• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Over Antropologie 3: De basis

Over Antropologie 3: De basis

17 november 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Antropologen bestuderen menselijke culturen en de ontwikkeling van de mens als onderdeel van een maatschappij. Het boeddhisme heeft vooral in Azië veel invloed op daar heersende culturen en het heeft daar ook grote invloed op de ontwikkeling van individuele mensen in de maatschappij, ongeacht of ze zichzelf ‘boeddhist’ vinden of niet. En tegenwoordig begint het boeddhisme invloed uit te oefenen op de Nederlandse cultuur en de ontwikkeling van individuen in de Nederlandse maatschappij. Reden genoeg voor het Boeddhistisch Dagblad om in een reeks artikelen aandacht aan antropologie te besteden.

Iedere antropoloog beschikt over een aantal basisinstrumenten: de meest gebruikte zijn observeren en beschrijven wat je waarneemt, vraaggesprekken organiseren tussen twee of meer personen, boeken en artikelen lezen en statistisch onderzoek verrichten. Het gaat daarbij vooral om het verkrijgen van inzichten, het verlenen van betekenis aan contexten en het verkrijgen van meningen van mensen en inzicht in hun beweegredenen. Tenslotte komt daar nog het in kaart brengen van situaties aan de hand van meetbare gegevens bij.

Observeren alleen is natuurlijk niet genoeg. Je moet wat je hebt waargenomen ook interpreteren. Eerst beschrijf je wat je ziet (bijvoorbeeld een man in een zwarte jurk), hoort (bijvoorbeeld een monotoon gemompel), voelt (bijvoorbeeld koude lucht?) en ruikt (wierook?). Dit alles doe je vrij van enige interpretatie, ofwel als deelnemer (participerend) of als toeschouwer (niet-participerend). Tenslotte zoek je een verklaring voor wat je allemaal hebt waargenomen. Het is daarbij belangrijk dat je je bewust bent van het feit dat je altijd interpreteert vanuit de manier waarop jij zelf de wereld ziet, en dat is per definitie niet de enige mogelijke zienswijze. Je moet je bewust zijn dat jij door jouw interpretatie betekenis geeft aan wat jij waarneemt, zodat jij een en ander kunt begrijpen. Een ander kan alles anders interpreteren en er daarom ook andere betekenissen aan geven. Wanneer je alleen afgaat op eigen waarnemingen en interpretaties, begeef je je op spiegelglad ijs!

Beschrijven van culturele context gaat doorgaans gepaard met blootleggen van rituelen, symbolen, waarden en normen die op die context van toepassing zijn. Rituelen zijn herhaalde en gestileerde gebruiken. Ze zijn vaak plaats- of situatie-gebonden en zijn vaak  symbolisch van aard. Denk bijvoorbeeld aan de katholieke mis: de priester houdt een speciaal daarvoor geprepareerd schijfje deeg omhoog, spreekt een bepaalde formule uit en daarmee verandert het schijfje in het lichaam van Christus. Geen enkele priester denkt vervolgens dat de fysisch-chemische samenstelling van het schijfje deegwaar is veranderd in mensenvlees. Zo onnozel zijn ze echt niet! Tegelijkertijd is het schijfje symbolisch wel degelijk in het lichaam van Christus veranderd! De transsubstantiatie (zo heet dat) is – zoals alle symbolen – een culturele uiting die betekenis geeft aan iets anders. De transsubstantiatie  geeft uitdrukking aan een mysterie waar domweg geen woorden bestaan. Andere symbolen zijn: een vlag (over een kist; aan de mast van een schip etc.), een duif met een tak in de snavel; een hart, al of niet gebroken. Als symbool gebruikt, kun je met één ding, één woord,  één afbeelding of één beweging, iets veel groters  tot uitdrukking brengen. Voorbeelden: een kruis, het woord ‘OM’, “AUM’ of ‘AMEN’, een Yin-Yang tekentje; een buiging van het hoofd of twee tegen elkaar aangedrukte handpalmen. Symbolen zijn krachtige expressiemiddelen. Het is een soort taal, waar iemand die deze taal nooit heeft geleerd niets van begrijpt.

Het krachtigste van alle symbolen is taal. Iedere letter van onze taal is een symbool. Door de volgorde van die symbolen veranderen, verandert ook de betekenis. De symbolen O, G en D betekenen in de volgorde GOD iets heel anders dan in de volgorde DOG. Ze vormen met elkaar gewoon een nieuw symbool! En met die letter-symbooltjes kun je woord-symbooltjes maken en door die in steeds nieuwe volgorden te plaatsen ontstaan er weer ingewikkelder symbolen: zinnen, alinea’s, hele artikelen en zelfs boeken. Bibliotheken vol. Ze verrijken onze wereld met in symbolen vervatte concepten. Het blijven evenwel symbolen: het woord ‘brood’ zal niemand fysiek verzadigen, net min als een goed beschreven broodbakproces.

Waarden zijn zaken die je belangrijk vindt en nastreeft. Ze zijn abstract. Dat betekent dat waarden niet tastbaar zijn. Je kunt ze niet direct waarnemen. Waarden berusten op ideeën en zijn niet direct tot een zichtbaar of tastbaar object te herleiden. Ze worden vooral  door de geest begrepen. Mensen over de hele wereld delen ongemerkt vaak meer waarden met elkaar dan ze beseffen. Neem ‘eerlijkheid’. Dat is een waarde die in verschillende talen steeds anders beschreven wordt, dus met andere symbooltjes tot uitdrukking wordt gebracht, maar eerlijk is eerlijk… de waarde in Verweggistan is hetzelfde als in Nabijhuizen.

Normen tenslotte zijn richtlijnen waarnaar je leeft om bepaalde waarden te kunnen bereiken. Ze kunnen zowel formeel als informeel zijn. Een geschreven wet is een mooi voorbeeld voor een formele norm. Het is een officieel vastgelegde regel die voor iedereen die in een gemeenschap geldt. Een informele norm is een niet officieel vastgelegde regel waarnaar je ondanks dat ie niet is schriftelijk is vastgelegd toch geacht wordt te leven. Kinderen krijgen tijdens hun opvoeding veel informele normen mee (die soms heel dwingend kunnen zijn: ‘handen wassen voor het eten, met twee woorden spreken, ouderen voor laten gaan’ etc.).

Waarden en normen zijn cultuurgebonden, en daardoor automatisch ook tijd- en omstandigheden afhankelijk. Zo was het een tijdlang in ons land doodgewoon dat mannen en vrouwen gezamenlijk en hartstikke bloot in bad gingen … zolang ze het hoofd maar bedekt hielden. Dat is nu niet meer zo.

(wordt vervolgd)

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Nieuws Tags: antropologie, basis, observeren, rituelen, symbolen, transsubstantiatie, waarden en normen, waarnemen

Lees ook:

  1. Zeshin – choka & banka de weg van het hart
  2. Kennen en weten (1)
  3. Over Antropologie 1: Wat is antropologie?
  4. Over Antropologie 2: Culturele antropologie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 19 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 19 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (4)
  • 19 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 21 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 22 november 2025
    Meditatiedag in Afferden (GLD): meditatie en creativiteit
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over Antropologie 3: De basis
    • De woorden van de Oude Cheng (2)
    • Wijsheid is: overal de keerzijden van zien
    • Dagopening
    • Dag van het Boeddhisme: 35-jarig jubileum van de BUN

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.