De Dharma Primary School in Brighton (Verenigd Koninkrijk) , is de enige basisschool in Europa die kinderen volledig onderwijs aanbiedt dat gebaseerd is op boeddhistische waarden. Deze onafhankelijke school staat open voor kinderen in de leeftijd van 3-11 jaar uit alle religies en culturele achtergrond. Naast lezen, schrijven en rekenen wordt het onderwijs gecombineerd met zaken uit de boeddhistische leer ter ondersteuning van de ontwikkeling van mindfulness, mededogen en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Hoewel het een kleine lokale school is, zijn aan de school in het boeddhisme zeer gekwalificeerde ervaren onderwijzers verbonden, die er voor zorgen dat schoolkinderen onderwijs krijgen in een veilige en koesterende omgeving en kunnen uitblinken.
De school voldoet aan alle normen en eisen die de Britse wetgever op dat gebied stelt, maar richt zich met name op de flexibiliteit en creativiteit om te reageren op de talenten, behoeften en verlangens van de schoolkinderen. Waardoor ze vertrouwen ontwikkelen en gemotiveerd en met liefde de school doorlopen om de stap te maken naar het vervolgonderwijs. Door middel van op de boeddhistische leer gebaseerde ethos en dagelijkse meditatie en mindfulness, moedigen leraren kinderen aan zich te richten op zelfreflectie, wijsheid en mededogen. Boeddhisme wordt niet onderwezen als een geloof maar als een reeks beginselen en instrumenten voor een productief en mogelijk rijk leven.
In dagelijkse meditatie krijgen oudere kinderen een scala aan mogelijkheden om te denken over, en het bespreken van ervaringen die invloed hebben gehad op hun innerlijke wereld. Dergelijke meditaties kunnen betrekking hebben op situaties waarin ze niet krijgen wat ze wilden, of kregen wat ze niet willen, en ervaringen na een scheiding van voor hen bijzondere mensen of huisdieren. Kinderen worden onderwezen te denken over de ervaring en te praten over het achteraf vaak uiten zodat opluchting of het begrijpen van die situaties ontstaat. Dit vereist receptief en niet-oordelend luisteren door de leraar.
De mindfulness is geïntegreerd als onderdeel van het bredere streven naar boeddhistische beginselen. Sessies van één tot twee minuten, als stille of geleide meditaties, worden meerdere malen per week onderwezen om jonge kinderen aansluiting te laten vinden met regelmatige dagelijkse activiteiten zoals eten, werken en spelen. In meditatie worden kinderen bewust gemaakt van hun gedachten en hoe snel hun geest vanuit één gedachte naar de andere verhuist. Op deze manier worden de kinderen begeleid om de kracht van denken en voelen te ervaren en krijgen ze de kans om situaties buiten de school te observeren en te leren hoe ze daar op reageren.
Leraren benadrukken een positieve benadering van het leven in plaats van een snelle oplossing voor problemen. Om doeltreffend te zijn moeten deze methodes worden geïntegreerd in het onderwijs van kinderen, zodat een dagelijkse praktijk wordt aangemoedigd, zoals (op de lange termijn) gezonde voeding en lichaamsbeweging. De ervaring is dat deze schoolkinderen in het vervolgonderwijs zeer succesvol zijn. Ze zijn enthousiast om grote uitdagingen aan te pakken en zijn zelfverzekerd.
Paula Kuitenbrouwer zegt
Dank voor dit interessante artikel.