• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Honderdste verjaardag Löpon Tenzin Namdak rinpoche

Honderdste verjaardag Löpon Tenzin Namdak rinpoche

7 februari 2025 door de redactie

De belangrijkste levende leraar in de bön traditie is  Yongdzin Lopon Tenzin Namdak Rinpoche. De eerbiedwaardige Lopon (hoofdleraar) is beoefenaar van en geleerde in de bön traditie, in het bijzonder dzogchen en de Ma Gyud of Moeder Tantra. In en buiten Tibet wordt hij geëerd als de meest vooraanstaande expert op het gebied van bön. Vooral voor de Tibetanen die sedert hun vlucht uit hun thuisland in ballingschap leven is Lopon Tenzin Namdak Rinpoche van groot belang.

In India en Nepal heeft hij bonpo gemeenschappen en monastieke onderwijsinstellingen opgericht, o.a. het Menri klooster in India en het Triten Norbutse klooster in Nepal. In Triten Norbutse, Shenten Dargye Ling (Frankrijk) en in andere plaatsen in Europa en de U.S.A. geeft hij onderricht, samen met leraren opgeleid in de traditie van bön.

Biografie

Geboren in 1926 in Kham, Tibet, in een familie van bekende thangka schilders, trad hij op 7-jarige leeftijd toe tot het Tengchen klooster. Dit klooster in oude yungdrung bön traditie, had nauwe betrekkingen met het Menri klooster en het Yungdrung Ling klooster in Centraal-Tibet. De jonge Tenzin Namdak leerde er lezen en schrijven en legde op 14 jarige leeftijd zijn novice geloften af. Daarna vertrok hij naar het Yungdrung Ling klooster, een van de twee leidende bonpo kloosters in Tibet.
Na zijn pelgrimstocht naar Nepal (o.a. Kathmandu, Mustang) keerde hij, via Mount Kailash, terug naar het Yungdrung Ling klooster voor studie van algemene Tibetaanse wetenschappen, sutra, tantra en dzogchen.
In 1950 ging hij naar het Menri klooster voor de afronding van zijn geshe opleiding in 1953, een opleiding die vergelijkbaar is met een westerse doctors graad in de filosofie/theologie. In datzelfde jaar, hij was toen 27, werd Tenzin Namdak gekozen en benoemd tot hoofdleraar van het Menri klooster.
Vanaf 1960 werd Lopon Tenzin Namdak gedurende maanden gevangen gezet door de Chinezen. Na zijn ontsnapping vertrok hij naar Kathmandu, Nepal. Zijn ontmoeting met professor David Snellgrove, een vooraanstaand Tibetkenner van de London University, leidde hem naar Engeland, voor een studie van drie jaar en de publicatie van ‘The Nine Ways of the Bön’, de eerste wetenschappelijke studie in de westerse taal van de bonpo traditie vanuit de originele bronnen.

India

In 1964 keerde Lopon Tenzin Namdak terug naar India en werkte tot 1967 aan zijn voornemen de bonpo gemeenschap en cultuur in ballingschap levend te houden bij het kleine aantal aanhangers. Oude Tibetaanse teksten werden opnieuw gepubliceerd en fondsen werden gezocht voor de aankoop van land voor een bonpo nederzetting in Noord-India. In 1967 werd Thobgyal Sarpa in Dolanji, India (naar het dorp Thobgyal gelegen vlakbij de oude plek van het Menri klooster in Tibet) opgericht, met een nieuw klooster. Zeventig families trokken ernaartoe; elke familie kreeg een woning en een stukje land ter beschikking. De abt van Yungdrung Ling, Tibet, werd spiritueel leider van deze bonpo gemeenschap. Het klooster kreeg de naam Pal Shenten Menri Ling.

Europa

In 1969 bezocht Lopon voor de tweede keer Europa, dit keer op uitnodiging van professor Helmut Hoffmann van de Universiteit van München om te werken aan een Tibetaans-Duits-Engels woordenboek. Vanaf 1970 tot 1979 resideerde Lopon Rinpoche in het Bonpo Monastic Centre in Dolanji en bleef onderricht geven en schrijven aan een groot aantal belangrijke bonpo teksten. Het onderricht stond onder de verantwoordelijkheid van Lopon Tenzin Namdak en bestond uit het trainen van jonge monniken in sutra, tantra en dzogchen.
In 1978 waren er voldoende teksten om een volledig academisch geshe curriculum te ontwikkelen: Lama’s College of Shedra. In dat jaar bezocht de Lopon de Dalai Lama en werd het bonpo centrum met Lama’s College officieel erkend. In 1986 reikt Lopon de eerste geshe graad uit aan zes monniken die het negenjarig programma voltooid hadden in Dolanji (onder wie Tenzin Wangyal Rinpoche). In datzelfde jaar keert Lopon terug naar Tibet, bezoekt het Menri klooster en andere belangrijke bonpo kloosters. Hij ziet zijn moeder voor het eerst in 45 jaar.
Er kwamen nog steeds regelmatig vluchtelingen uit Tibet naar Nepal, een zeer gevaarlijke reis over het Himalaya gebergte, om onderricht te ontvangen van Yongdzin Rinpoche. Dit was voor Yongdzin Lopon Rinpoche aanleiding om een tweede opleidingsklooster te vestigen in Nepal in 1987 – Triten Norbutse. Hier hebben inmiddels tientallen kandidaten hun geshe-graad behaald in bön filosofie en algemene Tibetaanse wetenschappen.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws Tags: Bön-traditie, David Snellgrove, Engeland, India, Tibet, Yongdzin Lopon Tenzin Namdak Rinpoche, Yungdrung Ling

Lees ook:

  1. Tibetanen in ballingschap betuigen steun aan grenssoldaten India
  2. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  3. ‘China vernietigt boeddhisme en daarmee  identiteit van Tibetanen’
  4. Het dagelijks leven in Tibet – uitsluiting, dwang, arrestatie en marteling

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.