• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Wetenschappers ondersteunen filosofie van veranderlijk ik’

‘Wetenschappers ondersteunen filosofie van veranderlijk ik’

14 december 2020 door de redactie

Boeddhisten geloven niet in een onveranderlijk ik, dat dat een illusie is. Die filosofie wordt steeds meer ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. ‘Boeddhisten beweren dat niets constant is, dat alles verandert door de tijd heen en er een steeds veranderende stroom van bewustzijn is,’ zegt  Evan Thompson, professor en neurowetenschapper aan de University of British Columbia.

Ook vanuit een perspectief van de neurowetenschappen zijn de hersenen en het lichaam voortdurend in verandering. Er is niets dat met het gevoel overeenkomt dat er een onveranderlijk zelf zou bestaan, zegt Thompson. Neurowetenschappers en boeddhisme kwamen onafhankelijk van elkaar tot deze ideeën, maar sommige wetenschappers zijn onlangs begonnen met verwijzing naar het boeddhisme in hun werk en accepteren de theorieën die voor het eerst werden geponeerd door de Boeddha, zo’n 2600 jaar geleden.

Er is wetenschappelijk bewijs dat zelfstandige verwerking in de hersenen niet is geïnstantieerd in een bepaalde regio of netwerk, maar zich eerder uitstrekt tot een brede waaier van fluctuerende neurale processen. Thompson, wiens werk studies van de cognitieve wetenschap, fenomenologie en boeddhistische filosofie omvat, zegt dat dit niet het enige gebied is waar neurowetenschap en boeddhisme samenkomen. Sommige neurowetenschappers geloven dat cognitieve functies niet constant zijn, maar getraind kunnen worden door middel van meditatie.

In de neurowetenschappen is diepe slaap een black-out zonder bewustzijn. In de Indiase filosofie beweren sommige theoretici dat er wel degelijk een subtiel bewustzijn aanwezig is in een droomloze slaap, maar er gewoon een gebrek aan vermogen is om die in het geheugen op te slaan. Studies van  slaappatronen van mediteerders suggereren dat dit inderdaad het geval zou kunnen zijn.

Maar noch het boeddhisme, noch de neurowetenschap heeft een definitief antwoord op hoe precies bewustzijn zich tot de hersenen verhoudt. Boeddhisten geloven dat er enige vorm van bewustzijn is dat niet afhankelijk is van het fysieke lichaam. Thompson en collega’s zijn het daarmee niet eens. Maar Thompson steunt de boeddhistische opvatting dat het zelf in feite bestaat.  Thompson:  ‘In de neurowetenschappen kom je vaak mensen tegen die zeggen dat het zelf een illusie is die gecreëerd is door de hersenen. Mijn mening is dat de hersenen en het lichaam in het kader van onze fysieke omgeving samenwerken om een gevoel van eigenwaarde te creëren. Ik vind het misplaatst om te zeggen dat het alleen een illusie is.’

Deze samenvatting is uit een oorspronkelijke publicatie in Quartz http://qz.com/506229/neuroscience-backs-up-the-buddhist-belief-that-the-self-isnt-constant-but-ever-changing/

 

Categorie: Media, Nieuws, Onderwijs Tags: bewustzijn, ik, neurowetenschappers, veranderlijk

Lees ook:

  1. ‘Wetenschappers ondersteunen filosofie van veranderlijk ik’
  2. Wegen naar de vrijheid deel 1 – De kosmische grap en het existentialisme
  3. Stine Jensen in nieuwe serie Dus ik ben op reis
  4. Boeken – ‘reis naar de basis van het bewustzijn’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    22 maart 2016 om 15:36

    “In de neurowetenschappen kom je vaak mensen tegen die zeggen dat het zelf een illusie is die gecreëerd is door de hersenen. Mijn mening is dat de hersenen en het lichaam in het kader van onze fysieke omgeving samenwerken om een gevoel van eigenwaarde te creëren. Ik vind het misplaatst om te zeggen dat het alleen een illusie is.”

    Zo is het maar net. Het zelf – ik en jij – is bepaald geen illusie. Een illusie zou zijn te menen dat ik en jij het centrum van de wereld zijn.

    • Kay zegt

      24 maart 2016 om 10:30

      @ G.J Smeets Deze neurowetenschappers zijn materialisten en die zien de hersenen als een rots. Bewustzijn=illusie en hersenen=materie is werkelijk. Veel neurowetenschappers zijn zo onder de indruk van hun fysiek onderzoek, meten en bevindingen dat ze alles verklaren in termen van materie als ware het enig ware.

      • Kees moerbeek zegt

        24 maart 2016 om 20:24

        Ontnuchterende artikelen uit het magazine VvB, najaar 2015. Zo lang geleden is dat toch niet :-)

        http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2015/zelfbeeld.html
        http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2015/ui.html
        http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2015/ik.html
        http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2015/thanissaro.html

        ‘Veel neurowetenschappers zijn zo onder de indruk van hun fysiek onderzoek, meten en bevindingen dat ze alles verklaren in termen van materie als ware het enig ware.’ Lijkt me in strijd met ‘juist spreken’, want ‘lasterlijke taal’ en ‘harde woorden’. Twee keer foei dus.

        Het zijn juist neurowetenschappers geweest die neurale plasticiteit ontdekt hebben. Beweren dat uitgerekend neurowetenschappers hersenen als een rots zien is zonderling :-( Tenzij rotsen bijvoorbeeld kunnen leren en dat als gevolg daarvan de structuur van rotsen kan veranderen. :-(

        ‘Neurale plasticiteit (ook wel aangeduid als neuroplasticiteit, corticale plasticiteit of kortweg plasticiteit) duidt op veranderingen in de organisatie van de hersenen van individuen als gevolg van ontwikkeling, leren of ervaring. Neurale plasticiteit kan verschillende vormen aannemen. Het kan optreden als onderdeel van de normale ontwikkeling, als onderdeel van leerprocessen bij normale volwassenen en na hersenletsel.’
        https://nl.wikipedia.org/wiki/Neurale_plasticiteit

        Drie keer foei, want ‘juist spreken’ betekent ook ‘onthouding van onzinnig gepraat’.

  2. G.J. Smeets zegt

    15 december 2020 om 14:07

    Niet alleen bij sommige neurowetenschappen kom je het malle idee* tegen dat het zelf een illusie is.
    Je komt het ook tegen bij boeddhisten die het anatta-concept verbasteren. En die bovendien de wereld zoals ze ons verschijnt als illusoir bestempelen (‘samsara’ noemen ze dat). En die hun filosofische fantasietjes aan elkaar breien met termen als ‘oneindig bewustzijn’ of ‘non-dualiteit’ en zo meer. Ik kom ze hier in de BD pagina’s regelmatig tegen.

    De makke van dergelijke fantasten is dat ze pretenderen te weten dat er zoiets is als de echte absolute realiteit. Als je dan vraagt hoe ze dat weten, hoe je zoiets vaststelt is het antwoord “Dat moet je voelen” of “Dat heb ik ervaren.” En daarmee beroepen ze zich op wat ze aanvechten, namelijk de realiteit van persoonlijke ervaring en perceptie. Aandoenlijk wel, dat gedraai in de rondte.

    * voor geïnteresseerden: een kort en krachtige toelichting op de mallotigheid van dat idee is hier te vinden.
    https://3quarksdaily.com/3quarksdaily/2020/12/neuroscience-shouldnt-divorce-perception-and-reality.html#more-189955

  3. G. Verbeek zegt

    16 december 2020 om 11:36

    wiens illusie is de ware? yours or mine?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.