Julia Strijland (1966), verbonden aan het European Zen Centre in Amsterdam, heeft zich kandidaat gesteld voor een bestuursfunctie bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). Zij studeerde film, theater & tv- wetenschap in Utrecht en werkte daarna voor verschillende theatergezelschappen, waaronder Toneelgroep Amsterdam. Daarna maakte ze de overstap naar televisie, een ander medium met een groter bereik, en maakte ze als redacteur en productieleider verschillende tv-programma’s.
In 2001 ging Strijland voor de Wereldomroep werken, en verzorgde trainingen voor mediaprofessionals uit ontwikkelingslanden. Hier deed zij veel kennis op over andere culturen, bouwde een internationaal netwerk op, en stond zij door de programma’s die de cursisten maakten, middenin de wereldproblematiek. Zoals armoede, oorlogen, onderdrukking, schending van mensenrechten en natuurrampen.
Het opzeggen van deze baan viel haar zwaar, maar de drang om eigen, veelzeggende mediaprogramma’s te maken was groot. In 2006 richtte Strijland MoMo Productions op, waarmee ze via (multi-)media producties aandacht probeert te krijgen voor volgens haar belangwekkende onderwerpen.
Een jaar eerder begon Julia Strijland met een intensieve (dagelijkse) beoefening van sotho zen bij het European Zen Center in Amsterdam. Stephane Thibaut (meester Kosen) is haar leraar. In het zencentrum geeft zij samen met andere monniken en nonnen zen-sessies en introductiecursussen. Zen is volgens haar een ontdekking in haar leven, een manier die helemaal aansluit bij haar beleving, maar die ze nog niet eerder was tegen gekomen. Momenteel is zenbeoefening de basis van waaruit zij invulling geeft aan het leven.
Lees ook het interview met Julia
Joop Romeijn zegt
Een uitgebreid interview met Joop Hoek op de BOS-radio aanstaande zaterdag;(positieve) aandacht voor het BoeddhistischDagblad in de brief van 17 oktober van de BUN-voorzitter aan de leden (zie hun website).
Ook deze fenomenen kunnen, zoals alles, als twee waarheden worden gezien.
De ene waarheid is: dit is waardering voor Joop en voor het BD door de boeddhistische top van Nederland. Terechte waardering, en dus een reden om op dezelfde wijze door te gaan.
De andere waarheid is: dit is een beloning voor het brave gedrag van het BD, waarin de gevestigde boeddhistische orde of positief of helemaal niet aan de orde komt. Is, om maar een voorbeeld te noemen, ‘MoMo Productions’ financieel geheel onafhankelijk van de BOS ?
Immers: critische blogs als *OpenBoeddhisme* en mijn ‘Boeddhisme Blog’ (links overbodig) is deze dubbele eer nooit te beurt gevallen.
Het zal me benieuwen of dit zo blijft als het BD ook gaat schrijven over de ‘OCW-papers’: de geheime stukken waarin de VU de aanvraag voor financiering van de opleiding tot ‘boeddhistische kapelaan’ aan het ministerie van Onderwijs heeft gedaan.
En daarover schrijven kan alleen maar critisch schrijven zijn, want eigenlijk is de strekking van die aanvraag: de huidige boeddhistische leraren zijn te bekrompen om het boeddhisme in de toekomst te dragen, daar zijn VU-afgestudeerden voor nodig
Boeddhistisch Dagblad zegt
Joop toch. Jij was een van de eersten, na de Dalai Lama, die in onze krant ongezouten zijn zegje mocht doen over zaken die jou aan het hart gaan. Was dat een beloning voor het brave gedrag van jou? Journalisten hanteren andere criteria-bijvoorbeeld de nieuwswaarde van iets. Weest er maar van overtuigd dat als wij werkelijk iets op het bordje krijgen dat een kritische benadering vereist, we de motoren zullen starten en de boze buitenwereld ingaan. Maar altijd mindfull. Verhalen als die over de Eiffeltoren die, oh schande, niet naar Den Haag komt, er moet een onderzoek komen en dat komt er niet omdat iedereen fout is, halen onze kolommen niet. Good fortune.
Joop Romeijn zegt
Zeker Joop (Hoek): de Dalai Lama en ik waren zeer vereerd om in het BD ons zegje te mogen doen. Maar het BD hoort (nog) niet tot de gevestigde boeddhistische orde. Ik hoop dat dat zo blijft, maar dit wereldje is klein hoor!
‘Nieuws’ komt toch nooit zo maar op je bordje, of meestal niet: daar moet naar gezocht worden. Bijvoorbeeld of er belangen spelen bij benoemingen.
Heb je de OCW-papers al gelezen?
Boeddhistisch Dagblad zegt
Wij kennen geen gevestigde boeddhistische orde. Alleen maar mensen die zich boeddhist noemen en al of niet verenigd hun best doen om er iets van te maken in de Lage landen. Daar kijken wij met veel interesse naar.
Henk Molenaar zegt
critische blogs als *OpenBoeddhisme* en mijn ‘Boeddhisme Blog’ behoren toch inmiddels ook wel tot ‘de gevestigde orde’ ;)
Joop Romeijn zegt
Daar heb je gelijk in, Henk. Laat ik me beperken tot mijn “Boeddhisme Blog“; daar zitten ook belangen aan, weliswaar geen financiële maar wel sociale. Hoewel ik me meer ‘freischwebende Intelligenz’ dan gevestigd ervaar, ben ik dat in het Nederlandse boeddhisme met haar zeer hoge omloopsnelheid toch wel (Ik heb bv al zes BUN-voorzitters meegemaakt)
Daarom begrijp ik Joop Hoek als redacteur van het BD niet als hij zegt: “Wij kennen geen gevestigde boeddhistische orde“: zelfs bij boeddhisten speelt eigenbelang een rol, ook als ze “verenigd hun best doen“. Niet altijd persoonlijk belang maar wel organisatiebelang.
Daarom is het nuttig om bij zoiets als de nieuwe VU-opleiding te vragen: wie heeft daar echt om gevraagd, wie heeft daar belang bij?