good morning zennies
Dagopening
good morning zennies
Dagopening
good morning zennies
Dagopening
good morning zennies
Dagopening
good morning zennies
Dagopening
good morning zennies
Dagopening
good morning zennies
Lao Zi als politiek filosoof of mystieke meditatieleraar?
Het is jammer dat De Meyer zich heeft laten verleiden tot het maken van een wel erg traditionele politiek-filosofische vertaling van de Dao Deh Jing. Hij kent ongetwijfeld de vertaling van Schipper en het werk van Chong, maar gaat daar totaal niet op in. Daardoor draagt zijn boek helaas weinig of niets bij tot de literatuur over Lao Zi en de Dao Deh Jing. Iemand die niet goed op de hoogte is van het daoïsme kan gemakkelijk op het verkeerde (politiek-filosofische) been gezet worden. Zoals Schipper stelt: ‘Het gaat om meditatie.’
Dagopening
good morning zennies
De Boeddha was geen wereldverbeteraar, activist of idealist
Smaken en (voork(l)euren. Wat met de diverse stromingen in het boeddhisme? Wat is überhaupt boeddhisme? De Boeddha heeft nooit een isme onderricht, maar een vaststelling dat er lijden is en hoe je het lijden kan beëindigen. Zelf sprak hij van een oud pad dat altijd al bestaan heeft, en hij herontdekt had : de Dha(r)mma. De Boeddha claimde dus helemaal niet iets uitgevonden te hebben maar wel herontdekt of inzicht in verkregen te hebben.
Boeddhist zijn tijdens genocide
Ik deel de verdiensten met de baby’s van Gaza, geboren in een wereld die in brand staat en explodeert, een wereld die hen aan hun lot kan overlaten om te verhongeren, zoals gebeurde met de baby’s in het Al-Nasr Kinderziekenhuis, toen het personeel gedwongen werd het gebouw te verlaten en niet kon terugkeren vanwege hevige bombardementen. De baby’s werden later gevonden, liggend op de bedden waar ze waren achtergelaten, nog steeds aangesloten op defecte medische apparatuur.
Het bos en de bomen
Een oude dwaas van niks.
‘Iets in mij wilde de stilte in’
Zondag 7 september was het tien jaar geleden dat Bieke Vandekerckhove is overleden of overgegaan. Ze was 46 jaar. Bieke was 19 toen ze hoorde dat ze ALS had. Ze kreeg te horen dat ze hooguit nog vijf jaar zou leven, maar tegen alle verwachtingen in leefde ze nog 25 jaar in toenemende afhankelijkheid van de zorg van anderen. Na de diagnose belandde ze in een ernstige depressie; periodes van wanhoop en woede wisselden elkaar af met periodes van diep verdriet. Alles had zijn glans verloren, niets was meer wat het was. Bieke ging lezen, las alles wat los en vast zat, waaronder ‘Het verstoorde leven’ van Etty Hillesum. Een vriend vroeg haar mee naar de abdij van Westvleteren. Ze ontdekte de psalmen en de stilte van de zenmeditatie. “Eigenlijk was ik dood nog voor ik zou sterven. Toen gebeurde er iets dat ik nog altijd niet kan vatten. Iets in mij, wat kan ik niet benoemen, wilde de stilte in, ik begreep niet waarom.”
De reiziger
Niet de mens is de reiziger, maar wel het boeddhisme. Het heeft zich steeds aangepast aan de gewoontes en culturen van landen waar het opgang maakte, en dit zonder evenwel zijn kernleer te verliezen, laat staan te verloochenen.
Boeddhistische doeners en denkers 82 – de serie
Er was wel eens wat over meditatie op de tv : mannen met vlinderdasjes en borstelige wenkbrauwen die zeiden dat je je moest concentreren op een PUNT en dat je in de juiste volgorde zeventien verschillende niveau’s van bewustzijn moest doorlopen.
Bespreking – De Feministische Dominee. En haar liefde voor Moeder Aarde
Na het lezen van het verhaal ging mijn aandacht uit naar hoe we op collectief niveau het contact met onze Ziel kunnen herstellen, een contact dat we verloren zijn, de ziel die er niet meer mocht zijn. De ziel die ons de weg kan wijzen naar een Nieuwe Wereld waarin dualiteiten er mogen zijn, maar niet meer ons lot bepalen. Een wereld waarin spanningen als vormen van spel worden geleefd en waar onder trauma’s de vrijheid van de Wil wordt ontdekt.
Dana is jezelf bevrijden van hebzucht
‘Met de Boeddha ben ik ervan overtuigd dat als de mensen de werkelijke waarde en betekenis van het beoefenen van vrijgevigheid zouden beseffen en het vanuit die instelling zouden praktiseren, dit ze rijker en gelukkiger zou maken en de samenleving mooier en harmonischer.’
Boeddhisme en Gaza – Van machteloosheid naar mededogen
Hoewel onze open brief van juli zeer positief werd ontvangen, heerst er in veel boeddhistische gemeenschappen, waaronder de Vipassanā-traditie die wij zelf uitdragen, nog altijd een opvallende stilte. Wanneer er wél aandacht is, gebeurt dat naar ons idee te vaak in algemene termen als ‘oorlog’ of ‘conflict’ of met alleen een wens als ‘Moge er vrede zijn’, zonder het genocidale optreden van de regering-Netanyahu expliciet te benoemen. Of er wordt gepoogd te blijven bij alleen een gelijkmoedige stille neutraliteit. Daardoor krijgt het ongekende lijden van het Palestijnse volk niet de aandacht die het verdient en zijn we in feite medeplichtig.
Monastiek leven heeft een betekenis voor mens en maatschappij
Sinds enige tijd is het hip om een paar dagen naar een klooster te gaan, en daar verslag van te doen. Instagram staat er vol mee, het tv programma over bekende
Nederlanders die een paar dagen klooster ‘doen’ wordt herhaald, de Groene Amsterdammer besteedt in de zomeruitgave aandacht aan het fenomeen door een eigen verslag. Het valt me op dat een kloosterexcursie meestal eerder gaat om: wat levert het mij op, dan de vraag: wat gebeurt hier eigenlijk en waarom zou dit een goed idee zijn. Hoe komen we in dit soort reportages verder en wat zou zo’n verdiepingsslag bruikbaar maken?
In een dorre woestijn
“We denken wakker te zijn als we niet slapen” maar wat ons bewustzijn aangaat, leven we in een slaaptoestand waarin we niet ontvankelijk zijn voor de totale werkelijkheid. Toch koesteren we de illusie de gehele werkelijkheid te zien. […] Het wortelgestel van bomen kunnen we niet zien en we zien al helemaal niet welke processen zich onder de grond afspelen. “Mediteren maakt ons wakker voor de gehele werkelijkheid, de voorkant, achterkant, de zichtbare maar ook onzichtbare kanten”
Bhikkhu Bodhi – Honger en klimaatverandering
Bhikkhu Bodhi: ‘Toen we begonnen met BGR, was ons doel mensen helpen die getroffen zijn door armoede, rampen en sociale verwaarlozing. Al gauw beseften we dat dit te vaag was en onpraktisch. Zelfs grote, gerenommeerde humanitaire organisaties zoals CARE en Oxfam hebben duidelijker omschreven doelen. Als kleine boeddhistische organisatie konden wij niet alle problemen van de wereld aanpakken zonder dat onze energie zou verdwijnen.’
Boeddhist, kom van je kussen!
Varamitra: “Vanuit het perspectief van het boeddhisme is alles eindig, niets is voor de eeuwigheid. Boeddha zelf zei al: ook mijn leer is onderhevig aan verval en vergaat, zal verdwijnen'”
Kees Verhoeven – ‘AI vereist sterke tegenmacht en scherp toezicht’
AI leidt tot machtsconcentratie en monocultuur. Regimes zetten AI in om mensen te onderdrukken. AI wordt getraind met gestolen data. AI gebruikt veel (fossiele) energie. AI holt (denk)werk uit. AI helpt het verschil tussen echt en nep vertroebelen. Enzovoorts. Naast deze fundamentele risico’s wijzen sommige wetenschappers zelfs op existentiële risico’s voor de mensheid.
Chinese president Xi bezoekt Tibet ter gelegenheid van 60 jaar omstreden heerschappij
De Chinese leider Xi Jinping bracht woensdag een zeldzaam bezoek aan Tibet ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de oprichting van de Autonome Regio Tibet – de consolidatie van de langdurige omstreden heerschappij van Peking over het Himalaya-gebied.