Uit onderzoek van Wakker Dier blijkt dat op grote schaal gebruik wordt gemaakt van de verboden geboortekrik bij kalveren. Wakker Dier heeft vandaag in een brief aan staatssecretaris Dijksma gevraagd in te grijpen. Kalveren en koeien kunnen door de geboortekrik ernstig letsel oplopen, zoals het breken van ribben of poten bij kalveren, en uitscheuren bij koeien. Een krik kan evenveel kracht zetten als 6 mensen die aan een kalf trekken.
Toch heeft een groot deel van de melkveehouders een geboortekrik in bezit; de grootste leverancier schat zelfs 80%. Ook veel dierenartsen werken illegaal met de krik. Vorig jaar zond ‘Boer zoekt vrouw’ zelfs zonder enige kritische noot, de geboorte van een kalf met de geboortekrik uit. Een onderliggend probleem bij de ruwe omgang met de kalveren, is dat deze kalveren feitelijk een bijproduct zijn van de melkproductie. De verkoopprijs van een nuchter mestkalf is slechts een paar tientjes. Dit lokt een waardeloze behandeling uit.
Verboden
In artikel 36.2 lid c van de Gezondheids- en Welzijnswet is expliciet een verbod opgenomen op het gebruik van krachttoestellen bij de geboorte van kalveren. Dit verbod is overgenomen in de nieuwe Wet Dieren artikel 2.1 lid 2c die sinds dit jaar van kracht is. Wakker Dier wil dat staatssecretaris Dijksma zorgt dat dit verbod wordt nageleefd, of dat zij, indien zij na onderzoek het gebruik in sommige situaties toelaatbaar acht, duidelijke voorwaarden opstelt en die ook handhaaft. Sommige deskundigen denken hierbij aan bijvoorbeeld het gebruik enkel toe te staan door een dierenarts, een trekkrachtmeter verplicht te stellen en een maximale trekkracht vast te stellen.
Krik is grof geschut
Een geboortekrik wordt vaak gebruikt bij moeilijke geboortes als de geboorte te langzaam verloopt. Het kan dan in sommige gevallen beter zijn om de geboorte te helpen door voorzichtig aan het kalf te trekken. Een koe perst van nature ongeveer met een kracht van 50 tot 75 kilo, een mens kan eenzelfde trekkracht zetten. Met een geboortekrik kun je met (max) 450 kilo aan extra trekkracht de geboorte forceren, alsof je met zes mensen aan een kalf trekt. Daarnaast zet je met een krik (zonder trekkrachtmeter) al snel veel kracht zonder dat je dat door hebt. Hierdoor kunnen kalveren en koe ernstig letsel oplopen. Zo kan bij een trekkracht van 270 kilo al het been van een kalf breken. Het gebruik van de geboortekrik kan (bij ondeskundig of te gehaast gebruik) zeer veel leed veroorzaken voor het kalf en de koe.
“Het is alsof je een geboortetang aan alle aanstaande vaders geeft om zelf naar eigen inzicht te gebruiken. Een geboorte is een zeer kwetsbare gebeurtenis waarbij zorgvuldigheid voorop zou moeten staan”, aldus Wakker Dier. Ook een deel van de boeren staat kritisch tegenover het gebruik van de krik.
Bron Wakker Dier.
Henk Molenaar zegt
“deze kalveren feitelijk een bijproduct zijn van de melkproductie.”
Wat hier mee bedoeld wordt is dat de moeder koe zwanger moet zijn om melk te geven. Direct na de geboorte(krik) wordt het kalfje (bijproduct) verwijdert van de moeder om vet gemest te worden voor kalfsvlees (feitelijk vlees van een dieren-kindje). Het melk wat voor de baby bedoeld was wordt gebruikt voor consumentenproducten t.b.v. mensen die prima zonder melkproducten kunnen leven.
Jana zegt
Daarom volgende week een zuivelvrij pizzarecept (B’eter)
Sjoerd zegt
Het verhaal over de trekkracht van een mens behoeft naar mijn idee enige nuancering.
Wij zijn plattelanders van huis uit, en nog steeds. Wij hebben vroeger vaak geassisteerd bij het afkalven bij onze buren. Vaak juist ’s nachts ging dan de telefoon. een gebeurtenis waarbij je direct verbonden was met het proces van leven en dood.
Een vroegere buurman liep vroeger (voor de tijd van de melktanks) met vier volle melkbussen (2 in ieder hand) naar de straat en trok ook in zijn eentje, echt geheel per ongeluk, op een keer met de hand een kalf in stukken, bij het assisteren van zijn koe bij het kalven.
Voortaan mocht hij nog maar met 1 hand trekken.
Bij het assisteren met afkalven, vaak midden in de nacht, was de komst van de geboortekrik een grote verbetering, omdat die, mits subtiel gebruikt, het kalf sneller in zijn geheel en gezond ter wereld deed komen.
Verder is het zo dat tegenwoordig vrijwel op alle bedrijven op hun eigen foklijnen wordt door gefokt. De helft van alle gefokte kalveren zijn vrouwelijk en dus ook zeer waardevol als toekomstige melkleveranciers.
Vrijwel alle consumenten gebruiken direct of indirect de producten van deze koeien, kippen en varkens, biologisch of gewoon gehouden.
Helaas krijgen kippen en koeien, net als mensen, globaal evenveel jongetjes als meisjes.
En voor zoveel dieren is er geen plaats op deze wereld om te leven en gevoed te worden.
De vraag is natuurlijk wat uit boeddhistisch oogpunt de meest voor de hand liggende wijze van omgang met deze mannelijke dieren is???
Voor hen die ze willen sparen en in leven houden tot een natuurlijke dood, ligt het probleem van de nog te kappen oerwouden voor de productie van plantaardige eiwitten en vetten op de loer, naast het uitsluiten van ALLE consumentenproducten waarin stoffen van dierlijke herkomst zijn verwerkt. En dat zijn er veel meer dan vlees, zuivelproducten, schoenen, eieren en visproducten.
Het is een mogelijkheid, maar ……..
Mens, vee en huisdier zijn in hun evolutie zo onderling verweven geraakt door wederzijdse aanpassing en afhankelijkheid dat een simpele oplossing niet voor de hand ligt.
Terugkomend op de geboortekrik: Iedere boer heeft belang bij gezonde en onbeschadigde dieren, die zich ook welbevinden. Er valt best nog heel veel te verbeteren in de agrarische sector wat betreft de omgang met, en het houden van dieren, maar een subtiele omgang met de krik op een respectvolle wijze verdient in mijn ervaring sterk de voorkeur boven zeer uiteenlopende en soms heel brute, maar soms ook te geringe mensenkracht.
En kalven zonder hulp is helaas vrijwel verleden tijd, net als bevallen zonder hulp, buiten het ziekenhuis, steeds riskanter lijkt te worden voor menselijke vrouwen en kinderen.
Basaal zou ik graag een wijs inzicht krijgen aangereikt over een “boeddhistische” vormgeving van de verstandhouding en onderlinge afhankelijkheid tussen mens, vee en huisdier.
Verder, wellicht ten overvloede, koeien geven net als mensen pas melk NA het kalven!
Henk Molenaar zegt
Precies, en net als de mensen zou het melk voor het kalfje moeten zijn!
Sjoerd zegt
Beste Henk,
Linksom of rechtsom, maar het kalf krijgt wel melk. Het is niet ongebruikelijk ze de eerste biest te geven. Daarna is het of melk van een zoogkoe en heel vaak melk gemaakt van daarvoor bereidde melkpoeder.
Ik zou het waarderen als je naast jouw afgemeten reactie, ook ingaat op mijn vraagstelling.
Het is voor mij geen kwestie van gelijkhebben of ongelijk. Wij beiden leven in en van een economie waar deze omgang en samenleven met vee en huisdieren op dit moment in geïntegreerd is. Of je wilt of niet, op dit moment profiteer je ervan als individu, omdat je deel uitmaakt van deze economie en van deze wereld.