Opnieuw heeft het de algemene ledenvergadering (ALV) van de Boeddistische Unie Nederland (BUN) de aanvraag van het Tibetaans boeddhistische centrum Atisha Kirti Danza (AKD) in Sint Annaparochie afgewezen. De voornaamste reden dat het bestuur de toetreding van AKD tot de BUN in negatieve zin adviseerde is dat de AKD zich in de publiciteit weinig respectvol over andere boeddhistische groeperingen uit zou laten. De ALV boog zich vandaag over de aanvragen.
Het is volgens het BUN-bestuur zeer ongebruikelijk dat een lidmaatschapsaanvraag bij de BUN wordt afgewezen. In haar advies aan de ALV heeft het bestuur in het kort de volgende overwegingen meegegeven: AKD laat zich in de publiciteit weinig respectvol uit over andere boeddhistische groeperingen. Deze handelswijze van AKD is volgens het bestuur strijdig met de doelstellingen van de BUN. Het bestuursadvies is in concept aan AKD voorgelegd. De inhoud daarvan zou door AKD niet weerlegd of weersproken zijn.
De aanvraag van het boeddhistisch centrum Nalandabodhi Nederland werd wel goedgekeurd. Nalandabodhi Nederland is een officiële studiegroep binnen Nalandabodhi Internationaal. Deze Tibetaans boeddhistische organisatie staat onder leiding van de leraar Dzogchen Ponlop Rinpoche Het doel van Nalandabodhi is om op een eigentijdse en informele wijze belangstellenden een goed gefundeerd (Tibetaans) boeddhistisch pad van meditatie, studie en toepassing van het boeddhisme in het Nederlandse dagelijks leven aan te bieden.
De ALV keurde ook de aanvraag van Soka Gakkai International Nederland (SGIN) goed. De leden van SGI-NL beoefenen de leer van Nichiren Daishonin, een priester die in 1222 in Japan werd geboren. Hij onderwees dat het reciteren van Nam-myoho-renge-kyo, de titel en essentie van de Lotus Soetra, de beoefening is die mensen in staat stelt verlichting te bereiken. Een van de grote doelen van het boeddhisme is dat alle levende wezens gelukkig worden en dat de mens zich bewust wordt van de onschendbaarheid en respectwaardigheid van het leven zelf.
Ujukarin zegt
Kleine korrektie: AKD is inderdaad in 2009 afgewezen maar toen op de ‘standaard’ gronden: het had niets te maken met hun communicatie, ze bestonden gewoonweg nog te kort. De situatie vandaag, op inhoudelijke gronden, is inderdaad erg zeldzaam – is me sinds 1995 maar één ander geval van bekend en dat was een centrum dat boeddhisme met allerlei andere zaken vermengde.
AKD heeft vreemd genoeg wel ‘weersproken’ (namelijk expliciet gesteld dat men van plan is zich aan het BUN reglement, o.a. qua respectvolle communicatie, te houden) maar totaal niet ‘weerlegd’ (gewoon niet ingegaan op alle vragen over hun eerdere uitingen). Vandaar het resultaat, met 14 stemmen tegen, 5 onthoudingen en 0 stemmen voor toetreding een duidelijke score :-(
With folded palms,
Kees Moerbeek zegt
Ik heb begrepen dat Soka Gakkai International Nederland (SGIN) lid is geworden van de BUN.
In Frankrijk heeft de organisatie onder vuur gelegen van de overheidsorganisatie MIVILUDES (Mission interministérielle de vigilance et de lutte contre les dérives sectaire) in het Nederlands is de afkorting ‘Interministeriële missie voor de waakzaamheid en strijd tegen sektarische uitwassen’. http://www.miviludes.gouv.fr
In 2012 werd dit door E.V.A. gepubliceerd: http://evasso.wordpress.com/2012/02/03/la-soka-gakkai-un-mouvement-sectaire-protege-par-letat/
Mijn vraag is of de BUN bekend is met de bezwaren van MIVILUDES tegen het karakter van Soka Gakkai International van destijds. SGI is in sommige kringen in het buitenland nog steeds omstreden, voor zover ik dat begrijp. Wat is de mening van de BUN daarover? Als de BUN deze zaken grondig onderzocht heeft, schaar ik me daar natuurlijk achter.
Met open lege handen
Ujukarin zegt
Yep, is grondig onderzocht. Moesten we ook wel, omdat ‘ze’ (een groepje SGI aanhangers) iets van 20 jaar geleden een thema bijeenkomst van de VvhB over Nichiren boeddhisme vrij grondig verstoord hebben. Ze kwamen als (netjes geregistreerd) publiek maar grepen vrijwel direkt de interruptiemicrofoon bij elk stukje boeddhologisch verantwoorde lezing dat hen vanuit hun doctrine niet aanstond. Werd een wat onprettige sfeer.
De huidige SGI Nederland beweging zegt zich uitsluitend spiritueel met HQ in Japan verbonden te achten, totaal niet geïnteresseerd in de politieke dimensie van SGI in Japan, en respectvol en tolerant tegenover de andere boeddhistische scholen te staan. En omdat daarvan i.t.t. bij AKD geen enkele publieke uiting het tegendeel aangaf, en ze ook netjes (i.t.t. AKD) tijd maakten voor een gesprek met het BUN bestuur die het gevoel bevestigde, mogen ze met vlag en wimpel aan boord…
With folded palms,
Kees Moerbeek zegt
Dank Ujukarin. Hebben ‘jullie’ ook contact gehad met de Union Bouddhiste de France en andere zusterorganisaties?
In Japan is SGI omstreden, dus goed dat SGI-NL uitsluitend spiritueel contact heeft. Wat moet ik me daar overigens bij voorstellen? In de jaren 1991 kwam het immers tot een breuk tussen Nichiren Shōshū en de lekenorganisatie SGI. Ik kan me voorstellen dat dit niet tot de verantwoordelijkheid van de BUN hoort.
Ujukarin zegt
Inderdaad, net zoals het natrekken van buitenlandse referenties iets te ver gaat voor BUN-lidmaatschap. Beschuldigingen van sektarisme, lang niet altijd terecht, overkomt een niet onaanzienlijk deel van de boeddhistische sangha’s bij tijd en wijle.
Overigens is er wel degelijk kontakt met de UBF via het gedeelde EBU lidmaatschap, en is SGI in een aantal Europese landen waaronder UK gewoon lid van de lokale BUN-achtige koepel.
With folded palms,
Bodasa Samsara zegt
Natuurlijk snel even gekeken op de website van Atisha Kirti Danza. En wat ziet de oplettende kijker daar? Dat AKD een Dorje Shugden club is … . Zou het zo zijn dat de ALV het lidmaatschap van AKD heeft afgewezen onder druk van de ‘politiek correcte’ Dalai Lama aanhangers?
Nee toch? …. of …??
Soga Gakkai International is inderdaad niet de meest doorzichtige, noch inhoudelijk-organisatorisch de meest zuivere groep, een beetje onderzoek maakt dat al snel duidelijk. En waar SGI vroeger de eigen standpunten met verstoren en geweld overbracht, doet deze groep dat nu zoals elke rechtgeaarde sekte dat doet: met minzame glimlach en zalvende woorden overal binnenglippen … wolven in schaapsvacht (voorspel ik u).
Maar het zijn niet deze groepen die het probleem zijn. De BUN zelf vormt haar eigen probleem door nooit echte standpunten in te nemen.
“Dat is niet de verantwoordelijkheid van de BUN” is al zo vaak gehoord dat men zich kan afvragen: “Waar is de BUN dan wél nuttig voor?”. Alleen voor de vertegenwoordiging van ‘het boeddhisme’ in dialoog met de overheid? Mij vertegenwoordigd de BUN alvast niet … en met mij velen.
Link naar Dorje Shugden pagina’s op de AKD site:
http://www.atisha.net/pad_5.php
Kees Moerbeek zegt
Als u zich niet vertegenwoordigd voelt, is dat UW goed recht. Anderen voelen zich wel door de BUN vertegenwoordigd en dat is HUN goed recht.
Voor de zuiverheid van de discussie is het beter dat die ‘velen’ zelf hun mening hier geven. Daar zijn ze zeer zeker toe in staat.
Beetje triest dat als de afkortingen BUN of BOS opduiken er meteen weer een sfeer van geruzie dreigt te ontstaan :-(
Nu een kwinkslag: https://www.youtube.com/watch?v=kJHUres_2xU
Met open lege handen,
Ujukarin zegt
Voor AKD incorrect. In de notulen zul je t.z.t. lezen, en in alle brieven/e-mails die AKD zelf ontvangen heeft ook, dat er twee groepen die Shugden aanhangen gewoon BUN lid zijn. De ene al sinds iets van 2008, de ander (Padma Osel Ling) sinds 2010. En omdat die twee clubs de hele controverse als iets zien voor individuele studenten, en zich netjes aan BUN- (en algemeen boeddhistische) regels houden wat betreft respectvol en tolerant omgaan met andersdenkenden, zijn ze gewaardeerd lid. AKD ontbeert het aan die waarden en maakt het daarmee dus zichzelf erg moeilijk :-(
With folded palms,