De Nieuw-Zeelandse barmanager Philip Blackwood (32) heeft gisteren voor een gerechtshof in Birma verklaard geen enkele bedoeling te hebben gehad om een godsdienst te willen beledigen met zijn poster waarop de Boeddha te zien is met een hoofdtelefoon op. Hij wilde met zijn actie op Facebook slechts een goedkope borrelnacht in zijn VGastrobar in Yangoon (Birma) promoten, zo verklaarde hij. Hij voelt zich niet schuldig.
Blackwood plaatste de poster op tien december op de Facebookpagina van de bar en werd kort daarop, samen met de Birmese eigenaar en een andere manager van de bar, gearresteerd. Birmezen hadden aanstoot genomen aan de uiting, in het voornamelijk boeddhistische land, waarin sprake is van een toename van boeddhistische nationalistische gevoelens. Als het trio wordt schuldig bevonden aan beledigen van een religie, wacht hen gevangenisstraffen die kunnen oplopen tot vier jaar.
Blackwood zei voor het Hof dat hij het Birmese juridische systeem niet volledig begrijpt. De verdachten worden in Yangoon in de beruchte Insein-gevangenis vastgehouden. De behandeling van de zaak kan nog maanden duren. Verscheidene monniken en een paar hardline boeddhisten waren op de hoorzitting aanwezig terwijl tientallen gewapende politiemensen buiten het gebouw stonden opgesteld. door aan de Hof compound stonden. De VGastrobar , een tapas restaurant en een nachtclub in een chique buurt van Yangoon, is gesloten.
Bron BNN.
Hari zegt
Goede actie, respect voor de gevoelens van de medemens is wel op zijn plaats.
Dit voorval toont het morele verval van onze door geld beluste en gemanipuleerde maatschappij aan. In het streven naar rijkdom en macht worden ethiek en moraal afgeschaft.
Als je dit in een arabisch land met Mohammed zou doen, zou je ongetwijfeld worden afgeslacht.
Han zegt
Met de leer van Boeddha op dergelijke wijze omgaan zoals ze daar in Birma doen staat voor mij gelijk aan de Spaanse Inquisitie. En deze handelswijze heeft, naar mijn inziens, niets te maken met de leer die Boeddha ons onderwees.
Eric zegt
Bespottelijke actie van Birma. Ze hebben er daar ook al niets van begrepen.
De boeddha zelf had om die poster moeten lachen.
Zoek de wetten van het boeddhisme nooit, nooit, nooit buiten jezelf.
Kees Moerbeek zegt
‘Monniken, een uitspraak met de volgende vijf kenmerken is goed gesproken, niet onjuist gesproken; zij is onberispelijk en wordt door de wijzen niet verworpen. Welke vijf? Zij wordt gedaan op het juiste moment, wat gezegd wordt is waar, het wordt vriendelijk gezegd, wat gezegd wordt is heilzaam en uitgesproken met liefdevolle vriendelijkheid. Een uitspraak met deze vijf kenmerken is goed gesproken, niet onjuist gesproken; zij is onberispelijk en wordt door de wijzen niet verworpen.’
Anguttara-Nikaya 5.198
Harie zegt
Oh oh jullie schriftgeleerden! Wees realistisch en probeer niet de Boeddha te overtreffen. Wordt wakker en blijf niet passief op je kussen zitten, daar heeft niemand iets aan!
Bovenstaand artikel heeft niets met de leer van de Boeddha te maken maar met respect voor de medemens, respect voor geloofsovertuiging of levensstijl.
Zijn jullie soms vergeten dat door dit soort interpretatie van de dharma alle boeddhistsn in India zijn afgeslacht? Nee, zover zijn we in Nederland nog niet. Blijf maar rustig zitten en ratel maar elke dag de soetra’s maar de verlichting zal je er niet door bereiken.
Nic Schrijver zegt
Harie,
Volgens mij heeft de leer van Boeddha àlles te maken met respect voor de medemens en diens levensstijl !
Dat zijn geen twee.
Dat is alsof de Boeddha een hoofdtelefoon zou verwerpen en een niet-hoofdtelefoon niet.
Eric zegt
Ja Hari, nee Hari, dank Hari.
Han zegt
Ik doe soms een geleide meditatie met een hoofdtelefoon op, wat is het probleem eigenlijk?
Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt
Daar waar een religie of traditie of ideologie eigendom wordt van de staat, wordt het een middel dat de doelen van de staat dient. Dat zie je door de geschiedenis heen en over alle culturen heen gebeuren. Zo ook in Birma.
Laat onverlet dat ik het gebruik van religieuze iconen puur als commercieel object abject vind. Een koptelefoon op een Boeddha-hoofd bij de Dharma Punx vind ik toch van een andere orde dan dezelfde afbeelding als reclame voor een café.
Anne zegt
Ik mis volledige afkeuring van het gevangen zetten van een mens om niet meer dan een andere visie op wat wel en niet afgebeeld mag worden. Sterker ik meen hier enig begrip (want respect voor anderen) en zelfs steun te lezen.
Visies op wat respect is en wat je uit respect wel en niet zou mogen zeggen, schrijven, afbeelden en doen kunnen verschillen maar zijn NOOIT reden om mensen in het gevang te zetten.
Deze zaak is een schandalige onderdrukking van een vrij mens uit naam van het boeddhisme.
Eric zegt
“Deze zaak is een schandalige onderdrukking van een vrij mens uit naam van het boeddhisme”.
En zo is het, niets meer en niets minder.
Harie zegt
Het is ook schandalig als die z.g. ‘vrije mens’zich probeert te verrijken d.m.v. van het boeddhisme. Dat is gewoon misleiding.
Misschien zijn er landen waar men dit soort misleiding probeert te stoppen. Het is makkelijk oordelen vanuit je luie stoel en de situatie ter plaatse niet kent. Dan komt het z.g. vingertje.
En zo is het, niets meer en niets minder.
Paul zegt
Oordelen is heel makkelijk vanuit luie stoelen. Sowieso is oordelen heel makkelijk.
Kijk nou wat ik tegenkom; de fotocollectie van het BD op Facebook
Anne zegt
Er volstaat vast mededogen nav dit schrijfsel maar ik vermoed dat ik nog een lange weg te gaan heb naar mijn verlichting want ik kan dat mededogen met geen mogelijkheid opbrengen
Nieky zegt
Hari, boeddhisten in india zijn afgeslacht door het soort religieuze intolerantie dat je predikt. Niet door mensen die koptelefoon op Boeddhabeeld zetten, maar door het soort mensen dat daar aanstoot aan neemt.
Han zegt
Wie zegt dat de bar eigenaar over de rug van het Boeddhisme zichzelf wilde verrijken? Misschien wilde hij alleen een ‘good feeling’ overbrengen met een dergelijk plaatje. Wellicht is de man zelf een Boeddhist? Hoezo oordelen? Wie heeft hier nu eigenlijk de grootste vinger?
Anne zegt
Al wil hij dat. Dan volstaat mededogen met iemand die meent dat rijkdom het geluk zal brengen. Geen enkele reden om iemand in de cel te stoppen.
Harie zegt
Misschien, misschien, misschien, je eigen vinger?
Paul van Buuren zegt
Geen jijbakken, alsjeblieft.
Lees dit nog even:
wat staan we wel en niet toe op de site?
Harie zegt
Het is niet mijn bedoeling om de actie in Birma goed te praten of af te keuren maar voorzichtigheid in acht te nemen met oordelen over onze dharmavrienden in Birma. We kennen niet persoonlijk de situatie ter plekke en moeten afgaan op persberichten die we niet kunnen controleren.
Het is geenszins mijn bedoeling geweest om mensen te kwetsen in deze discussie.