Hij wordt in buitenlandse media de ‘Tibetaanse Pavarotti’ genoemd, Dorje Tsering, inmiddels een beroemde operasopraan. Voor zover bekend is hij de enige Tibetaan die in de professionele westerse operawereld is opgetreden.
Na zijn afstuderen aan de Northwest University for Nationalities in Peking, in 1987, bekwaamde hij zich verder aan de Universiteit van Tibet, de grootste in het land. Met twee campussen: één in Lhasa en één in Nyingtri. Als muziekleraar vond hij in de collectie van de universiteit een cd met de stem van een Zweedse sopraan , het was zijn eerste kennismaking met de westerse opera. Dorje noemt het een aangename verrassing.
In 1990 studeerde Dorje verder aan het China Conservatory of Music in Peking en werd een leerling van de inmiddels overleden sopraan Jiang Ying (1919-2012). Het was bij Jiang dat Dorje zich verder bekwaamde in westerse muziek en geleidelijk de techniek ging beheersen. Na het winnen van een paar binnenlandse wedstrijden trok de Tibetaanse sopraan de wereld in en won in 1997 de eerste prijs op de International Opera Competition in Marseille, Frankrijk. Toen hij werd uitgenodigd om ook uitvoeringen in de VS te geven, in 1998, vroeg sommige Amerikanen hem of er operahuizen in Tibet waren. Dorje verzekerde hen dat. In 2000 ontving hij een volledige studiebeurs aan de Manhattan School of Music in New York.
Tijdens zijn twee jarige studie in de USA won Dorje zeven eerste prijzen in wedstrijden met Amerikaanse muziek en gaf meer dan tien uitvoeringen op locaties in de VS, onder andere met het Metropolitan Opera House in New York. In 2009 keerde Dorje terug naar Tibet en hervatte er zijn onderwijscarrière aan de Universiteit van Tibet. Tijdens zijn jaren overzee zegt hij voortdurend na te hebben gedacht over de verbinding tussen de Tibetaanse muziek en westerse opera of westerse klassieke muziek. Op de campus in Lhasa brengt hij zijn theorieën in praktijk. Dorje zegt dat er veel goede thema’s in de Tibetaanse cultuur zijn die kunnen worden gebruikt in opera. Tibetaanse klassieke folk muziek moet zich aanpassen aan veranderingen, vindt de sopraan.
Bron BNN