Het is zeer zeker de moeite waard om de komende dinsdagnacht naar de boeddhistische radio te luisteren waar in De Nachtgast Lotta Blokker (34), één van de grote beeldhouwers van dit moment aan het woord is. Voor het eerst is er een uniek overzicht te zien van haar sculpturen die een sfeer ademen van ingetogenheid en kracht. De bijna levensgrote, bronzen mensfiguren, die vrij in de ruimten van het Zwolse Museum de Fundatie staan, geven toegang tot het universum van Lotta Blokker. De kunstenares gaat in gesprek met presentatrice Sarah Marijnissen.
De installatie ‘Het uur van de Wolf’, waarnaar de hele tentoonstelling is vernoemd, verbeeldt mensen op hun kwetsbaarste moment: het moment waarop de nacht overgaat in de ochtendschemer. Het tijdstip waarop veel mensen wakker liggen en op zichzelf zijn aangewezen. ‘Een intieme confrontatie met onszelf’, noemt Lotta Blokker haar beeldengroep.
“Ik denk dat dit het intiemste is dat ik zou kunnen bedenken. Het zijn mensen tijdens de nacht, mensen die niet kunnen slapen. Ze liggen om verschillende redenen wakker. Overdag heb je heel veel afleiding. Er is reuring, het is licht en je ziet van alles, maar je ware gevoelens komen toch vaak ’s nachts boven. Het zijn momenten dat je totaal niet verwacht dat mensen naar je kijken en dat is dus wel wat in deze tentoonstelling gebeurt. Je mag kijken in de slaapkamers eigenlijk van die slapelozen, die heel intieme emoties voelen op dat moment.”
‘ Wat gebeurt er bij nacht, wanneer de lichten uitgaan en de telefoon niet langer rinkelt? Wanneer er geen afspraken zijn en de diepe stilte begint?’
Lotta Blokker (Amsterdam 1980) heeft vaak nagedacht over deze vragen, zelfs als kind, als ze wakker lag en dacht dat verder iedereen in slaap was. Deze herinneringen nam ze als uitgangspunt voor het creëren van haar sculpturen in ‘Het uur van de wolf’: negen levensgrote bronzen beelden die de slapeloosheid verbeelden.
Haar sculpturen hebben een enorme welsprekendheid. In tegenstelling tot haar jonge en delicate verschijning zijn haar handen die van een ervaren, gevestigde kunstenaar. Vergelijkbaar met de Franse beeldhouwer Auguste Rodin, creëert Blokker ook expressieve beelden die binnen het oeuvre van de Duitse kunstenaar Käthe Kollwitz passen, in hun kwetsbare allure. Dit maakt haar werk krachtig en indrukwekkend, maar ook zeer menselijke en herkenbaar.
Lotta maakte voor het eerst kennis met het werk van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin tijdens een excursie van de middelbare school naar Musée Rodin in Parijs tegengekomen. ‘Dit is het’, dacht ze, kijkend naar Rodin’s werken. Op negentienjarige leeftijd reisde ze naar Italië om aan de kunstacademie van Florence beeldhouwen te studeren. Haar talent was duidelijk en ze ging al als beeldhouwer aan de slag voordat ze was afgestudeerd. Het programma van de kunstacademie had een sterke focus op de praktijk van het beeldhouwen. Observeren, interpreteren, een schets, modellering.
De hoogtepunten van de geschiedenis van de beeldhouwkunst zijn te herkennen in het werk van Lotta Blokker: van de Venus van Milo via Donatello’s Maria Magdalene aan tot de denker van Auguste Rodin. Maar ook werk van de grote schilders zoals Vincent van Gogh, Lucian Freud en Marlene Dumas vertaalt ze in sculpturen. Haar werk is terug te vinden in privéverzamelingen van Europa tot in de Verenigde Staten en is regelmatig te zien in internationale tentoonstellingen.
Museum de Fundatie: Het uur van de wolf, vanaf 30 augustus 2014 tot 4 januari 2015.
‘De Nachtgast’ van de Boeddhistische Omroep wordt in de nacht van 25 op 26 november vanaf middernacht uitgezonden op NPO Radio 5. In het programma staat wekelijks één gast centraal.