Beoefenaars van boeddhistische meditatie hebben tijdens een meditatie-experiment met geïnduceerde lichtervaringen de onderzoekers gemeld dat ze globes, juwelen en kleine sterren waarnamen. De studie werd uitgevoerd door Willoughby Britton, assistent-professor in de psychiatrie en menselijk gedrag, en Jared Lindahl, hoogleraar godsdienstwetenschappen aan het Warren Wilson College in North Carolina (USA), die een neurobiologische verklaring zochten voor deze ervaringen.
De studie, gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Psychology van januari dit jaar, koppelt de ervaringen van de proefpersonen aan meldingen in boeddhistische teksten en wetenschappelijke literatuur over soortgelijke lichte visioenen die zich tijdens de sensorische deprivatie, perceptuele isolatie en visuele handicap voordoen. Sensorische deprivatie, of het ontbreken van input voor iemands zintuigen en perceptuele isolatie, een monotone vorm van input, vertonen gelijkenissen met bepaalde meditatiepraktijken en kunnen daarom gebruikt worden om de biologie achter deze lichtervaringen te onderzoeken, zegt Britton.
Omdat de blokkering van sensorische input wordt gezien in zowel sensorische deprivatie en boeddhistische meditatie, veronderstelden de auteurs dat de lichtervaringen kunnen worden veroorzaakt door het spontane afvuren van neuronen in reactie op een gebrek aan input, een fenomeen genoemd homeostatische neuroplasticiteit. Neuronen zijn voortdurend actief. Ze kunnen een punt bereiken dat, als er geen input is, ze op zichzelf gaan vuren hetgeen hallucinaties veroorzaakt, zeggen de onderzoekers.
Deze visuele hallucinaties, geïnduceerd door een meditatiepraktijk, suggereren dat meditatie tot verhoogde neuroplasticiteit leidt, die is gekoppeld aan cognitieve verbeteringen bij het leren, trainen van het geheugen en aandacht, zo blijkt uit de studie. Als deze hypothese waar blijkt, kon meditatie aanzienlijke cognitieve voordelen hebben. Deze studie is een van de eersten die probeert om verbinding maken met gegevens uit historische teksten en ervaringen van huidige meditatiebeoefenaars, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Lindahl zegt dat als meditatie alleen vanuit wetenschappelijk perspectief bestudeerd zou worden, het begrip daarover zal worden beperkt. De veelheid aan informatie die beschikbaar is in oude religieuze teksten kan leiden topt een beter inzicht in wat er in onze hersenen gebeurt. Hij pleit in dat opzicht voor een samengaan van geesteswetenschappen en wetenschap om tot een echte dialoog te komen op dat gebied.
marjolein zegt
And the outcome of it all…..?
All is one.
But that we already knew.
Namaste _/\_
Roy zegt
Het is een grove vorm van misleiding, en indoctrinatie te denken dat alle methoden, procedures op hetzelfde uit komen. Er zijn verschillende meditatie procedures om dan te vooronderstellen dat deze all maal dezelfde effecten hebben is zeer onwetenschappelijk en onlogisch. Het is te vergelijken met te stellen dat wanneer een medicijn voor een ziekte werkt, je zou zeggen dat het voor alle ziekten werkt. Wetenschappelijk onderzoek kan de effecten, als die er al zijn, meten en daardoor heel veel verhelderen en grove misverstanden uit de weg ruimen. Eenheid is geen uniformiteit, meditaties zijn verschillend en hebben wel of geen voordelen.
Jannoah zegt
Of in gewoon Nederlands:als ik me op deze manier zou bezig houden met meditatie dan stop ik er nu accuut mee. Of zoals ik de sutra mee heb gekregen:
Alle hersenspinsels lossen op zodra we hebben mogen raken aan jou. Wijsheid voorbij alle wijsheid, die zonder grenzen bent aan alle denken voorbij.
Roy zegt
Er is al heel wat vergelijkend wetenschappelijk onderzoekgedaan.Concentratie methoden bleken geen voordelen te bieden behalve dat ze het concentratie vermogen enigsinds verbeterde. Relaxatie methoden hadden totaal geen meetbaar effect. Kwalitatief peer reviewed onderzoek naar meditatie vormen is hard nodig zodat mensen echte keuzes kunnen maken en mensen niet langer misleid worden door te stellen dat alle wegen naar Rome leiden.