Vandaag start Wakker Dier een tv-campagne tegen het gekiloknal van supermarkt Emté. Emté eindigde afgelopen half jaar hoog in de kiloknaller-ranglijst van Wakker Dier, en is daardoor target in de campagne. Door te stunten met onder andere plofkip en industrievarken probeert Emté klanten naar haar winkels te lokken, maar voor die kiloknallers betalen de dieren de prijs. Zo is er per varken van 25 kilo nog geen winkelwagentje aan ruimte in de stal.
In de reclamespot speelt een industrievarken de hoofdrol. Dit dier krijgt in de vee-industriestal weinig ruimte: als het 15 tot 30 kilo weegt, hoeft er per dier maar 0,3 m2 vloeroppervlak in het hok te zijn. Dat is nog niet eens de oppervlakte van een winkelwagentje. Als de dieren groeien, groeit de minimale wettelijk toegestane oppervlakte mee, maar het blijft krap. Als de dieren 85 tot 110 kilo zijn, is er slechts 0,8 m2 ruimte per dier in de stal.
Varkensleed als klantenlokker
Veel supermarkten hebben nog vlees van industrievarken in de folder staan. Zo ook supermarkt Emté. Zij ‘pronkten’ afgelopen half jaar zelfs regelmatig met industrievarken op de voorkant van de folder. Een plek die extra opvalt, en daardoor extra veel klanten naar de winkel trekt. En dat terwijl de supermarkten – inclusief Emté – al in 2013 aangaven te gaan stoppen met dit industrievlees.
Naast industrievarken stuntte supermarkt Emté afgelopen half jaar ook nog altijd met plofkip en vlees van uitgemolken melkkoeien. Omdat Emté zowel in absolute als relatieve zin veel kiloknallers heeft, eindigt zij consequent in de bovenste regionen van de kiloknaller-ranglijst van Wakker Dier staat. Daarom spreken we Emté nu aan op tv. Bij Emté was het afgelopen half jaar bijna 80 procent van de vleesaanbiedingen een kiloknaller, meer dan 400 stuks. Kijk hier voor een uitgebreidere uitleg van de kiloknaller-ranglijst en de tabel met uitslagen.
Al jarenlang gebruiken supermarkten vlees als klantenlokker. Maar deze stuntaanbiedingen hebben veel negatieve gevolgen voor consument, boer en dier. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingen inzetten om de verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Daarom voert Wakker Dier campagne tegen kiloknallers en voor aandacht voor diervriendelijkere alternatieven. Wakker Dier krijgt voor haar campagne steun uit de politiek, van instanties als de Voedsel en Waren Autoriteit en de Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO, van ruim 50 hoogleraren en tienduizenden consumenten.