• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Foodwatch hekelt uitstel wet tegen kindermarketing ongezond voedsel

Foodwatch hekelt uitstel wet tegen kindermarketing ongezond voedsel

22 april 2025 door de redactie

Voedselwaakhond Foodwatch reageert fel op het opnieuw uitstellen van wetgeving tegen kindermarketing voor ongezonde voeding. Staatssecretaris Karremans stuurde onlangs de zevende editie van de Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten van onderzoeksbureau Panteia naar de Tweede Kamer. Hierin wordt opnieuw bevestigd dat kinderen niet kunnen ontsnappen aan reclames voor ongezonde voeding.

De staatssecretaris zegt dat ‘het tijd is voor de al eerder aangekondigde wettelijke beperkingen’, maar wetgeving komt er pas op z’n vroegst in 2026. Deze gezondheidscrisis is niet nieuw en de regering zegt al zeker sinds 2022 wettelijke maatregelen toe. ‘Dit is onvergeeflijk uitstelgedrag,’ stelt Juke Fluitsma, campaigner bij Foodwatch. ‘Daadkrachtig handelen is hard nodig om de gezondheidscrisis onder kinderen aan te pakken.’

Momenteel is de regulering van kindermarketing in Nederland in handen van de industrie zelf, via de Stichting Reclame Code. Foodwatch heeft al meer dan 200 klachten ingediend, waaronder tegen het verboden gebruik van bekende kinderidolen als Pokémon en Paw Patrol op verpakkingen van voedingsmiddelen. Hierbij wordt de voedselwaakhond keer op keer in het gelijk gesteld.

Volgens de staatssecretaris wordt 96% van de adviezen van het reclame-orgaan opgevolgd, maar controle hierop is nauwelijks mogelijk. Het systeem is reactief, kent geen sancties en gaat niet actief na of uitspraken worden nageleefd. Een onderzoek van Panteia in opdracht van Foodwatch uit 2022 liet zien dat deze vorm van zelfregulering ernstig tekortschiet.

De nieuwe Monitor Kindermarketing toont aan dat kinderen nog steeds massaal worden blootgesteld aan reclames voor ongezonde voeding. In bijna 40% van de bekeken YouTube-filmpjes kwamen voedingsmerken in beeld. De helft of meer van de via sociale media getoonde producten voldoet niet aan criteria voor gezonde voeding. Bij 18 van de 20 onderzochte sportevenementen was sprake van sponsoring door 37 verschillende merken. Het gaat dan niet per se om reclame die speciaal gericht is op kinderen, maar waar kinderen wél mee in aanraking komen.

De impact van deze marketingpraktijken is aanzienlijk: de helft van de volwassen Nederlanders heeft overgewicht, met de sterkste stijging onder jongeren. Van de kinderen tot 12 jaar is 11% te zwaar, wat het risico op ziekten zoals diabetes type 2 verhoogt.

Foodwatch pleit daarom voor een onmiddellijk verbod op marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen tot 18 jaar. Er moeten hierbij maatregelen getroffen worden die marketing aanpakken die niet direct op kinderen is gericht, maar hen wel bereikt via influencers, sportwedstrijden en bioscopen. Dit kan wat de voedselwaakhond betreft vervolgens worden uitgebreid naar een totaalverbod op alle reclames voor junkfood overal.

Jaarlijks, zo berekende Panteia in een eerder onderzoek, wordt er circa 1,6 miljard euro uitgegeven aan voedselmarketing, waarvan circa 80% niet in de Schijf van Vijf staat. Foodwatch heeft vorig jaar nog in beeld gebracht wat deze marketing met het bevattelijke kinderbrein doet: voedsel- en gezondheidsexperts zoals voedingswetenschapper Jaap Seidell en kinderarts Felix Kreier hebben aangetoond hoe kwetsbaar jonge hersens zijn voor de invloed van marketing en hen aanzet tot overconsumptie.

‘De regering kan het zich niet langer veroorloven een verbod op kindermarketing uit te stellen,’ aldus Fluitsma. ‘Onze kinderen hebben recht op bescherming van hun gezondheid. De staatssecretaris mag hen niet in de steek laten.’

Bron Foodwatch

Categorie: Geluk, Gezondheid, Nieuws, Politiek, Voedsel Tags: criteria voor gezonde voeding, Foodwatch, kinderarts Felix Kreier, Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten, overgewicht, Staatssecretaris Karremans, voedingswetenschapper Jaap Seidell

Lees ook:

  1. Kinderen en volwassenen en de ‘suikermaxdag’
  2. Foodwatch slaat alarm over schadelijke kindermarketing
  3. Foodwatch eist beter voedselbeleid van nieuwe Europarlementariërs
  4. foodwatch –  Een derde bijzonder hoogleraren voeding WUR nog altijd niet transparant over nevenfuncties

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding
    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.