• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Illegale geboortekrik bij kalfjes massaal gebruikt

Illegale geboortekrik bij kalfjes massaal gebruikt

21 november 2013 door de redactie

Uit onderzoek van Wakker Dier blijkt dat op grote schaal  gebruik wordt gemaakt van de verboden geboortekrik bij kalveren. Wakker Dier heeft vandaag in een brief aan staatssecretaris Dijksma gevraagd in te grijpen. Kalveren en koeien kunnen door de geboortekrik ernstig letsel oplopen, zoals het breken van ribben of poten bij kalveren, en uitscheuren bij koeien. Een krik kan evenveel kracht zetten als 6 mensen die aan een kalf trekken.

Wakker Dier geboortekrik
Foto Wakker Dier

Toch heeft een groot deel van de melkveehouders een geboortekrik in bezit; de grootste leverancier schat zelfs 80%. Ook veel dierenartsen werken illegaal met de krik. Vorig jaar zond ‘Boer zoekt vrouw’ zelfs zonder enige kritische noot, de geboorte van een kalf met de geboortekrik uit. Een onderliggend probleem bij de ruwe omgang met de kalveren, is dat deze kalveren feitelijk een bijproduct zijn van de melkproductie. De verkoopprijs van een nuchter mestkalf is slechts een paar tientjes. Dit lokt een waardeloze behandeling uit.  

Verboden

In artikel 36.2 lid c van de Gezondheids- en Welzijnswet is expliciet een verbod opgenomen op het gebruik van krachttoestellen bij de geboorte van kalveren. Dit verbod is overgenomen in de nieuwe Wet Dieren artikel 2.1 lid 2c die sinds dit jaar van kracht is. Wakker Dier wil dat staatssecretaris Dijksma zorgt dat dit verbod wordt nageleefd, of dat zij, indien zij na onderzoek het gebruik in sommige situaties toelaatbaar acht, duidelijke voorwaarden opstelt en die ook handhaaft. Sommige deskundigen denken hierbij aan bijvoorbeeld het gebruik enkel toe te staan door een dierenarts, een trekkrachtmeter verplicht te stellen en een maximale trekkracht vast te stellen. 

Krik is grof geschut

Een geboortekrik wordt vaak gebruikt bij moeilijke geboortes als de geboorte te langzaam verloopt. Het kan dan in sommige gevallen beter zijn om de geboorte te helpen door voorzichtig aan het kalf te trekken. Een koe perst van nature ongeveer met een kracht van 50 tot 75 kilo, een mens kan eenzelfde trekkracht zetten. Met een geboortekrik kun je met (max) 450 kilo aan extra trekkracht de geboorte forceren, alsof je met zes mensen aan een kalf trekt. Daarnaast zet je met een krik (zonder trekkrachtmeter) al snel veel kracht zonder dat je dat door hebt. Hierdoor kunnen kalveren en koe ernstig letsel oplopen. Zo kan bij een trekkracht van 270 kilo al het been van een kalf breken. Het gebruik van de geboortekrik kan (bij ondeskundig of te gehaast gebruik) zeer veel leed veroorzaken voor het kalf en de koe.

“Het is alsof je een geboortetang aan alle aanstaande vaders geeft om zelf naar eigen inzicht te gebruiken. Een geboorte is een zeer kwetsbare gebeurtenis waarbij zorgvuldigheid voorop zou moeten staan”, aldus Wakker Dier. Ook een deel van de boeren staat kritisch tegenover het gebruik van de krik.

Bron Wakker Dier.

Categorie: Dierenwelzijn, Nieuws Tags: kalfjes, misbruik, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Campagneleider Wakker Dier communicatieman 2012
  2. Vijf van de zes paaseieren komen uit de schuur
  3. Plofkipvleugels met bloedingen, breuken en veren in de supermarkt
  4. Wakker Dier – modderpoeltrofee 2019 naar Raalte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    21 november 2013 om 23:12

    “deze kalveren feitelijk een bijproduct zijn van de melkproductie.”
    Wat hier mee bedoeld wordt is dat de moeder koe zwanger moet zijn om melk te geven. Direct na de geboorte(krik) wordt het kalfje (bijproduct) verwijdert van de moeder om vet gemest te worden voor kalfsvlees (feitelijk vlees van een dieren-kindje). Het melk wat voor de baby bedoeld was wordt gebruikt voor consumentenproducten t.b.v. mensen die prima zonder melkproducten kunnen leven.

  2. Jana zegt

    22 november 2013 om 11:59

    Daarom volgende week een zuivelvrij pizzarecept (B’eter)

  3. Sjoerd zegt

    22 november 2013 om 20:13

    Het verhaal over de trekkracht van een mens behoeft naar mijn idee enige nuancering.
    Wij zijn plattelanders van huis uit, en nog steeds. Wij hebben vroeger vaak geassisteerd bij het afkalven bij onze buren. Vaak juist ’s nachts ging dan de telefoon. een gebeurtenis waarbij je direct verbonden was met het proces van leven en dood.
    Een vroegere buurman liep vroeger (voor de tijd van de melktanks) met vier volle melkbussen (2 in ieder hand) naar de straat en trok ook in zijn eentje, echt geheel per ongeluk, op een keer met de hand een kalf in stukken, bij het assisteren van zijn koe bij het kalven.
    Voortaan mocht hij nog maar met 1 hand trekken.
    Bij het assisteren met afkalven, vaak midden in de nacht, was de komst van de geboortekrik een grote verbetering, omdat die, mits subtiel gebruikt, het kalf sneller in zijn geheel en gezond ter wereld deed komen.
    Verder is het zo dat tegenwoordig vrijwel op alle bedrijven op hun eigen foklijnen wordt door gefokt. De helft van alle gefokte kalveren zijn vrouwelijk en dus ook zeer waardevol als toekomstige melkleveranciers.
    Vrijwel alle consumenten gebruiken direct of indirect de producten van deze koeien, kippen en varkens, biologisch of gewoon gehouden.
    Helaas krijgen kippen en koeien, net als mensen, globaal evenveel jongetjes als meisjes.
    En voor zoveel dieren is er geen plaats op deze wereld om te leven en gevoed te worden.
    De vraag is natuurlijk wat uit boeddhistisch oogpunt de meest voor de hand liggende wijze van omgang met deze mannelijke dieren is???

    Voor hen die ze willen sparen en in leven houden tot een natuurlijke dood, ligt het probleem van de nog te kappen oerwouden voor de productie van plantaardige eiwitten en vetten op de loer, naast het uitsluiten van ALLE consumentenproducten waarin stoffen van dierlijke herkomst zijn verwerkt. En dat zijn er veel meer dan vlees, zuivelproducten, schoenen, eieren en visproducten.
    Het is een mogelijkheid, maar ……..

    Mens, vee en huisdier zijn in hun evolutie zo onderling verweven geraakt door wederzijdse aanpassing en afhankelijkheid dat een simpele oplossing niet voor de hand ligt.

    Terugkomend op de geboortekrik: Iedere boer heeft belang bij gezonde en onbeschadigde dieren, die zich ook welbevinden. Er valt best nog heel veel te verbeteren in de agrarische sector wat betreft de omgang met, en het houden van dieren, maar een subtiele omgang met de krik op een respectvolle wijze verdient in mijn ervaring sterk de voorkeur boven zeer uiteenlopende en soms heel brute, maar soms ook te geringe mensenkracht.
    En kalven zonder hulp is helaas vrijwel verleden tijd, net als bevallen zonder hulp, buiten het ziekenhuis, steeds riskanter lijkt te worden voor menselijke vrouwen en kinderen.

    Basaal zou ik graag een wijs inzicht krijgen aangereikt over een “boeddhistische” vormgeving van de verstandhouding en onderlinge afhankelijkheid tussen mens, vee en huisdier.

    Verder, wellicht ten overvloede, koeien geven net als mensen pas melk NA het kalven!

    • Henk Molenaar zegt

      22 november 2013 om 21:44

      Precies, en net als de mensen zou het melk voor het kalfje moeten zijn!

      • Sjoerd zegt

        22 november 2013 om 22:57

        Beste Henk,
        Linksom of rechtsom, maar het kalf krijgt wel melk. Het is niet ongebruikelijk ze de eerste biest te geven. Daarna is het of melk van een zoogkoe en heel vaak melk gemaakt van daarvoor bereidde melkpoeder.
        Ik zou het waarderen als je naast jouw afgemeten reactie, ook ingaat op mijn vraagstelling.
        Het is voor mij geen kwestie van gelijkhebben of ongelijk. Wij beiden leven in en van een economie waar deze omgang en samenleven met vee en huisdieren op dit moment in geïntegreerd is. Of je wilt of niet, op dit moment profiteer je ervan als individu, omdat je deel uitmaakt van deze economie en van deze wereld.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.