• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Wat gebeurt er bij nacht en de diepe stilte begint…

Wat gebeurt er bij nacht en de diepe stilte begint…

24 november 2014 door de redactie

Het is zeer zeker de moeite waard om de komende dinsdagnacht naar de boeddhistische radio te luisteren waar in De Nachtgast Lotta Blokker (34), één van de grote beeldhouwers van dit moment aan het woord is. Voor het eerst is er een uniek overzicht te zien van haar sculpturen die een sfeer ademen van ingetogenheid en kracht. De bijna levensgrote, bronzen mensfiguren, die vrij in de ruimten van het Zwolse Museum de Fundatie staan, geven toegang tot het universum van Lotta Blokker. De kunstenares gaat in gesprek met presentatrice Sarah Marijnissen.

De installatie ‘Het uur van de Wolf’, waarnaar de hele tentoonstelling is vernoemd, verbeeldt mensen op hun kwetsbaarste moment: het moment waarop de nacht overgaat in de ochtendschemer. Het tijdstip waarop veel mensen wakker liggen en op zichzelf zijn aangewezen. ‘Een intieme confrontatie met onszelf’, noemt Lotta Blokker haar beeldengroep.

Lotta Blokker aan het werk, foto Maarten Schets
Lotta Blokker aan het werk, foto Maarten Schets

“Ik denk dat dit het intiemste is dat ik zou kunnen bedenken. Het zijn mensen tijdens de nacht, mensen die niet kunnen slapen. Ze liggen om verschillende redenen wakker. Overdag heb je heel veel afleiding. Er is reuring, het is licht en je ziet van alles, maar je ware gevoelens komen toch vaak ’s nachts boven. Het zijn momenten dat je totaal niet verwacht dat mensen naar je kijken en dat is dus wel wat in deze tentoonstelling gebeurt. Je mag kijken in de slaapkamers eigenlijk van die slapelozen, die heel intieme emoties voelen op dat moment.”

‘ Wat gebeurt er bij nacht, wanneer de lichten uitgaan en de telefoon niet langer rinkelt? Wanneer er  geen afspraken zijn en de diepe stilte begint?’

Lotta Blokker (Amsterdam 1980) heeft vaak nagedacht over deze vragen, zelfs als kind, als ze wakker lag en dacht dat verder iedereen in slaap was. Deze herinneringen nam ze als uitgangspunt voor het creëren van haar sculpturen in ‘Het uur van de wolf’: negen levensgrote bronzen beelden die de slapeloosheid verbeelden.

Haar sculpturen hebben een enorme welsprekendheid. In tegenstelling tot haar jonge en delicate verschijning zijn haar handen die van een ervaren, gevestigde kunstenaar. Vergelijkbaar met de Franse beeldhouwer Auguste Rodin, creëert Blokker ook expressieve beelden die binnen het oeuvre van de Duitse kunstenaar Käthe Kollwitz passen, in hun kwetsbare allure. Dit maakt haar werk krachtig en indrukwekkend, maar ook zeer menselijke en herkenbaar.

Lotta maakte voor het eerst kennis met het werk van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin tijdens een excursie van de middelbare school naar Musée Rodin in Parijs tegengekomen. ‘Dit is het’, dacht ze, kijkend naar Rodin’s werken. Op negentienjarige leeftijd reisde ze naar Italië om aan de kunstacademie van Florence beeldhouwen te studeren.  Haar talent was duidelijk en ze ging al als beeldhouwer aan de slag voordat ze was afgestudeerd. Het programma van de kunstacademie had een sterke focus op de praktijk van het beeldhouwen. Observeren, interpreteren, een schets, modellering.

De hoogtepunten van de geschiedenis van de beeldhouwkunst zijn te herkennen in het werk van Lotta Blokker: van de Venus van Milo via Donatello’s Maria Magdalene aan tot de denker van Auguste Rodin. Maar ook werk van de grote schilders zoals Vincent van Gogh, Lucian Freud en Marlene Dumas vertaalt ze in sculpturen. Haar werk is terug te vinden in privéverzamelingen van Europa tot in de Verenigde Staten en is regelmatig te zien in internationale tentoonstellingen.

Museum de Fundatie: Het uur van de wolf, vanaf 30 augustus 2014 tot 4 januari 2015.

‘De Nachtgast’ van de Boeddhistische Omroep wordt in de nacht van 25 op 26 november vanaf middernacht uitgezonden op NPO Radio 5. In het programma staat wekelijks één gast centraal.

Categorie: Beeldende kunst, BOS-tv en radio, Media, Nieuws Tags: Auguste Rodin, Lotta Blokker, Maarten Schtes, sculpturen

Lees ook:

  1. Claudy Jongstra en de boerderij van de toekomst
  2. Pauline Slot- ‘Musea moeten niet alles binnenlaten’
  3. Over kunst gesproken
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 30 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 2 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • 7 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 8 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 11 juli 2025
    Natuur en meditatie
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Iedereen verlangt naar democratie, niemand gelooft er nog in
    • Guy – dhammazaadjes – Directe ervaring (P. paccanubhoti)
    • Renske haiku 13 – intens
    • Ardan – Zitten en het ik
    • Niet-weten is mystiek zonder grondslag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.