• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Muziek » Requiem voor Auschwitz

Requiem voor Auschwitz

22 september 2012 door de redactie

Bijna een jaar geleden zond de Nederlandse publieke omroep een door het Roma- en Sinti Philharmoniker uit Frankfurt am Main uitgevoerd ‘Requiem voor Auschwitz’ uit. Het was adembenemend, ontroerend en hoopgevend.

Requiem voor Auschwitz: een monument in muziek, film, beeld en woord wordt een  gemeenschappelijk ontmoetingsmoment voor vertegenwoordigers van Joodse-, Roma-, Sinti-, en andere slachtoffergroepen in het licht van de ontwikkelingen in het Europa van nu. Het vormt een levend bewijs van de kracht van cultuur tegenover discriminatie en uitsluiting.

Auschwitz dodenmis
Auschwitz dodenmis

De kern van de ontmoeting is de compositie Requiem voor Auschwitz (2009) van de Nederlandse sinto-autodidact Roger ‘Moreno’ Rathgeb. Deze wordt uitgevoerd door het Roma- und Sinti Philharmoniker uit Frankfurt am Main onder leiding van rom-dirigent Riccardo M Sahiti. De uitvoeringen gaan gepaard met speciale exposities, debatten, een conferentie en een film- en documentaire programma.

‘Auschwitz’ staat bij de componist Roger ‘Moreno’ Rathgeb voor de diepste emoties als angst, eenzaamheid, lijden, hoop en wanhoop, waarbij de vraag naar de zin van alles zich aandient. Miljoenen vertwijfelde zielen moeten zich er in barre omstandigheden ten diepste op de proef gesteld gevoeld hebben, eerst bedrogen, dan vernederd en gekweld, en tenslotte brutaal vernietigd.

Een bezoek aan dit vernietigingskamp leidde bij hem tot aangrijpende ervaringen: ‘Dan schreeuwen de stemmen van de overleden zielen uit de met as doortrokken bodem in het oor van de bezoeker; dan grijpen hulpzoekende handen hem naar de keel.’ Het brengt hem tot de volgende overtuiging: ‘Indien dit allemaal inderdaad naar de wil van een God is gebeurd, dan ben ik ervan overtuigd, dat wij vandaag aan al deze gekwelde zielen onze huidige vrijheid te danken hebben’.

Dat bracht hem tot de innige wens, voor al die zielen in nederigheid en erkentelijkheid deze Dodenmis op te dragen.

Roma en Sinti PhilharmonikerHet Requiem is gecomponeerd door een Sinto muzikant, maar moet een monument worden voor alle slachtoffers van Auschwitz; het wil de gemeenschappelijke herdenking stimuleren van de Holocaust door Joodse, Roma en Sinti organisaties en organisaties die andere slachtoffers van de Holocaust vertegenwoordigen.

Bewustwording onder een groot publiek van de tragedie die Roma en Sinti tijdens het nazi regiem hebben ondergaan is het doel van dit project. Bewustwording van deze ‘vergeten genocide’ is essentieel om het huidige anti-Romasentiment in Europa te bestrijden.

De Roma en Sinti zijn de grootste minderheid in de Europese Unie. Door de verbinding te maken tussen de Holocaustervaringen en de toenemende gevoelens van haat en racisme tegenover Roma en Sinti in het huidige Europa wordt duidelijker waarom Roma en Sinti voortdurend rekening moeten houden met bedreigingen en vervolging. Activiteiten rondom het concert zoals tentoonstellingen, een film- en documentaire festival en debatten maken deze relatie duidelijk.

Meer specifiek

  • Een verrijking van de Europese cultuur door dit Requiem voor Auschwitz te laten uitvoeren door musici uit zoveel mogelijk Europese landen
  • Het voegt een nieuwe dimensie –een muzikale – toe aan het levend houden van de Auschwitz herdenking in zoveel mogelijk Europese landen
  • Er komt een breder draagvlak  voor de herdenking van Auschwitz. Joodse, Roma en Sinti organisaties en andere relevante organisaties ondersteunen de uitvoering van het concert      in de diverse landen
  • Door de verbinding te maken tussen de Holocaustervaringen en de toenemende gevoelens van haat en racisme tegenover Roma en Sinti in het huidige Europa wordt duidelijker      waarom Roma en Sinti voortdurend rekening moeten houden met bedreigingen en vervolging. Activiteiten rondom het concert zoals een tentoonstelling of een Roma documentaire festival en debatten maken deze relatie duidelijk
  • De samenwerking tussen de diverse Roma en Sinti gemeenschappen wordt versterkt
  • De samenwerking en dialoog tussen Joodse en Roma en Sinti organisaties wordt gestimuleerd
  • Het respect voor Roma en Sinti als de grootste minderheid in Europa zal toenemen

http://www.requiemforauschwitz.eu/nl/index.html en http://www.youtube.com/watch?v=v0ExfPcJP6k

Categorie: Mensenrechten, Muziek, Nieuws Tags: Auschwitz, dodenmis, holocaust, printbatch2, Roma, Sinti

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 27 – systematische haat
  2. Roma al honderden jaren gediscrimineerd
  3. Kamp Westerbork – elk vermoord slachtoffer heeft een naam
  4. Hongaarse Roma-boeddhisten voeren actie tegen discriminatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.