• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Opmerkelijk » Barmanager blijft in cel vanwege Boeddha met hoofdtelefoon

Barmanager blijft in cel vanwege Boeddha met hoofdtelefoon

27 december 2014 door de redactie

De Nieuw-Zeelandse  barmanager Philip Blackwood (32) heeft gisteren voor een gerechtshof in Birma verklaard geen enkele bedoeling te hebben gehad om een godsdienst te willen beledigen met zijn poster waarop de Boeddha te zien is met een hoofdtelefoon op. Hij wilde met zijn  actie op Facebook slechts een goedkope borrelnacht in zijn VGastrobar in Yangoon (Birma) promoten, zo verklaarde hij. Hij voelt zich niet schuldig.

Blackwood plaatste de poster op tien december op de Facebookpagina van de bar en werd kort daarop, samen met de Birmese eigenaar en een andere manager van de bar, gearresteerd. Birmezen hadden aanstoot genomen aan de uiting, in het voornamelijk boeddhistische land, waarin sprake is  van een toename van boeddhistische nationalistische gevoelens.  Als het trio wordt schuldig bevonden aan beledigen van een religie, wacht hen gevangenisstraffen die kunnen oplopen tot vier jaar.

De gewraakte poster
De gewraakte poster

Blackwood zei voor het Hof dat hij het Birmese juridische systeem niet volledig begrijpt. De verdachten  worden in Yangoon in de beruchte Insein-gevangenis vastgehouden. De behandeling van de zaak kan nog maanden duren. Verscheidene monniken en een paar hardline boeddhisten waren op de hoorzitting aanwezig terwijl tientallen gewapende politiemensen buiten het gebouw stonden opgesteld. door aan de Hof compound stonden. De VGastrobar , een tapas restaurant en een nachtclub in een chique buurt van Yangoon, is gesloten.

Bron BNN.

Categorie: Nieuws, Opmerkelijk, Politiek, Rechtspraak Tags: bar, belediging, Birma, hoofdtelefoon, Philip Blackwood, poster, VGastrobar

Lees ook:

  1. Birma – Barman gearresteerd wegens belediging boeddhisme
  2. Rechtszaak Boeddha met koptelefoon, over twee weken uitspraak
  3. Jaren cel en dwangarbeid voor beledigen Boeddha
  4. Man die Boeddha beledigde vervroegd uit gevangenis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hari zegt

    27 december 2014 om 13:36

    Goede actie, respect voor de gevoelens van de medemens is wel op zijn plaats.
    Dit voorval toont het morele verval van onze door geld beluste en gemanipuleerde maatschappij aan. In het streven naar rijkdom en macht worden ethiek en moraal afgeschaft.
    Als je dit in een arabisch land met Mohammed zou doen, zou je ongetwijfeld worden afgeslacht.

  2. Han zegt

    27 december 2014 om 15:22

    Met de leer van Boeddha op dergelijke wijze omgaan zoals ze daar in Birma doen staat voor mij gelijk aan de Spaanse Inquisitie. En deze handelswijze heeft, naar mijn inziens, niets te maken met de leer die Boeddha ons onderwees.

  3. Eric zegt

    27 december 2014 om 20:02

    Bespottelijke actie van Birma. Ze hebben er daar ook al niets van begrepen.
    De boeddha zelf had om die poster moeten lachen.
    Zoek de wetten van het boeddhisme nooit, nooit, nooit buiten jezelf.

  4. Kees Moerbeek zegt

    27 december 2014 om 20:57

    ‘Monniken, een uitspraak met de volgende vijf kenmerken is goed gesproken, niet onjuist gesproken; zij is onberispelijk en wordt door de wijzen niet verworpen. Welke vijf? Zij wordt gedaan op het juiste moment, wat gezegd wordt is waar, het wordt vriendelijk gezegd, wat gezegd wordt is heilzaam en uitgesproken met liefdevolle vriendelijkheid. Een uitspraak met deze vijf kenmerken is goed gesproken, niet onjuist gesproken; zij is onberispelijk en wordt door de wijzen niet verworpen.’
    Anguttara-Nikaya 5.198

  5. Harie zegt

    28 december 2014 om 01:13

    Oh oh jullie schriftgeleerden! Wees realistisch en probeer niet de Boeddha te overtreffen. Wordt wakker en blijf niet passief op je kussen zitten, daar heeft niemand iets aan!
    Bovenstaand artikel heeft niets met de leer van de Boeddha te maken maar met respect voor de medemens, respect voor geloofsovertuiging of levensstijl.
    Zijn jullie soms vergeten dat door dit soort interpretatie van de dharma alle boeddhistsn in India zijn afgeslacht? Nee, zover zijn we in Nederland nog niet. Blijf maar rustig zitten en ratel maar elke dag de soetra’s maar de verlichting zal je er niet door bereiken.

    • Nic Schrijver zegt

      28 december 2014 om 06:29

      Harie,
      Volgens mij heeft de leer van Boeddha àlles te maken met respect voor de medemens en diens levensstijl !
      Dat zijn geen twee.
      Dat is alsof de Boeddha een hoofdtelefoon zou verwerpen en een niet-hoofdtelefoon niet.

  6. Eric zegt

    28 december 2014 om 01:30

    Ja Hari, nee Hari, dank Hari.

  7. Han zegt

    28 december 2014 om 15:54

    Ik doe soms een geleide meditatie met een hoofdtelefoon op, wat is het probleem eigenlijk?

  8. Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt

    29 december 2014 om 12:08

    Daar waar een religie of traditie of ideologie eigendom wordt van de staat, wordt het een middel dat de doelen van de staat dient. Dat zie je door de geschiedenis heen en over alle culturen heen gebeuren. Zo ook in Birma.

    Laat onverlet dat ik het gebruik van religieuze iconen puur als commercieel object abject vind. Een koptelefoon op een Boeddha-hoofd bij de Dharma Punx vind ik toch van een andere orde dan dezelfde afbeelding als reclame voor een café.

  9. Anne zegt

    30 december 2014 om 10:41

    Ik mis volledige afkeuring van het gevangen zetten van een mens om niet meer dan een andere visie op wat wel en niet afgebeeld mag worden. Sterker ik meen hier enig begrip (want respect voor anderen) en zelfs steun te lezen.

    Visies op wat respect is en wat je uit respect wel en niet zou mogen zeggen, schrijven, afbeelden en doen kunnen verschillen maar zijn NOOIT reden om mensen in het gevang te zetten.

    Deze zaak is een schandalige onderdrukking van een vrij mens uit naam van het boeddhisme.

    • Eric zegt

      30 december 2014 om 14:03

      “Deze zaak is een schandalige onderdrukking van een vrij mens uit naam van het boeddhisme”.

      En zo is het, niets meer en niets minder.

  10. Harie zegt

    31 december 2014 om 10:57

    Het is ook schandalig als die z.g. ‘vrije mens’zich probeert te verrijken d.m.v. van het boeddhisme. Dat is gewoon misleiding.

    Misschien zijn er landen waar men dit soort misleiding probeert te stoppen. Het is makkelijk oordelen vanuit je luie stoel en de situatie ter plaatse niet kent. Dan komt het z.g. vingertje.

    En zo is het, niets meer en niets minder.

    • Paul zegt

      31 december 2014 om 16:29

      Oordelen is heel makkelijk vanuit luie stoelen. Sowieso is oordelen heel makkelijk.
      Kijk nou wat ik tegenkom; de fotocollectie van het BD op Facebook

    • Anne zegt

      1 januari 2015 om 19:33

      Er volstaat vast mededogen nav dit schrijfsel maar ik vermoed dat ik nog een lange weg te gaan heb naar mijn verlichting want ik kan dat mededogen met geen mogelijkheid opbrengen

  11. Nieky zegt

    1 januari 2015 om 09:00

    Hari, boeddhisten in india zijn afgeslacht door het soort religieuze intolerantie dat je predikt. Niet door mensen die koptelefoon op Boeddhabeeld zetten, maar door het soort mensen dat daar aanstoot aan neemt.

  12. Han zegt

    1 januari 2015 om 11:04

    Wie zegt dat de bar eigenaar over de rug van het Boeddhisme zichzelf wilde verrijken? Misschien wilde hij alleen een ‘good feeling’ overbrengen met een dergelijk plaatje. Wellicht is de man zelf een Boeddhist? Hoezo oordelen? Wie heeft hier nu eigenlijk de grootste vinger?

    • Anne zegt

      1 januari 2015 om 19:31

      Al wil hij dat. Dan volstaat mededogen met iemand die meent dat rijkdom het geluk zal brengen. Geen enkele reden om iemand in de cel te stoppen.

  13. Harie zegt

    1 januari 2015 om 14:23

    Misschien, misschien, misschien, je eigen vinger?

    • Paul van Buuren zegt

      1 januari 2015 om 14:48

      Geen jijbakken, alsjeblieft.
      Lees dit nog even:
      wat staan we wel en niet toe op de site?

  14. Harie zegt

    2 januari 2015 om 02:05

    Het is niet mijn bedoeling om de actie in Birma goed te praten of af te keuren maar voorzichtigheid in acht te nemen met oordelen over onze dharmavrienden in Birma. We kennen niet persoonlijk de situatie ter plekke en moeten afgaan op persberichten die we niet kunnen controleren.
    Het is geenszins mijn bedoeling geweest om mensen te kwetsen in deze discussie.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.