• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Sumi-e meester en zenmonnik Beppe Mokuza bezoekt Nederland

Sumi-e meester en zenmonnik Beppe Mokuza bezoekt Nederland

16 mei 2017 door de redactie

Beppe Mokuza SigNoritti, Sumi-e meester en zenmonnik, wijdt zichzelf al meer dan 25 jaar aan Sumi-e en zenmeditatie en geeft les in Europa. Eind mei 2017 komt hij naar Nederland en organiseert demonstraties in Amsterdam, Utrecht, IJsselstein en Katwijk.

Wat is Sumi-e? De Japanse term “Sumi” betekent Oost-Indische inkt, “e” betekent schilderij. Door zenmonniken werd Sumi-e rond 1400 na Christus vanuit China geïntroduceerd in Japan. In Sumi-e zijn een paar streken zwarte (of soms gekleurde) inkt op wit rijstpapier genoeg om de natuur weer te geven. Het is een schets in inkt-tinten, waarbij het witte papier het universum voorstelt en zwarte of gekleurde inkt het verschijnen en verdwijnen van materiële vormen. Het werd in Japan al snel een succes, omdat Sumi-e de werkelijkheid terugbrengt tot z’n pure, naakte vorm, net als de zenbeoefening.

Sumi-e of zenschilderen gaat verder dan een eenvoudige ‘schildertechniek’, het ontstaat vanuit een spirituele openstelling. Het vergt een traditionele methode van oefenen, waardevol voor het trainen van je bewustzijn. Bij het vaardig hanteren van het penseel, overstijg je de grenzen van het eigen ego en kom je in harmonie met je diepste ‘onbewuste staat van zijn’. De traditionele zenmeditatie is hierin een belangrijk hulpmiddel en wordt daarom gecombineerd met Sumi-e schilderen.

Er zijn vier belangrijke onderwerpen: orchidee, bamboe, pruimenbloesem en chrysant vertegenwoordigen de ‘Ki’ of de levensenergie van de vier seizoenen en de vier levensfasen van de mens. De afbeeldingen hebben vaak een symbolische betekenis.

Bamboe staat voor eeuwigdurende vriendschap en een langdurig leven en vertegenwoordigt flexibiliteit geworteld in kracht. Het schilderen ervan versterkt een flexibele innerlijke houding: net als de bamboe, vecht de schilder niet tegen de veranderingen in het leven, maar buigt mee en past zich aan. Degene die zich op deze manier gedraagt is ‘groen in alle seizoenen’, blijft intiem met zichzelf en evenwichtig, zelfs als de seizoenen, de fasen in het leven, veranderen. Echte Sumi-e voldoet aan speciale voorwaarden. Dit soort schilderen heeft niet dezelfde voorbereiding nodig als het westerse schilderen. Het moet zo simpel en spontaan zijn geschilderd dat de ontvankelijkheid voor het leven bij de kijker direct wordt geraakt. Een dansend penseel wordt gedomineerd door de adem. Als de adem er is, is de vitale energie aanwezig, op dat ogenblik roept de penseelstreek het goddelijke op.

Op rijstpapier is maar één penseelbeweging mogelijk voor elk deel van de vorm, alle ‘verbeteringen’ vallen direct op. Alle mentale activiteiten die het beeld compliceren, worden opgegeven. Zo begrijp je dat je gedachten over het leven, niet het leven zelf zijn, het zijn slechts gedachten. Een schilderij leeft als alle aparte onderdelen ervan levend zijn. De schets is inbegrepen in de handeling, elke overbodig detail wordt weggelaten. Sumi-e vangt de essentie van de natuur.

Retoucheringen, toevoegingen of decoraties maken een werk niet beter maar verbergen zijn natuur. Het is net als in de kookkunst, als je teveel smaakmakers en kruiden toevoegt, proef je niet meer wat de natuur heeft voortgebracht.

Deze manier van schilderen is totaal, je hele lichaam doet eraan mee.

Bij Sumi-e schilderen gaat het niet zozeer om ergens ‘goed’ in te worden, of dat het technisch perfect is geschilderd. Iedereen kan het leren. De relatie tussen de leraar en de student is gebaseerd op onderlinge uitwisseling en wederzijdse innerlijke verrijking. Deze relatie is cruciaal in het overwinnen van persoonlijke hindernissen. Alle studenten schilderen in stilte en in een sfeer van kalme harmonie. Er is geen sprake van goed of slecht, en er zijn geen van te voren vastgestelde ambities om een doel te halen. Iedere deelnemer werkt in alle rust aan het ontwikkelen van de eigen ontvankelijkheid voor en artistieke expressie van de essentie van wat men schildert. Via het beoefenen van Sumi-e verdiept men de eigen gevoeligheid voor het leven zelf. Op deze wijze kan een bloem, een bamboeblad of een steen een natuurlijke uitdrukking worden van jezelf.

Beppe Mokuza verwelkomt iedereen die is geïnteresseerd en die een poging wil wagen in deze artistieke expressie die is geworteld in zenmeditatie. Hij organiseert de volgende bijeenkomsten in Nederland:

31 mei 2017: Zencentrum Amsterdam
1 juni 2017: Dharmatalk in Zencentrum Rotterdam
2 juni 2017: Ming Zen Centrum IJsselstein
3 juni 2017: Zentrum Utrecht
7 – 11 juni 2017: Sumi-e en Zenretraite in de Soefi-tempel te Katwijk

Voor meer informatie over Beppe Mokuza: www.sumi-e.it/nl/
(Tekst en illustraties door Beppe Mokuza, vertaling Sonja Nijon)

Categorie: Beeldende kunst, Nieuws Tags: Japan, monnik, rijstpapier, Sumi-e

Lees ook:

  1. Stelende boeddhistische monnik krijgt zes jaar cel
  2. Japanse boeddhistische monnik bekent doden vrouw
  3. Boeddhistische monnik veroordeeld tot zestien jaar cel voor doden vrouw
  4. Japan –  standbeeld van beroemde Chinese zenmeester naar China

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.