• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Dagri rinpoche bleef onder moeilijke omstandigheden trouw aan zijn ideaal

Dagri rinpoche bleef onder moeilijke omstandigheden trouw aan zijn ideaal

8 november 2012 door de redactie

Op 23, 24 en 25 november bezoekt Dagri rinpoche het Maitreya Instituut. Zowel in Amsterdam als in Loenen zal deze tulku onder meer puja’s doen en is er gelegenheid hem te ontmoeten. Wie is deze Dagri rinpoche?

Binnen het Tibetaans boeddhisme wordt Dagri rinpoche gezien als de reïncarnatie van Pari Dorje Chang, één van de zeer belangrijke geshes in Lhasa, die de leraar was van vele lama’s, met inbegrip van Lama Yeshe. Dagri rinpoche werd in 1958 geboren in Tibet , waar hij ook  leefde tijdens de Chinese Culturele Revolutie-van 1966 tot 1976. In 1982 ontsnapte hij uit het door Chinese veiligheidstroepen bezette Tibet, studeerde en voltooide hij zijn 17-jarige studie boeddhistische filosofie en ontving de Geshe Lharampa graad.

Dagri Rinpoche, foto Maitreya Instituut Amsterdam.
Dagri Rinpoche, foto Maitreya Instituut Amsterdam.

Dagri rinpoche legde als hoge tulku (geïncarneerde leraar) zijn geshe examens twee jaar eerder af dan de andere monniken. Zijn levensverhaal laat zien hoe een tulku die leeft onder moeilijke omstandigheden, steeds trouw blijft aan zijn ideaal van het dienen van anderen en een voorbeeld voor hen te zijn.

Na zijn erkenning als tulku ging hij niet naar zijn eigen klooster omdat het klooster kort na zijn herkenning verwoest werd door de Chinezen. ‘Ik bleef thuis. Van mijn vader en de ‘solpon’ uit mijn vorige leven heb ik lezen, schrijven, rekenen en de Tibetaanse taal geleerd. Later ging ik naar een reguliere basisschool, en totdat ik vijftien jaar oud was moest ik ook schapen en koeien hoeden.

Toen de Chinezen een kolenmijn in de buurt van de bergen begonnen, werd ik in een kamp gezet en moest er dwangarbeid verrichten. Veel Tibetanen stierven daar. De meeste mensen waren analfabeet, maar ze wisten dat ik de wedergeboorte van Dagri tulku was, omdat hij zeer bekend was in dat gebied. Ze hadden veel vertrouwen in mij, dus werd ik hun leraar. ‘s Avonds, na het werk, leerde ik ze lezen en schrijven. Later deed ik administratief werk in het kamp, want inmiddels had ik Chinees geleerd en hoe de boekhouding te doen. Al met al waren het zeer moeilijke jaren.

Pas nadat ik vijf jaar in het kamp had gewerkt mocht ik naar Lhasa (de historische hoofdstad van Tibet red.), waar veel oude monniken leefden. Het was ze niet toegestaan om in hun kloosters te verblijven. Ik ontmoette de voormalige abt van Sera Je (klooster) in het geheim. Hij gaf me mijn eerste geloften. In de jaren tachtig, na veranderingen in de Chinese politiek, kwamen monniken van het Sera klooster naar me toe en verzochten mij om naar India te gaan. Mijn vorige incarnatie was beroemd en ik werd aangemoedigd om naar India te gaan voor mijn opleiding. Vele mensen verzamelden geld voor me. Het was erg moeilijk om een paspoort te krijgen en ik moest twee jaar wachten voordat ik kon vertrekken. Pas na mijn ontsnapping naar India werd ik een novice monnik.’

Nadat Dagri rinpoche uit Tibet ontsnapte, zette Lama Yeshe zich in voor de incarnatie door Sera Je te ondersteunen, en nadat Lama Yeshe overleed, nam lama Zopa rinpoche deze verantwoordelijkheid op zich. Dagri rinpoche ondersteunt lama Zopa rinpoche op vele manieren, en onderricht Lam Rim, Lodjong (gedachtentransformatie) en filosofie, maar hij geeft ook initiaties, kan vuurpuja’s leiden en is bekwaam in tantrische commentaren.

Loenen, Maitreya Instituut.
Loenen, Maitreya Instituut.

Dagri rinpoche is door  Dalai Lama erkend als één van de zestien Arhats. Binnen het Tibetaans boeddhisme wordt hij gezien als iemand die de grote verdienste had om 2500 jaar geleden te zijn geboren als één van de leerlingen van Shakyamuni Boeddha. Hij woont in het Namgyal klooster van de Dalai Lama in Dharamsala, India.

Op vrijdag 23 november is deze leraar in het Maitreya Instituut in Loenen (Gld). Het instituut kocht begin 2012 het voormalige Hotel Bosoord in Loenen (Gld), ter vervanging van het huidige centrum in Emst.

Hotel Bosoord telde 36 kamers, restaurant en diverse zalen. De vorige eigenaren kochten het in 2004 maar konden de exploitatie niet bolwerken vanwege de economische crisis. Ze boden het te koop aan voor een bedrag van ruim een miljoen euro. Vrijwilligers van het Maitreya Instituut hebben het voormalige hotel verbouwd tot een boeddhistisch centrum.

Bron: Maitreya Instituut Nederland.

Bron Wikipedia. Een tulku is binnen het Tibetaans boeddhisme een reïncarnatie van een verlichte lama. In boeddhistische filosofie wordt de terugkeer van de tulku naar het menselijk leven gemotiveerd uit mededogen om gelovigen te leiden op het pad naar verlichting.

Er zijn honderden tot duizenden tulku-lijnen in Tibet en erbuiten, met als bekendste voorbeeld, de dalai lama, waarvan Tenzin Gyatso volgens gelovigen de veertiende incarnatie sinds 1391 is. Naar wordt aangenomen is de eerste tulku-lijn die van de karmapa. Deze begint bij de tweede karmapa Karma Pakshi. In de reïncarnatielijn van de karmapa is er geen sprake van postume erkenningen. Bij de dalai lama en de pänchen lama is dat wel het geval.

De selectie van een tulku is omgeven door veel mystiek van visioenen, symboliek, nagelaten brieven van de overleden lama en meer. Deze ging in de loop van de eeuwen her en der ook steeds meer gepaard met belangen en misleiding. Gezien de politieke gevolgen daarvan, voerde de Chinese keizer Qianlong in de tweede helft van de 18e eeuw de Gouden urn in voor hoge, gezagrijke reïncarnaties. In de loop van de eeuwen is er meermaals sprake geweest van controverses waarbij er twee kandidaten zijn gekozen of waarbij de gekozen kandidaat geen interesse heeft zijn leven volgens monastieke tradities voort te zetten.

Categorie: Nieuws Tags: amsterdam, Dagri rinpoche, Loenen, Maitreya Instituut, tulku

Lees ook:

  1. Maitreya Instituut ontvangt tulku Dagri rinpoche
  2. Vipasanameditatie voor mahayana beoefenaren
  3. Lama Ösel Hita bezoekt Maitreya instituut Amsterdam
  4. Boeddhisten en islamitische soefi’s – ‘Interfaith Retreat’ in Loenen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.