• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Jeff Wilson – Waarom kinderen in boeddhistische gemeenschappen horen

Jeff Wilson – Waarom kinderen in boeddhistische gemeenschappen horen

12 juli 2017 door de redactie

Kinderen hebben door hun stressvolle bestaan behoefte aan het boeddhisme, maar boeddhistische centra en tempels en organisaties zijn er niet op ingericht om aan die behoefte te voldoen. Dat is kort samengevat de boodschap van de Amerikaanse leraar in de Jodo Shinshu Hongwanji-ha traditie van het Shin boeddhisme, Jeff Wilson. In de Noord-Amerikaanse boeddhistische gemeenschappen onderscheidt Wilson twee typen: die met en zonder kinderen.

Veel andere zaken, zoals aard van het praktiseren, geslacht, ras, klasse, institutionele grootte en stabiliteit, krijgen te maken met deze scheidslijn. Wilson noemt kinderloos boeddhisme een merkwaardig fenomeen, onbekend in Azië, maar in Noord-Amerika vrijwel de norm.

Er zijn bepaalde redenen aan te voeren waarom boeddhistische centra kinderloos zijn. Veel westerse beoefenaars arriveren bij dharma-centra als volwassenen, hebben als kind geen ervaring opgedaan met het boeddhisme. Ze zoeken de dharma om te voldoen aan hun volwassen zorgen en behoeften. Universiteitsstudenten melden zich zonder kinderen in hun kielzog aan. Oudere beoefenaars arriveren zonder kinderen omdat die al het huis uit zijn. Zelfs vele beoefenaars met jongere kinderen laten die niet automatisch verbinding maken met het boeddhisme. Ze willen even ontsnappen aan de druk en de angst van hun normale dagelijks leven.

Boeddhistische centra creëren ruimten die, zonder dat ze dat willen gericht zijn op sekse, ras, hoedanigheid, en anderen –kinderen- uitsluiten. De ontworpen ruimtes zijn comfortabel voor diverse populaties, voor de ontwikkeling van verschillende groepen studenten en docenten, met het aanbieden van activiteiten met mogelijkheden en uitdagingen voor veelzijdige gemeenschappen. Maar de gewenste omstandigheden voor kinderen komen niet of nauwelijks aan bod, stelt Wilson.

Niet friemelen

De standaardformule in die centra werkt niet voor de meeste kinderen, van hen kan niet worden verwacht dat ze stilzitten tijdens lange periodes van stille, niet-friemelen meditatie of abstracte, filosofische dharma leringen moeten aanhoren. We moeten erkennen, zo zegt Wilson, dat het onderwijzen van kinderen van de dharma echt bodhisattva werk is. Het zou een vergissing zijn te denken dat kinderen geen behoefte hebben aan het boeddhisme en dat we moeten wachten tot ze oud genoeg zijn om toe te treden tot een meditatiecentrum. Het leven van kinderen is gevuld met stress en pijn, net als bij volwassenen — is er een groter hellerijk denkbaar dan een junior high school?

De bodhisattva Jizo zorgt voor kinderen die op weg zijn naar een volgend leven. Legioenen van levende Bodhisattva’s moeten bereid zijn hun mouwen op te stropen en kinderen nu al toegang geven tot de dharma in generaties-geïntegreerde boeddhistische centra. Stelt Wilson.

Bron Lion’s Roar. Foto’s Pixabay.

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: boeddhistische centra, Jeff Wilson, kinderen, middelbare school, ongeschikt, uitsluiten, westen, westers boeddhisme

Lees ook:

  1. Oost en West: een culturele Rorschach
  2. Beerput van seksueel wangedrag open bij Shambhala
  3. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  4. de Boeddhistische blik – Boeddha’s in het Westen (herhaling)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.