• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Bhante Jutindriya: Mijn pad van Oost naar West

Bhante Jutindriya: Mijn pad van Oost naar West

29 september 2014 door de redactie

Er is geen oosterse wijsheid

Er is geen westerse wijsheid

Er is alleen maar wijsheid 

 

Op vrijdag 3 oktober 2014 is boeddhistisch monnik en stress-expert Henry Teitelbaum (Bhante Jutindriya)  te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen. Hij geeft een dhammatalk met als titel ‘Mijn pad van oost naar west’, over zijn leven als monnik in Birma en als trainer in het beheersen van stress in België.

‘En plots ben ik daar. Op de trein, rijdend door de rijstvelden. Weg van alles en iedereen waar ik ook maar enig contact mee had … Niemand spreekt mijn taal, niemand spreekt ook maar Engels. En dan komt het besef: “Hier ben ik nu. Er is niemand om op terug te vallen. It’s all up to me now.”

Op 44-jarige leeftijd ben ik vertrokken naar Myanmar, het vroegere Birma. Om te mediteren. Om lang te mediteren. Om als monnik te leven. Maar wat is dat, als monnik leven? Allerlei ideeën, beelden, veronderstellingen gaan door mijn hoofd. Maar eigenlijk heb ik geen concreet beeld van wat het écht is. Ik weet, theoretisch, dat het leven in een klooster, midden in het tropisch woud in Myanmar, primitief zal zijn. Maar hoe is dat primitieve écht? Ja, daar had ik tot dan toe niet bij stilgestaan.

Er waren twee cultuurschokken in dat jaar. De eerste vond plaats de eerste paar weken van mijn verblijf in het klooster. Andere taal, andere mensen, andere gewoonten, andere cultuur, ander eten, ander klimaat, ander concept van hygiëne en properheid, … Alles lijkt, voelt vreemd aan. ‘Alien’, het Engels woord, verwoordt dit gevoel het best: buitenaards bijna. Zo ver weg van mijn, onze, ‘normale’ beleving van het alledaags leven. En het gemis van de mensen die ik liefheb.

Maar de tweede cultuurschok, die kwam bij het terugkomen in België. En die was véél groter. Véél sterker. En duurde véél langer. De drukte! Het lawaai! De onrust! Alles moet nù nù nù gebeuren! Snèl snèl snèl! Er moet zoveel ! En eigenlijk is die cultuurschok nog niet voorbij. En daar ben ik héél blij om! Dit is het verhaal van deze twee cultuurschokken. Van wat naar de eerste leidde, en van wat, als natuurlijk gevolg, naar de tweede heeft geleid.’

Henry Teitelbaum (1967) is al van jongs af aan geïnteresseerd in de oosterse mindset.

Als kind deed hij aan yoga, jiu jitsu en aikido. Na zijn middelbare school studeerde hij af als restaurant- en traiteurmanager. Hij werkte twintig jaar in de horeca als kelner, manager, maître d’hotel en sommelier in een aantal topzaken in het Antwerpse. Geen tekort aan stress dus! Daar merkte hij dat hij vooral geboeid was door het helpen de gemoederen te bedaren, met mensen van verschillende culturen en interesses om te gaan, en zijn collega’s en werkgevers af en toe tot bezinning te brengen. Van daaruit volgde hij een diepgaande opleiding tot Personal Coach en begon hij als vrije student aan studies Filosofie (UCL Louvain-La-Neuve). Tegelijkertijd, vanuit een wens naar verdieping en rust, beoefende hij meditatie, Tai Ch’i, Ch’i Gong, Iyengar Yoga en Pilates. Henry reisde de hele wereld rond om bij hoogwaardige en gevorderde leermeesters in de leer te gaan; in de VS, Engeland, Duitsland en Nederland. In 2011-2012 nam hij een sabbatjaar, en ging mediteren en boeddhistische psychologie studeren in Myanmar (Birma) en Australië.

Henry Teitelbaum.
Henry Teitelbaum.

Henri studeerde daarna af als mindfulnesstrainer in 2013 bij IAM en is in opleiding als pilatestrainer. Hij heeft een zelfstandige praktijk in stressbeheer, personal coaching, mindfulness en mindful movement. Het is de intentie van Teitelbaum om klaarheid en mentale rust te bevorderen, zowel bij particulieren als bij bedrijfsleiders, zodat het leven iets minder stressvol wordt. Hij zegt dat te doen vanuit een kern van innerlijke rust, diepgang, een zachte en humoristische aanpak, en ten allen tijde radicale eerlijkheid.

Vrijdag 3 okt 2014 van 20 tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19, 2018 Antwerpen

 

Categorie: Mindfulness, Nieuws, Theravada Tags: Ehipassiko, Myanmar

Lees ook:

  1. ‘Anti-moslimhaat groeit in Thailand door opkomst boeddhistische politieke partijen’
  2. Dertigduizend monniken uit Thailand en Birma gezamenlijk aan de bedel
  3. Paul Van hooydonck – Tijd voor herbronning
  4. GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.