nu een onafhankelijke, rondtrekkende monnik die zich openlijker wil uitspreken voor gendergelijkheid in het boeddhisme en ook heel begaan is met het lot van de Palestijnen.
Boeddhistische doeners en denkers 79 – de serie
Moest even nadenken, ben ik wel deze ervaringsdeskundige?
Tibetanen het stadion uitgezet en daarna weer toegelaten na protest bij vrouwenvoetbalwedstrijd VS-China
De activisten, gekleed in witte T-shirts, hadden tijdens de tweede helft van de wedstrijd leuzen geroepen en witte spandoeken omhoog gehouden met de tekst “Free Tibet”. Leden van het Chinese team eisten dat ze van de tribune werden verwijderd en de activisten werden door beveiligers verzocht het stadion te verlaten. Dat leidde tot boegeroep van andere toeschouwers die riepen: “Laat ze blijven!” en scandeerden “Vrije meningsuiting!”.
Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
‘De waarheid is bitter: Israël misbruikt de geschiedenis van het Joodse volk — de Holocaust — als schild. En misschien is dat waarom de wereld stil blijft. Uit schuld. Uit angst. Uit politieke lafheid.
Als Roma weet ik wat genocide is. Mijn volk deelt dat verleden met het Joodse volk. Wij kennen de kampen. De cijfers. De pijn. En juist daarom zeg ik: Geen enkele geschiedenis, hoe tragisch ook, geeft ooit het recht om een ander volk te vernietigen.’
‘In mij is de hemel en in mij is de aarde’
In de zentraditie wakkert bodhichitta de eigen kracht (jiriki)) aan. Door onze eigen inspanningen openen we ons in de meditatie. Door steeds weer de stilte in te gaan op het kussen, te luisteren naar wat gezegd wil worden, wat onze innerlijke stem of innerlijk geweten ons wil zeggen, openen we ons vanzelf voor de werking van ander kracht (tariki). Zazen, alleen maar zitten zonder iets, opgaan in het zitten, degene die zit verdwijnt. Alleen nog pure aandacht; de geest wordt één grote open ruimte, het is de zuivere toestand van de geest die zich aan niets hecht. Door een open en ontvankelijke houding, maken we de zijnsgrond van ons en daarmee het bestaan van alle levende wezens als het ware vruchtbaar voor de (in)werking van ander kracht.
Veteranen Tibetaans verzet presenteren nalatenschap van eenheid in hun jonge jaren
Ugen – codenaam “Bob” – was een van de honderden die in 1958-1964 getraind werden in de geheime trainingsfaciliteit van de CIA in Camp Hale, Colorado. Afkomstig uit de centraal Tibetaanse regio Gyangtse, werd Ugen in 1958 door Gyalo Thondup – de oudere broer van de Dalai Lama die in februari 2025 overleed – aangewezen om naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa te reizen om als boodschapper te dienen tussen Andruk Gonpo Tashi, de oprichter van het verzet, en hooggeplaatste functionarissen in de Tibetaanse regering, zoals Lord Chamberlain Thupten Phalha, die de vlucht van de Dalai Lama naar ballingschap in maart 1959 organiseerde.
Dichter bij Zen
hemel en aarde zwijgen
China: Religieuze leiders gevraagd om ‘Chinese traditionele’ (in feite communistische) cultuur te verspreiden
Maar wat is de ‘Chinese traditionele cultuur’? Het is een traditie gefilterd door het officiële marxisme van de CCP, inclusief de ‘rode cultuur’ van de Burgeroorlog, het Mao-tijdperk en de leer van president Xi Jinping. Een blik op de besproken onderwerpen laat zien dat het engagement van de deelnemers met ‘de uitstekende traditionele Chinese cultuur van China’ ook inspanningen inhield om ‘de theorieën, richtlijnen en het beleid van de CCP serieus te bestuderen en te implementeren’.
Wij trekken de rode lijn – stop de genocide in Gaza!
Wat zich nu in Gaza en ook op de Westoever afspeelt is verschrikkelijk. Ik houd mijn hart vast over hoe het verder gaat. De politieke verhoudingen in de wereld zijn zeer instabiel. Daar zitten heel gevaarlijke kanten aan. Bij alle verschuivingen in de internationale politiek en de machtsverhoudingen is het de vraag wie daarin blijft opkomen voor de mensen in Gaza.
Dichter bij Zen
roepen van ganzen…
Hoe houden we het boeddhisme relevant voor deze tijd?
Naar aanleiding van het zeventigjarig bestaan van de Deutsche Buddhistische Union heeft het tijdschrift Buddhismus Aktuell aan een groot aantal Duitse boeddhistische leraren de vraag voorgelegd hoe de traditie behouden kan blijven op een manier die ook relevant is voor de huidige tijd. Een van hen was Frank Hoshin Richter, die in 2022 door Jiun roshi tot leraar is benoemd. Dit is wat hij als antwoord op die vraag heeft geschreven.
Een nieuw boek over Tibetaanse schrijfsters in ballingschap
Tenzin Dickey (Dickie) dient als een krachtig voorbeeld door stemmen van verschillende achtergronden te verenigen en schrijvers in ballingschap uit Tibet en de rest van de wereld samen te brengen in een samenhangende bloemlezing. Haar inspanningen illustreren hoe literatuur solidariteit en samenwerking kan bevorderen, zelfs tussen stateloze gemeenschappen.
Leven in het hart van vergankelijkheid
Hoe aanvaard je het onaanvaardbare? In verschillende boeddhistische verhalen staat het (leren) aanvaarden van een groot en pijnlijk verlies centraal. Bekend is het verhaal van de jonge vrouw Kisagotami, die volledig radeloos na het overlijden van haar enige kind, van de Boeddha opdracht kreeg bij ieder huis in het dorp aan te kloppen en een mosterdzaadje mee te nemen uit een huis waar nog nooit iemand was gestorven. Kisogatami keerde zonder mosterdzaadje terug, maar mét het inzicht dat de dood ons allen treft.
Hoe moet het verder met ons?
Met die gedachten en de gevoelens die eruit voortkomen, bevinden we ons midden in de relatieve wereld: de wereld van voorstellingen, ideeën, meningen en argumenten. Versterkt en aangewakkerd door allerlei media en aangemoedigd door de eenzaamheid, het isolement en de tunnelvisie van veel mensen. De grote grijze wolk bestaat. Het is een wolk van negatieve, angstige, kwellende gedachten. Konden we dat maar inzien!
RSF – Pauselijke inzet voor persvrijheid vraagt om concrete actie
Het leek mij dat in de berichtgeving over deze oorlog in de media een essentieel element ontbrak: het Palestijnse gezichtspunt. Zo verklaart de Iraanse regisseur Sepideh Farsi het ontstaan van de documentaire Put Your Soul on Your Hand and Walk over journaliste Fatma Hassouna. “Ze werd mijn ogen, door haar dagelijks leven te delen”, vervolgt ze. Maar op 16 april werd Fatma Hassouna in haar huis in Gaza gedood door het Israëlische leger, 24 uur nadat ze had vernomen dat de film was geselecteerd voor het filmfestival van Cannes, dat deze week opent. Sinds oktober 2023 zijn er bijna 200 journalisten gedood door het Israëlische leger in Gaza, een volledig afgesloten enclave.
Tibet: ‘Als je een dissident bent, sluiten we je elektriciteit en water af’
Kelsang is geïdentificeerd als dissident omdat hij heeft deelgenomen aan de protesten in 2008 en de dood van zijn grootvader tijdens het verzet tegen het Chinese leger in de jaren 1950. Het is hem nooit vergeven. In 2016 werd het huis van Kelsang uitgesloten van een lokaal infrastructuurproject voor essentiële diensten. De kinderen van Kelsang konden ’s avonds niet studeren omdat ze geen elektriciteit hadden, dus gingen ze niet naar school. Het isolement van de familie nam toe in 2024 toen ze werden verwijderd uit een armoedebestrijdingsprogramma.
Dementia – Ontgeesting
De westerse medische wetenschap concentreert zich voornamelijk op wat de triggers zijn voor dementie. Hart- en vaatziekten, te hoge bloeddruk en diabetes zijn aangegeven als de meest urgente risicofactoren voor Alzheimer’s en dementie. Daarnaast onze eetgewoontes, waar het overmatig gebruik van geraffineerde producten zoals zout en suiker, graanproducten zoals witte meel, rijst, pasta, alsook verzadigd vet in dierlijke producten, zoals vet vlees en zuivelproducten, ontstekingen in het lichaam veroorzaken, en naar men zegt dikwijls een rol spelen bij het ontstaan van dementie. Het overmatig gebruik van medicatie wordt vaak niet genoemd maar speelt ongetwijfeld ook een rol in de veranderde chemie van het lichaam.
‘Ik had daar kunnen staan’.
De gedetineerde en de hulpverlener, de presentator en de kunstenaar, de jeugdzorgwerker en de moeder die van niets weet, de barista van Zuivere Koffie of de bestuurder: we zijn het allemaal. Mens. Waardevol. Verbonden.
‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
De Palestijnen worden nú uitgehongerd. Nú etnisch gezuiverd. Nú doodgebombardeerd. Er zijn dus ook nú concrete maatregelen nodig.
De dood van de paus
Deze paus riep in zijn paasboodschap gisteren nog weer op tot een staakt het vuren in Gaza en tot het hervatten van de hulpverlening daar. Eerder pleitte hij ervoor te onderzoeken of de oorlog die Israël voert inderdaad als genocide kan worden bestempeld. Daarmee stak hij zijn nek uit in een wereld waarin velen wegkijken.
‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
Rechtspraak roept politici op om vertrouwen in rechters en rechtsstaat niet te ondermijnen.
Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
Veel boeddhistische geschriften beschrijven voortplanting en zwangerschap in negatieve termen omdat ze de cyclus van wedergeboorte voortzetten. Maar boeddhistische geschriften uiten ook liefde en dankbaarheid voor moeders, vooral de twee moederfiguren van de Boeddha.
Vajramala – actief voor een levend boeddhisme
Vajramala komt uit een familie van artsen. Haar moeder, die in 1924 in Breslau kennis had gemaakt met het boeddhisme, voedde haar van jongs af aan op in de boeddhistische geest. Samen bestudeerden ze de boeddhistische geschriften die toen beschikbaar waren en beoefenden ze yoga en meditatie, sinds 1959 in de zentraditie.
‘Licht dat open en vrij maakt’ Elisabeth Dinnissen
Een belangrijk thema van Elisabeth is aandacht. Zijn we wel wakker vraagt ze zich af. “We denken dat we wakker zijn als we niet slapen, maar wat ons bewustzijn betreft, leven we meestal in een slaaptoestand[1] waarin we helemaal niet ontvankelijk zijn voor de totale werkelijkheid. Toch koesteren we de illusie dat wat wij zien, de gehele werkelijkheid is”.