Marx, Engels en navolgers zeiden het: al, de wereld zal sociaal moeten veranderen en daarvoor is heel veel, vreedzame en langdurige strijd een voorwaarde. Marx verwoordde hierbij een andere voorwaarde. Het volk, de arbeiders moeten hiervoor voldoende geschoold zijn en hun kennis en organisaties inzetten voor in de nieuwe maatschappij.
Nathan – Wereldleraar
Bijna heel mijn leven ben ik tegen politieke overheersing geweest. De politiek die beslist wat goed en kwaad is voor de burger. Die mensen vrijspreekt of veroordeelt overeenkomstig politiek belang.
Een kijkje in de geheime, gevaarlijke reis om Tibet te ontvluchten
Norbu was pas 17 toen hij voor het eerst hielp Tibetanen Tibet uit te smokkelen. Norbu – die om veiligheidsredenen onder een pseudoniem wordt genoemd – was een radertje in een goed geoliede machine en speelde de rol van gids. Het was zijn taak om kleine groepen vluchtelingen te ontmoeten bij de grens van Dram (Zhangmu) in het zuidwesten van Tibet en hen langs afgelegen paden naar de veiligheid van Nepal te leiden. Ze waren allemaal op de vlucht voor de Chinese onderdrukking in eigen land.
Nathan – Bijeenkomst in waarheid
Leraren zorgen dus eigenlijk voor nog meer verwarring. Volgens mij zei de Boeddha voor zijn heengaan dat alle leerlingen gelijk waren, de een niet boven de andere. En dat hij nog aanwezig zou zijn door de dharma (leer). Maar er kwam al gauw een hiërarchie, nietwaar?
Michael Ritman – Boeddha in Nederland
Het boeddhisme is geen grote religie. Wereldwijd telt het boeddhisme een kleine 500 miljoen aanhangers. Dat is zo’n 7 procent van de wereldbevolking.
Zelden euthanasie voor jongeren bij psychisch lijden
Jonge mensen die om euthanasie vragen, krijgen dat zelden: in drie procent van de gevallen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van 113 zelfmoordpreventie en Expertisecentrum Euthanasie. Onderzoekster Lizanne Schweren van 113 vermoedt dat kunnen praten over een doodswens, juist weer kracht geeft om het leven aan te kunnen. Deze conclusie sluit aan bij het pleidooi van de NVVE om altijd een open gesprek aan te gaan over een doodswens.
Mag je een Boeddhabeeld kopen voor jezelf of moet je het krijgen?
Op vakantie in Thailand of Indonesië een Boeddhabeeldje kopen voor jezelf? Pas maar op, want dat brengt ongeluk, weten veel mensen zeker: je moet een Boeddhabeeld krijgen. Anderen beweren even stellig dat het geen kwaad kan. Tenminste, als je bedoelingen maar goed zijn. Want gewone koopwaar zal de Boeddha niet worden. Zelfs niet als je hem koopt bij een tuincentrum.
‘Schaf rol minister bij benoemingen Raad voor de rechtspraak af’
‘Gelukkig is het vertrouwen in de rechter nog altijd hoog,’ stelt Naves in zijn toespraak. Maar de voorzitter van de Raad is er niet gerust op dat dit altijd zo blijft omdat een groep mensen zich in onze samenleving niet meer vertegenwoordigd en zelfs benadeeld voelt. Hij roept de staatsmachten en andere instituties daarom op het belang van de rechtsstaat meer uit te dragen en het geloof hierin te beschermen.
Boeddhistische doeners en denkers, de serie 77
Samsara is fijn en leuk en aantrekkelijk. Het belooft veel en de promotie is enorm. Zeker nu met alle social media. Maar uiteindelijk vond ik er ook deze keer geen voldoening. De laatste grote illusie was waarschijnlijk het vasthouden aan mensen of vriendschap
Nathan – Oog om oog, tand om tand
Boeddha sprak over oorzaak en gevolg: dat je je eigen wereld creëert. Dat het belangrijk is wat je denkt, voelt en doet. Vrede krijg je niet toevallig. Haat verdrijft nimmer haat.
‘Leer mij hoe ik mijn hart moet vertrouwen’
Elsbeth Wolf: ‘Sinds mensenheugenis is de eindejaarperiode een tijd van bezinning, het is de tijd van hoop op het nieuwe leven en nieuwe licht. Wellicht is er daarom ook in onze tijd bij veel mensen een innerlijke drang om samen te komen in de stilte. Jarenlang nam ik deel aan oudejaars sesshins in Cadzand. Ze waren van een grote schoonheid, mede door de locatie, want de lichtvervuiling is daar vele malen minder dan in de Randstad. Cadzand ligt aan de kust te midden van het Zeeuwse uitgestrekte polderlandschap. Op weg van de zendo naar onze slaapplaatsen, liepen we dan onder een fonkelende sterrenhemel met heldere maan, die de onderlinge verbondenheid en eeuwigheid in het moment tastbaar maakten in de vrieskou. Het is een dierbare plek; in zo’n vriesnacht van acht jaar geleden maakte ik een sprong in het diepe en onbekende: sprong voorbij alle angst, de sprong van een ‘honderdmeter hoge paal’. Dit jaar ben ik er weer geweest om de oude en dierbare banden met m’n vroegere leraar en andere medereisgenoten op de weg te vieren.’
zen in love
…
Er raast een storm over de boeddhistische polder
In de toekomst, wanneer de donkere periode van degeneratie is aangebroken, zullen sommige mensen die claimen beoefenaren te zijn, het verlangen hebben om anderen onderricht te geven, zonder toestemming daarvoor te hebben ontvangen.
Nathan – Wees een licht voor jezelf
Het is goed te twijfelen aan alles en iedereen, dus ook aan jezelf. Wie geen twijfel toestaat kan wel eens voorgoed komen vast te zitten in bepaalde gedachten en gevoelens, de rest van zijn of haar leven.
The Vajrasattva Mahatantra: Uniting in Our Equality with the End of the Sky
The wisdom of our awareness
Is entirely alone.
Its blessings are like a wish-fulfilling jewel.
The six kinds of living beings
Are a self-evident audience that is a community.
Naar een christelijk boeddhisme?
Is het verstandig onze rug helemaal te keren naar de tradities van onze cultuur, om ze geheel-en-al uit te wisselen met vormen van andermans cultuur? Trachten wij, als Amerikaans beoefenaars van het boeddhisme, ons te modelleren naar kleine Tibetanen, Sri Lankanen, Birmanen of Japanners?
The Rights Forum – het kind in Bethlehem en de kinderen van Gaza
En juist vanmorgen berichtte Al-Jazeera dat Israëlische troepen het laatste nog functionerende ziekenhuis – Kamal Adwan – in Bayt Lahiya in Noord-Gaza hebben ontruimd. Op video’s zijn lange rijen Palestijnse burgers te zien die in hun ondergoed, de handen omhoog, worden gedwongen zuidwaarts te lopen. De in het gebied aanwezige Amerikaanse arts Mimi Syed sprak van het ‘einde van de menselijkheid’.
Leonie Wielstra – is karma wel zo’n bitch?
‘Nog natrillend van frustratie, en met het beeld van mezelf als liefdevol en zo goed op weg naar verlichting al net zo aan flarden geschoten als het hoofd van de man, wandelde ik ook weer verder. Een paar honderd meter verder voelde ik ineens een scherpe pijn door mijn hoofd gaan, alsof er daarbinnen iets ontplofte.’
Keltisch boeddhisme en crazy wisdom: mijn weg naar vrede
Zonder verbinding met de aarde verhardt ons hart. Gebrek aan respect voor de natuur en levende dingen leidt al snel tot een gebrek aan respect voor de mens. Alleen daarom is het gewoon verstandig dichtbij de verzachtende invloed van de natuur te leven.
De drugs – moeders en kinderen
De moeders weten heel goed hoe verschrikkelijk zij hun best hebben gedaan. En dat in hun kind een lief en talentvol mens schuilt.
Jan Pronk – ‘Gaza en de moed om door te gaan’
‘En we moéten ook moedig zijn. Voor de mensen daar, in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever. Voor de artsen, die weigeren hun patiënten in de steek te laten. Voor de journalisten, die doorgaan de werkelijkheid vast te leggen en te delen. Voor de hulpverleners, die doen wat ze kunnen met de schaarse middelen die ze hebben. Voor de vaders, die hun leven wagen om in verwoeste steden en troosteloze ontheemdenkampen te zoeken naar eten om hun gezin te voeden. Voor de moeders, die hun kinderen vasthouden om ze te beschermen, te troosten, of voor de laatste keer te kussen.’
Opinie – The Rights Forum -minister Veldkamp blijft inzake Gaza vasthouden aan stille diplomatie
Ondanks herhaalde oproepen vanuit de Kamer om Israël ter verantwoording te roepen, blijft minister Veldkamp weigeren om enige druk uit te oefenen. Zijn herhaalde uitspraken dat de situatie in Gaza hem ‘na aan het hart ligt’ en dat hij ‘er slecht van slaapt’, klinken daardoor steeds holler.
Jan de Breet – Leven in Tidorp, een persoonlijk verslag
In de begintijd van het boeddhisme in ons land, mei 1983, meldde Jan de Breet zich aan bij de boeddhistische leefgemeenschap Tidorp, gelegen in Burgh-Haamstede, op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. Deze commune werd geleid door de architect Bruno Mertens.
Nathan – aan welke kant sta jij?
Tegenwoordig lijkt iedereen vergiftigt te zijn door politiek, wereldse macht. En houden we de aantallen bij van doden en gewonden. En als we spreken van redding, dan hebben we het over de redding van het lichaam. ‘Zij is gered.’