• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Economie » Slaafvrije chocola bestaat zes jaar, maar er moet nog steeds hard aan gewerkt worden

Slaafvrije chocola bestaat zes jaar, maar er moet nog steeds hard aan gewerkt worden

19 augustus 2012 door Joop Ha Hoek

Het is, bij deze tropische temperatuur van bijna 35 graden Celsius, een ietwat merkwaardig onderwerp, de slaafvrije chocola van Tony’s Chocolonely.  Maar gisteren zag ik ze bij de kassa van Appie liggen, de repen van vijftig gram. Ik had ze nog nooit gezien. Wel de heerlijke, dikke tabletten, verderop in de schappen van de grootgrutter. Waarvan de verpakking mij steeds in verwarring brengt, de melkchocola is in een rood wikkel verpakt en puur in blauw.

Voordat u denkt dat de hitte mij in de bol is geslagen, de slaafvrije chocola bestaat echt. Dat heeft een rechter in Amsterdam bepaald. Programmamaker Teun van de Keuken van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde mag claimen dat zijn chocoladereep, Tony’s Chocolonely, wereldwijd de eerste gegarandeerd slaafvrije reep is.

slaafvrije chocolaDe Zwitserse chocoladefabrikant Bellissimo daagde in 2007 de Keuringsdienst van Waarde in een kort geding voor de rechter, omdat volgens deze onderneming nooit gegarandeerd kan worden dat chocolade ‘slaafvrij’ tot stand is gekomen. De rechter is het met die stelling oneens. Wat er aan dat kort geding vooraf ging leest als een spannend jongensboek. Over moderne slavernij, uitbuiting van cacaoboeren en het verzet door andere chocoladefabrikanten tegen deze David onder de chocolademakers.

Tony’s Chocolonely strijdt voor een slaafvrije chocolade industrie. De fabrikant zegt niet te zullen rusten voordat iedereen in de keten – van boeren tot consument – zorgeloos van chocolade kan genieten en de boeren in Afrika een eerlijke prijs krijgen voor hun cacao. Sinds 2005 stelt Tony’s misstanden aan de kaak, en doet onderzoek naar verbetering van de cacaoketen met het “Tony’s in Afrika”-project. Om een eind te maken aan kinderarbeid en slavernij.

Het bestaat, anno 2012, nog steeds. Werken onder dwang. Geen geld voor gedane arbeid. Geen keuze om te vertrekken. Slavernij is niet van honderden jaren geleden. Met name in West-Afrika worden kindslaven gebruikt om soms meer dan zestien uur achter elkaar te werken op cacaoplantages. Kinderen die meegelokt worden uit dorpen met beloftes van school en beter leven om vervolgens als huisslaafje te dienen of mee te werken op plantages.

Teun van de Keuken
Teun van de Keuken

Het begon zo’n tien jaar geleden met een onderzoek dat programmamaker Teun van de Keuken en het tv-programma Keuringsdienst van Waarde instellen naar slavernij in de cacao-industrie. Hij stuit op criminele en strafbare feiten, slavernij is strafbaar. Van de Keuken is een liefhebber van chocola maar beseft ook dat hij door zijn consumptie  meewerkt aan het instandhouden van een crimineel systeem. Volgens de wet maakt hij zich schuldig aan heling.

In maart 2004 geeft Teun zichzelf  bij het openbaar ministerie aan als chocolade-crimineel. Een half jaar later wordt de aangifte niet ontvankelijk verklaard door het OM. De gang naar het gerechtshof levert niks op, hij heeft geen getuigen van de omstandigheden waaronder de cacaobonen worden geoogst en verwerkt.

Het Harkin-Engel protocol, dat in 2005 ondertekend wordt door verschillende grote chocoladeproducenten, moet een einde maken aan de verschrikkelijke manier waarop veel chocolade gemaakt wordt. Maar het blijkt dat geen van de producenten daadwerkelijk iets gedaan heeft om slavernij in te perken. Als in datzelfde jaar (2005) de film ‘Charlie and the Chocolate Factory’ uitgebracht wordt in Nederland gaat Teun naar hoofdsponsor Nestlé met de vraag om een slaafvrije reep te maken. Desnoods één als gebaar van goede wil. De fabrikant weigert pertinent.

Teun (Tony) van de Keuken laat zich niet ontmoedigen en brengt op 29 november 2005 de eerste (lonely) officieel slaafvrije chocoladereep ter wereld op de markt onder de naam: Tony’s Chocolonely. Hij laat 5.000 melkchocolade repen maken maar dat blijkt niet genoeg. De vraag is overweldigend: er worden er maar liefst 15.000 besteld.

Intussen loopt de rechtszaak gewoon door. Teun van de Keuken spreekt met jongens uit Burkina-Faso die als slaaf geronseld zijn om in Ivoorkust te werken. De jongens werken onder dwang, krijgen niet betaald en worden gevangen gehouden. Een van de kindslaven, Herman, wordt in februari 2007 gehoord door een Nederlandse rechtbank. Ondanks de getuigenverklaringen besluit de rechtbank op 5 april 2007 dat Teun van de Keuken niet zal worden vervolgd. Maar de rechtbank erkent wel de deplorabele situatie in de cacao-industrie en spreekt over ernstige misdaden waarvoor ook de consument verantwoordelijkheid draagt.

En anno 2012 is de situatie van de cacaoboeren en de werknemers in deze industrie niet ideaal te noemen. Nu nog blijkt dat boeren niet bijzonder profiteren van het extra geld dat betaald wordt voor hun cacao. Het meeste geld blijft plakken bij instanties en tussenpersonen. Daarom is de chocola niet echt slaafvrij, vindt de fabrikant. Maar bij Tony’s houden ze de productieketen nog scherper in de gaten. Het aantal verkooppunten en de varieteit neemt nog steeds toe.

http://www.tonyschocolonely.com

 

 

Categorie: Economie, Nieuws Tags: Joop Ha Hoek, Keuringsdienst van Waarde, printbatch2

Lees ook:

  1. Wakker Dier: ‘Plofkip uit de schappen’
  2. Bangkok: Demonstratie tegen commerciële uitbuiting boeddhisme
  3. Wakker Dier: Moddertrofee voor biologische varkensboer in Buren
  4. Trendrede 2013: Einde aan ongebreidelde zucht naar meer en meer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.