• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Boeddha in de Linie – Leen Kaldenberg bezoekt het Kunstfort

Boeddha in de Linie – Leen Kaldenberg bezoekt het Kunstfort

24 februari 2014 door Joop Ha Hoek

Ontwerp Fred van der Zee.
Ontwerp Fred van der Zee.

Opgewonden en blij als een achtjarig kind, zo reageerde de Groningse beeldend kunstenaar Leen Kaldenberg gisteren op de sfeer, het terrein en de gebouwen- veel bunkers- waar hij vanaf komende zaterdag veertien dagen zal doorbrengen. Met Elisabeth ter Borg, een van de organisatoren van het boeddhistisch experiment Boeddha in de Linie dwaalde de in de Betuwe geboren kunstenaar over het terrein van het kunstfort Werk aan het Spoel in Culemborg. Een plek waar je niet anders dan verliefd op kan worden en eeuwig van blijven houden. Kolossen van bunkers die zich uiteindelijk als legosteentjes verhouden tot de imposante wolkenpartijen boven het eeuwenoude gebied.

Foto en copyright Elisabeth ter Borg.
Foto en copyright Elisabeth ter Borg.

Leen woont en werkt in het hoge noorden van Groningen, waar de grond vrijwel elke week in beweging is en huizen op instorten staan door aardbevingen. Je zou zeggen, een plek die ook niet verveelt, in ieder geval de gemoederen flink bezig houdt. Of deelname aan het experiment Boeddha in de Linie ook voor een dergelijke sensatie, beleving zorgt, is niet te zeggen. Misschien zijn er helemaal geen woorden te bedenken voor wat deze kunstenaar twee weken lang zal doormaken, in zijn hoofd, geest en hart. En voor het uiteindelijke resultaat, als dat er ook al is. Leen Kaldenberg gaat schilderen, de omgeving verkennen en doet er zijn boeddhistische beoefening. Opent, sluit af, om weer verder te gaan.

In dit filmpje is te horen hoe Leen reageert op zijn nieuwe slaapplek, een bomvrije bunker, met ZES meter aarde bovenop het gewelf. Een enorme molshoop met straks een Groningse man in het hart er van. Waar een doorsnee mens het toch wel ietwat benauwd krijgt bij de idee om daar welterusten te zeggen, in die aardedonkere omgeving en je snakt naar het licht van de maan, zegt Leen Kaldenberg er ‘zijn eigen sfeer’ te creëren.

Woensdagnacht breng ik zelf een nacht door in die bomvrije bunker. Waar de westenwind aan de stalen deuren rammelt en ratten en muizen nieuwsgierig uit de dijken komen en naar ik hoop de vreemdeling verwelkomen. Gisteravond bezocht ik de plek, deed de koplampen van mijn auto uit, het portierraam open, keek de duisternis van de nacht in en dacht: Wegwezen, en snel. Op dat moment hielp geen enkele boeddhistische beoefening. Het leven van een redacteur is niet gemakkelijk.

Bezoek ook de Facebookpagina voor actuele informatie

Het decor waarin het project Boeddha in de Linie plaatsvindt is grillig, nat en koud. In de soms woest wilde dan weer lieflijke uiterwaarden van de rivier de Lek, tussen Culemborg en Everdingen, ligt Werk aan het Spoel. Een zogenoemd kunstfort dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met veel bunkers, die onvergankelijk lijken. Het project symboliseert de natuurlijke zoektocht; van het smeltwater van de Alpen dat door de uiterwaarden de weg naar zee vindt; van de ganzen, scholeksters en lepelaars uit Afrika naar hun broedplaats.

De kunstenaars zijn niet van de buitenwereld afgesloten. Overdag zoeken wandelaars de ruige omgeving op. De nachten zijn donker en stil. Het is geen plek voor bangerikken. De kunstenaars werken in een atelier en slapen in een bomvrije bunker, met net dat beetje comfort dat ze heel erg naar hun eigen bed doet verlangen. Maar waar ze eventueel met mooi weer ook in kunnen werken.

 

 

 

Categorie: Beeldende kunst, Boeddha in de Linie, Boeddhisme, Nieuws Tags: Boeddha in de Linie, bomvrije bunker, Elisabeth ter Borg, Everdingen, film, Fred van der Zee, joop hoek, Leen Kaldenberg, Werk aan het Spoel

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie, Leen Kaldenberg -van klei naar klei
  2. Boeddha in de Linie – Zes meter onder de groene zoden
  3. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  4. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.