Zoals bij elke technologie staat de mens voor de uitdaging om kunstmatige intelligentie goed te gebruiken. Effectief én integer, met als doel een menselijke samenleving in het digitale tijdperk. En zoals bij elke technologie draait het bij AI niet alleen om glanzende kansen en glinsterende voordelen maar ook om geniepige keerzijden en gemene valkuilen. We […]
Chinese president Xi bezoekt Tibet ter gelegenheid van 60 jaar omstreden heerschappij
De Chinese leider Xi Jinping bracht woensdag een zeldzaam bezoek aan Tibet ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de oprichting van de Autonome Regio Tibet – de consolidatie van de langdurige omstreden heerschappij van Peking over het Himalaya-gebied.
Beloof me…
Thich Nhat Hanh heeft in zijn eigen land de oorlog meegemaakt en heeft van dichtbij ervaren wat een vreselijke impact dat heeft, bijna veertig jaar was hij verbannen uit Vietnam. Toch kon hij midden in de oorlog na een bomaanval, dit prachtige gedicht schrijven.
The Vajrasattva Mahatantra: Uniting in Our Equality with the End of the Sky
Deze Tantra is een geheim document. Het bevat vervloekingen voor degenen die het verspreiden onder slechte mensen. Het bevat ook lofprijzingen voor degenen die het lezen en kopiëren. Ik ben persoonlijk verantwoordelijk voor de vertaling en publicatie van deze Tantra, dus het gewicht van deze vervloekingen rust op mij persoonlijk, en niet op de lezer. De wereld van vandaag is een tumultueuze plek waar nieuwe technologieën, oorlogvoering, ziekte, rampen en vele andere factoren het leven voor ons allemaal moeilijk maken. Deze woorden van wijsheid van dertienhonderd jaar geleden kunnen de mensen van vandaag een nieuwe visie bieden op ons doel in een veranderende wereld.
De cel in voor het zwaaien met een Palestijnse vlag? Deze wet maakt het mogelijk
Volgens demissionair minister van Justitie en Veiligheid David van Weel is dit nieuwe wetsvoorstel bedoeld om ‘zwaaien met IS-vlaggen of het verheerlijken van terroristische video’s’ te verbieden. Maar juristen, mensenrechtenorganisaties en activisten waarschuwen dat dit wetsvoorstel ertoe kan leiden dat protesteren tegen de genocide in Gaza straks bestraft kan worden. Hierdoor wordt de vrijheid van meningsuiting in Nederland ernstig beknot.
De moord op Awdah: hoewel door een individu gepleegd, is het meer het koloniale systeem dat hem heeft vermoord
In de Palestijnse context kan die noodzaak om de situatie snel in te schatten en vervolgens het probleem op te lossen vaak een kwestie van leven en dood zijn. Situaties kunnen zich zeer snel ontwikkelen en zeer snel escaleren. Er moet voortdurend alert worden gelet op hoe kolonisten geneigd zijn te handelen en te denken. Vaak is het een kwestie van reageren op situaties die door kolonisten zijn uitgelokt. Soms is het echter noodzakelijk om preventief op te treden en de gemeenschap te beschermen tegen de gevolgen van de kolonisatie voordat deze zich voordoen. Dit is een voortdurende strijd, omdat elke kleine overwinning snel teniet kan worden gedaan door de volgende gruweldaad die de kolonisten begaan.
Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma
Het boeddhisme is zo veelomvattend dat het niet in een traditioneel hokje past.
Moeten boeddhisten sociaal activisten zijn (deel 3 en slot)
In het eerste en tweede deel van deze serie probeerde ik twijfel te zaaien over de daadwerkelijke trouw van geëngageerd boeddhisme aan de leer van de Boeddha. Mijn doel is niet om het boeddhisme in diskrediet te brengen, noch om de morele ernst van veel van deze doelen in twijfel te trekken. Ik wil alleen twijfel oproepen over de vraag of het ethos van het geëngageerd boeddhisme wel consistent is met wat de Boeddha onderwees. Er zijn genoeg redenen te vinden om racisme, economische ongelijkheid en het onduurzaam misbruik van het milieu aan te pakken. Maar weinig, zo niet geen van deze redenen, zijn rechtstreeks te herleiden tot de leer van de Boeddha.
Overlijden Josephine van Tongeren betekent einde boeddhistisch Tidorp
Tussen Haamstede en Renesse bevindt zich het ‘best bewaarde’ geheim van Schouwen-Duiveland: Tidorp. Een op het boeddhisme gestoelde leefgemeenschap waar gelijkgestemden elkaar vonden. In januari overleed de laatste bewoonster Josephine van Tongeren er op 77-jarige leeftijd: ook bekend als dr. Wiet, die er lange tijd wiet teelde en verkocht in haar coffeeshop. Een van origine Amsterdamse, die in Tidorp neerstreek en er de laatste jaren in volstrekte isolatie leefde.
Jan de Breet verhaalt over zijn leven in Tidorp
Iedere maandag vertrok Bruno, samen met de Tidorp-bewoner die daarvoor aan de beurt was, in een besteleend naar Amsterdam om daar onze groente, fruit, kruiden, eieren en kiemen te verkopen, aan groentewinkels en aan de biologische supermarkt. Ook ging hij dan granen etc. kopen voor de bewoners van Tidorp. Het brood kreeg hij gratis van de biologische bakkerij Manna. Dit was namelijk brood dat over de datum was, wat je soms wel kon proeven.
Ajahn Santamano – Straffeloosheid van kolonisten in Masafer Yatta
Op 28 juli werd Awdah vermoord, neergeschoten door een kolonist in Um Al-Khair in Masafer Yatta, in aanwezigheid van soldaten die zelf graag de trekker hadden overgehaald. Maar Awdah werd niet door één kogel gedood. Hij werd gedood door een heel systeem – een systeem dat moordenaars beschermt, de onderdrukten straft en zelfs de waardigheid van een fatsoenlijke begrafenis ontzegt.
Westelijke Jordaanoever – ‘Wanneer kinderen het woord ‘kolonist’ eerder kennen dan het woord ‘school’
‘Een vriend met wie ik heb gesproken en die al vele malen in Palestina was geweest, zei iets heel nuttigs voordat ik vertrok. Terwijl je daar bent, zet je je er dan gewoon doorheen omdat je geen keuze hebt, maar als je terugkomt dringt het pas echt tot je door. Dat was bij mij zeker het geval. Er was een lange periode, vooral de eerste maand, waarin ik me veel gevoeliger, kwetsbaarder en hypergevoelig voelde. Emotioneel gezien werd ik bijna als een kind, met veel gevoelens van “hoe zit het met mij?”. Ik werd veel meer geraakt door dingen waar ik normaal gesproken niet door geraakt zou worden.’
Marien Bakker – Gaza
Een koude, grijze vlakte. Verspreid over het oppervlak liggen tekens – kruisen, streepjes – als flarden van wat ooit betekenis had. Ze liggen scheef, alsof ze gevallen zijn tijdens een storm die maar niet ophoudt. Alles draait, alles botst. Geen begin, geen einde. Zelfs het grijs is hier geen kleur maar toestand, een eindeloze tussenstand.
Zitzak, yoga en mindfulness
Ik beken, ik kijk weleens rond, zo tijdens een retraite. Een gedachte heeft me in de greep; waar ben ik eigenlijk mee bezig? En dan zie ik mijn buren. De gebogen ruggen, de hangende hoofden. En dan vult mijn hart zich met compassie.
Inloophuizen zijn het cement van de samenleving…
…en onmisbaar voor heel veel mensen. Neem bijvoorbeeld Carola. Nadat zij haar man verloor en als gevolg daarvan haar familie kwijtraakte, vond ze bij inloophuis het Annahuis in Breda de geborgenheid die ze zo hard nodig had: ‘Het zit in de kleine dingen dat het hier zo fijn is. Even die knuffel als je binnenkomt. Die lieve vraag: heb je iets nodig? Een kaartje krijgen als je jarig bent. Een heerlijk mens genoemd worden – dát!’
Arrestatie abt van Shaolin schudt het door de regering gecontroleerde Chinese boeddhisme door elkaar
Bekend als een rokkenjager en miljardair, maar ook als een fervent aanhanger van de CCP, werden de wandaden van Shi Yongxin uiteindelijk te berucht om te negeren. Op 25 juli is hij gearresteerd.
Moeten boeddhisten sociaal activisten zijn? (Deel 2)
Waarom verwerpt de Boeddha sociaal activisme? Wat zijn zijn redenen om het monastieke leven als de beste levenswijze te promoten? Kunnen we zijn opvattingen, zoals ik die heb gepresenteerd, bekritiseren als intolerant en dogmatisch? Het onderzoeken van deze vragen zal ons een beter beeld geven van het morele ethos van de leer van de Boeddha.
Amerikaanse boeddhisten – ‘Trump grijp in in de crisis in Gaza’
De boeddhistische gemeenschap in de VS heeft zich aangesloten bij andere religieuze en maatschappelijke groeperingen en roept op tot een onmiddellijk einde aan het geweld en tot hernieuwde toezeggingen voor vrede en humanitaire hulp. Hoewel de visies op het conflict uiteenlopen, benadrukken veel boeddhistische leiders mededogen voor alle wezens en de dringende noodzaak om het lijden op vreedzame wijze te beëindigen.
Vluchteling
In een lijkwade van wier, verdronken dromen
Helaas waar gebeurd
Ik ben er nog niet overheen dat ik mijn moeder pas weer zag toen ze dood was. En het was maar een paar maanden geleden toen ze nog leefde.
Journalisten Agence France-Presse slaan alarm over naderende hongerdood van collega’s in Gaza
De journalistenvereniging van persbureau Agence France-Presse (AFP) luidt de noodklok voor collega’s in Gaza. De Société des Journalistes (SDJ) zegt dat sinds de oprichting van het persbureau in 1944 er onder hun journalisten doden en gewonden zijn gevallen, collega’s gevangen zijn gezet – maar dat “niemand van ons kan zich herinneren dat ze door hongersnood omkomen”. Zonder interventie zullen de laatste verslaggevers in Gaza sterven, aldus de noodkreet van de SDJ.
Zelfvertrouwen, inzicht en de edele discipel
Zelfs de instructies van de meest uitmuntende Leraar, de Boeddha, moeten niet blindelings opgevolgd worden. De Boeddha eiste geen autoriteit op en was niet uit op zelfverheerlijking. Hij spoorde daarentegen voortdurend aan tot indachtigheid en een diepgaand onderzoek van alles wat er is, wat je ervaart, wat mensen vertellen etc.
Confrontatie tussen Thaise en Cambodjaanse soldaten bij boeddhistische grenstempel
Meerdere video’s die dinsdag op sociale mediaplatforms zijn gepubliceerd, tonen een korte confrontatie tussen Thaise en Cambodjaanse soldaten die bezoekers op de vlucht deed slaan bij de Ta Muen (Moan) Thom tempel langs de betwiste grens tussen de twee landen.
Boeddhistische doeners en denkers 80 – de serie
Laura: ‘Sinds ik kind was, was ik al bezig met het willen oplossen van verstorende mentale houdingen: ‘waarom voel ik mij nu zo verward of boos? Hoe kan ik dit nu weghalen en weer gelukkig zijn? Waarom kwets ik deze persoon nou tegen beter weten in?’ De overtuiging dat het mogelijk is om van overduidelijk verstorende mentale houdingen bevrijd te raken zat er al jong in. Maar hoe? Ik had geen idee. Ook wist ik niet dat sommige ogenschijnlijk leuke mentale houdingen op de langere termijn een negatief effect kunnen hebben, zoals begeerte.’