• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Kamphuis: Boeddhisme grotere bedreiging voor kerk dan islam

Kamphuis: Boeddhisme grotere bedreiging voor kerk dan islam

19 maart 2016 door André Droogers

Het boeddhisme is een groter gevaar voor de westerse kerk dan de islam. Dat stelt de voormalige boeddhist Martin Kamphuis in een interview in de RD-bijlage Kruispunt. De nu christelijke Kamphuis hield afgelopen weekend verschillende lezingen in Nederland en is bezig met een promotieonderzoek over tot het christendom bekeerde Tibetaanse boeddhisten.

 

De islam is politiek wellicht een grotere bedreiging voor de kerk in het Westen, maar als een christen moslim wordt verlaat hij of zij de kerk. De belangstelling voor het boeddhisme bij westerse christenen zorgt echter voor een interne uitholling van de kerk, stelt hij. Kamphuis ziet onder christenen veel interesse voor meditatie waarbij boeddhistische technieken worden gebruikt.

Het boeddhisme toont zich in het Westen als een vriendelijke religie, maar in werkelijkheid is het boeddhisme een veeleisende religie met veel regels. Vooral het Tibetaanse boeddhisme heeft een occulte kant, zegt Kamphuis in het interview in het Reformatorisch Dagblad.

Prima met religie

Juist gisteren stelde André Droogers, emeritus hoogleraar culturele antropologie aan de VU in Amsterdam in het Boeddhistisch Dagblad, dat door de toenemende vrijheid van gelovigen in hun beleving van een God, het juist goed gaat met de religie in Nederland. Droogers: ‘We leven nu in een post-christelijke samenleving. Gezien hun veranderde opvattingen seculariseren zelfs kerkgangers. De twee grote kerken, de Protestantse en de Rooms-Katholieke, lopen verder leeg.

Terwijl de kleine kerken het goed doen, krimpen de grote. Alle grote instituties hebben het moeilijk. Vakbonden en politieke partijen slinken evengoed. Volgens mij gaat het prima met religie in Nederland. Dan kijk je vanuit het perspectief van de meerderheid van de bevolking, in plaats vanuit de grote kerken. Die meerderheid is, in tegenstelling tot de minderheden van kerkgangers en van atheïsten, niet georganiseerd. Dit type gelovigen is zelfstandig religieus. In hun geloof kunnen echo’s meeklinken van de ooit beleefde christelijke opvoeding, maar verder zoeken ze hun eigen weg.

Al die mensen hebben voor het eerst in de geschiedenis de vrijheid om, los van grote kerken en de bijbehorende toezichthouders, zelf het levensbeschouwelijke rugzakje te vullen. Men krijgt zelfs de mogelijkheid alleen te geloven als de nood aan de man/vrouw is. Voor de verticale God komt een horizontale in de plaats. Bestond er soms verband tussen de hiërarchische institutie en de verticale God?

De nieuwe vrijheid brengt andere religies boven de horizon. Dankzij globalisering en media kan iedereen nu veel verder kijken dan de kerkelijke neus lang was. Het wordt normaal om water uit meer heilige bronnen te drinken.’

Bron Reformatorisch Dagblad, dagblad Trouw, André Droogers.

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: bedreiging, Boeddhisme, christendom, Martin Kamphuis, seculier

Lees ook:

  1. Boeddhistische BBS in Sri Lanka: moslims en christenen het land uit
  2. Windturbines bedreigen boeddhistische tempels
  3. Boeddhisme in de lift in Amerika
  4. De enormiteiten van Stephen Batchelor

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Klaas zegt

    19 maart 2016 om 21:45

    Zelfstandig religieus – dat vind ik wel mooi getroffen.
    Dat heeft de toekomst volgens mij.

  2. Michael den Hoet zegt

    20 maart 2016 om 23:22

    Wat een flauwekul! Ik heb Kamphuis’ boek “ik was boeddhist” gelezen. Hij heeft veel onder invloed van drugs gemediteerd, bijna alle aanbevelingen van tibetaanse lamas in de wind geslaan en belangrijke dingen van het boeddhisme blijkbaar niet werkelijk begrepen. Het was veel beter dat hij uiteindelijk bij het christendom belandde: Hij hoort daar meer thuis.

    Zijn standpunt dat boeddhisme een “bedreiging” voor de kerk zou zijn, vind ik raar. In tegenstelling tot christelijke kerken – die met soms opdringerige bekeringsdaden boeddhistische landen zoals Sri Lanka, Vietnam of Zuid-Korea in het verleden tijdelijk in onevenwicht gebracht hebben – missioneren wij boeddhisten niet. Voor iedereen, die bij ons boeddhist wordt, worden in Azie zeker drie tot vier mensen christenen.

  3. kristof zegt

    22 maart 2016 om 06:20

    Het aantal boeddhisten wereldwijd neemt eerder af dan toe. Zeker in het Westen zal het boeddhisme altijd een zeer kleine minderheidsreligie zijn en blijven. Dat is ook helemaal niet belangrijk. Zolang er mensen zijn die door het beleven van de Dhamma zinvoller kunnen leven dan is het voor mij zeker goed genoeg. Hoeveel ? Hoe weinig ? Bedreiging ? Zo veel vakjes, zo veel bekrompenheid, zo veel competitie , zo veel bekeringsdrift, zo veel …

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.