• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Britse basisschool enige in Europa met volledig boeddhistisch onderwijs

Britse basisschool enige in Europa met volledig boeddhistisch onderwijs

2 december 2013 door de redactie

De Dharma Primary School in Brighton (Verenigd Koninkrijk) , is de enige basisschool in Europa die kinderen volledig onderwijs aanbiedt dat gebaseerd is op boeddhistische waarden. Deze onafhankelijke school staat open voor kinderen in de leeftijd van 3-11 jaar uit alle religies en culturele achtergrond. Naast lezen, schrijven en rekenen wordt het onderwijs gecombineerd met zaken uit de boeddhistische leer ter ondersteuning van de ontwikkeling van mindfulness, mededogen en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Hoewel het een kleine lokale school is, zijn aan de school in het boeddhisme zeer gekwalificeerde ervaren onderwijzers verbonden, die er voor zorgen dat  schoolkinderen onderwijs krijgen in een veilige en koesterende omgeving en kunnen uitblinken.

De school voldoet aan alle normen en eisen die de Britse wetgever op dat gebied stelt, maar richt zich met name op de flexibiliteit en creativiteit om te reageren op de talenten, behoeften en verlangens van de schoolkinderen. Waardoor ze vertrouwen ontwikkelen en gemotiveerd en met liefde de school doorlopen om de stap te maken naar het vervolgonderwijs. Door middel van op de boeddhistische leer gebaseerde ethos en dagelijkse meditatie en mindfulness, moedigen leraren kinderen aan zich te richten op zelfreflectie, wijsheid en mededogen. Boeddhisme wordt niet onderwezen als een geloof  maar als een reeks beginselen en instrumenten voor een productief en mogelijk rijk leven.

In dagelijkse meditatie krijgen oudere kinderen een scala aan mogelijkheden om te denken over, en het bespreken van ervaringen die invloed hebben gehad op hun innerlijke wereld.  Dergelijke meditaties kunnen betrekking hebben op situaties waarin ze niet krijgen wat ze wilden, of kregen wat ze niet willen, en ervaringen na een scheiding van voor hen bijzondere mensen of huisdieren.   Kinderen worden onderwezen te denken over de ervaring en te  praten over het achteraf vaak uiten zodat opluchting of het begrijpen van die situaties ontstaat. Dit vereist receptief en niet-oordelend luisteren door de leraar.

De mindfulness is geïntegreerd als onderdeel van het bredere streven naar boeddhistische beginselen. Sessies van één tot twee minuten, als stille of geleide meditaties, worden meerdere malen per week onderwezen om jonge kinderen aansluiting te laten vinden met regelmatige dagelijkse activiteiten zoals eten, werken en spelen. In meditatie  worden kinderen bewust gemaakt van hun gedachten en hoe snel hun geest vanuit één gedachte naar de andere verhuist. Op deze manier worden de kinderen begeleid om de kracht van denken en voelen te ervaren en krijgen ze de kans om situaties buiten de school te observeren en te leren hoe ze daar op  reageren.

Leraren benadrukken een positieve benadering van het leven in plaats van een snelle oplossing voor problemen. Om doeltreffend te zijn moeten deze methodes worden geïntegreerd in het onderwijs van kinderen, zodat een dagelijkse praktijk wordt aangemoedigd, zoals (op de lange termijn)  gezonde voeding en lichaamsbeweging. De ervaring is dat deze schoolkinderen in het vervolgonderwijs zeer succesvol zijn. Ze zijn enthousiast om grote uitdagingen aan te pakken en zijn zelfverzekerd.

Bron http://www.dharmaschool.co.uk

Categorie: Boeddhisme, Mindfulness, Nieuws Tags: boeddhistisch onderwijs, Dharma Primary School, Engeland, meditatie, schoolkinderen

Lees ook:

  1. Mindfulness bij maken wetten USA
  2. Rotterdam – stadsmeditatie en geweldloos communiceren
  3. Het jaar 2021 – dag 4 – nieuwejob
  4. Tibet – Politieke onderdrukking en culturele assimilatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.