• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Nederlandse Tibetaanse kunstenaar Tashi Norbu vlucht China uit

Nederlandse Tibetaanse kunstenaar Tashi Norbu vlucht China uit

2 maart 2017 door de redactie

Een galerie in Macau, een regio van de Volksrepubliek China, heeft een performance door de Nederlandse Tibetaanse beeldende kunstenaar Tashi Norbu geannuleerd, nadat de autoriteiten in Peking dreigden hem te arresteren en te deporteren. Norbu nam die waarschuwing ter harte is en is direct Hong Kong, waar hij op dat moment verbleef, uit gevlucht om in India een veilig heenkomen te zoeken.

De performance, een presentatie van een life schilderij, was gepland als onderdeel van de opening van de iAOHiN Amber Gallery op 5 maart in Macau. In Hong Kong zei een ambtenaar hem dat zijn werk en hijzelf op een zwarte lijst staan van de Chinese autoriteiten en zei hem de stadstaat ogenblikkelijk te verlaten. Deed hij dat niet dan volgde arrestatie.

Norbu zegt dat de directeur van de galerie hem adviseerde naar het advies te luisteren, vanwege zijn eerdere ervaringen met kunstenaars en Chinese autoriteiten in Macau, een voormalige Portugese kolonie. De beeldend kunstenaar zegt echt bang te zijn geweest voor arrestatie.

Norbu omschrijft zijn werk als een moderne interpretatie op traditionele Tibetaanse thema’s die ook vaak afbeeldingen bevatten van de Boeddha. Hij beweert dat zijn kunst niet politiek van aard is, maar China ziet dat anders doordat Norbu in zijn werk gele paraplu’s liet zien, een symbool van protesten in de stadstaat in 2014.

Norbu is vorig jaar korte tijd april vastgehouden bij zijn vertrek uit Macau, na een expositie die veel media aandacht kreeg. De autoriteiten hebben ook kritiek op de kleding van Norbu: een witte outfit die hij draagt tijdens exposities van zijn werk. Zij zien dat als een protest tegen de – volgens mensenrechtenorganisaties- Chinese overheersing van Tibet omdat wit de kleur van de vrede is. De kunstenaar zegt dat hij die draagt om zijn performance kracht bij te zetten. Er is ook kritiek op een door Norbu gemaakte haan- geënt op en zodiac ter gelegenheid van Losar, die op een landkaart van China lijkt en ook niet door de beugel kan. De galerie in Macau ontving vorig jaar een bedrag van $125.000 als subsidie, die in gevaar zou komen als de galerie door zou gaan met de Nederlandse kunstenaar. De galeriehouder zegt het te betreuren dat kunst gerelateerd wordt aan politiek en daardoor een bedreiging vormt.

Bron RFA.

 

Categorie: Dalai Lama, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: cultuur, expositie, Macau, politiek, Tashi Norbu, vluchten

Lees ook:

  1. Tibetaanse monniken steken zichzelf in brand
  2. Dalai Lama roept Zwitserse Tibetaanse jeugd op Tibetaanse cultuur te koesteren
  3. Muziek en gedichten voor benefietconcert Tibetaanse universtiteit
  4. Wereldmuseum Rotterdam zet unieke Tibetaanse tempelopstelling buiten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Simon zegt

    2 maart 2017 om 15:05

    Beste redactie, vindt u de onderstaande zin niet wat merkwaardig geformuleerd?

    “De autoriteiten hebben ook kritiek op de kleding van Norbu: een witte outfit die hij draagt tijdens exposities van zijn werk. Zij zien dat als een protest tegen de Chinese overheersing van Tibet omdat wit de kleur van de vrede is”

    Dit impliceert dat de Chinese overheid vindt dat zij Tibet overheersen als buitenlandse mogendheid en dat ‘de kleur van de vrede’ dragen hier een provocatie tegen is.

    Ik denk dat hier de mening van de redactie wordt neergezet als het standpunt van ‘de autoriteiten’. Want ik heb ‘de autoriteiten’ nog hooit horen zeggen dat zij Tibet overheersen of tegen vrede zijn.

    Daarom is deze formulering volgens mijn inzien een verkeerde weergave van de realiteit.

    Als het doel van deze passage niet was om het standpunt/rationele van ‘de autoriteiten’ te verhelderen, vergeeft u mij dan.

    Maar ongeacht de mening die ik als mens en Boeddhist heb over het Chinees-Tibetaanse conflict vind ik dit tegen het door uw geformuleerde ‘juiste spreken’ indruisen.

    Met vriendelijke groet,
    Simon

    PS: ik reageer omdat ik vind dat er ondanks een “Boeddhistische inslag/thematiek” veel belang is bij objectieve verslaggeving van complexe conflicten.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    2 maart 2017 om 16:59

    We hebben het iets verduidelijkt. Fijn dat u meedenkt en schrijft.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.