De winnaars van de ontwerpwedstrijd Posters for the Planet zijn gisteravond bekend gemaakt tijdens een feestelijk programma in ARTIS-Groote Museum. De opdracht was om een krachtige poster te maken waarmee Nederlanders worden aangezet om goede voornemens om te zetten in daadwerkelijke verandering.
Van de 1462 in gestuurde ontwerpen vielen 10 posters in de prijzen. De grafische weergave van een zee en lucht met de tekst Say When ingestuurd door Liam Houlihan won de competitie en een geldbedrag van €10.000. Vanaf vandaag start een grootschalige mediacampagne. Zo zijn de 10 winnende ontwerpen te zien in ARTIS-Groote Museum. Daarna reizen ze door naar vier andere musea.
Winnaar: Say When
Say When’ is een grafische weergave van optimisme en pessimisme over de toekomst van de beschaving op onze planeet’ zegt de winnaar Liam Houlihan over zijn poster, ‘Want nu de zeespiegel blijft stijgen – waardoor miljarden mensen binnen het leven van onze kinderen dreigen te worden verdreven – is het tijd om in actie te komen.”
Een vakjury bestaande uit gedragswetenschapper en lector aan de Hogeschool van Amsterdam Reint Jan Renes; directeur Urgenda Marjan Minnesma; conservator Stedelijk Museum Amsterdam Thomas Castro; cartoonist Jip van den Toorn en Lian Heinhuis van de Turing Foundation, beoordeelde de posters. Zij zeggen over het winnende ontwerp: “De woorden SAY WHEN (‘zeg maar stop’) die langzaam onderlopen, stralen urgentie uit. Toch oordeelt de poster niet, communiceert eerder invloed. Het is nog aan ons. Het is mogelijk. Er is hoop. Als we opschieten. De poster is indrukwekkend. Het is een zee, het is een grafiek, het is een glas halfleeg of halfvol. Dat dit alles kan met twee woorden en twee vlakken, maakt de poster ijzersterk, en de winnaar van deze posterwedstrijd.”
Top 3
De tweede plek ging naar Ik had tog nog geen plannen voor de toekomst van Manouk Hasebos. De jury zegt over de inzending: ‘De poster blinkt uit in concept, persoonlijkheid, herkenbaarheid en menselijkheid. Manouk heeft gekozen voor een schurende poster, die met de moeizame kinderletters en de ontwapenende kindertekening mensen in de onderbuik raakt.’
De derde plaats ging naar Weer App 2050 van Lisa Dolmans. De jury zegt over deze inzending: ‘Dit is zo’n poster die op de juiste manier verontrust. Het beeld is zowel herkenbaar als vervreemdend. Het toont wat zal komen, als we niets doen. Het beeld toont het in één oogopslag meerdere consequenties van excessieve klimaatverandering’
Posters for the Planet
Nederlanders zijn bezorgd over de klimaatverandering, tegelijkertijd zijn ze zich er niet altijd van bewust welke gedragsaanpassing het meest impact heeft. Posters for the Planet – a competition for a better world helpt mensen het verschil te maken tussen goede voornemens en daadwerkelijke verandering. Met vijftienhonderd inzendingen voor de ontwerpwedstrijd – die openstond voor ontwerpers, kunstenaars en iedereen met een goed idee voor een klimaatcampagne – lieten Nederlanders massaal van zich horen.
De Turing Foundation is al twee decennia actief om een bijdrage te leveren aan een betere wereld en samenleving. “Bij de Turing Foundation zijn we sterk gemotiveerd om verschil te maken. Niets doen is geen optie. Deze ontwerpwedstrijd is juist nu belangrijk, omdat de strijd tegen klimaatverandering elke dag urgenter wordt. We willen dit agenderen vanuit wat leeft in de samenleving, en op een creatieve manier”, aldus Lian Heinhuis, directeur klimaat bij de Turing Foundation.
Onderzoek
Gelijktijdig met Posters for the Planet liep een mede door de Turing Foundation ondersteunde onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) naar klimaatvriendelijke gedragsverandering. Eén van de belangrijkste conclusies is dat Nederlanders zich bij hun klimaatvriendelijke acties vrijwel volledig tot hun rol als consument beperken: biologisch eten kopen, water besparen en vaker met de trein. Anderen rollen, bijvoorbeeld die van actief burger of actief werknemer, staan nauwelijks op het netvlies terwijl het rendement ervan vaak groter is. Het onderzoek werd gedaan door Reint Jan Renes en Nico Benoist beiden verbonden aan de HvA.
Onderdeel van de klimaatcampagne, naast een landelijke postercampagne, is een reizende tentoonstelling in verschillende musea door het land. ARTIS – Groote Museum in Amsterdam trapt deze reeks af van 17 oktober t/m 3 november. Het is de uitgelezen plek te starten, bezoekers ontdekken er hoe de mens onderdeel is van natuur. De tentoonstelling zal vervolgens doorreizen naar het Design Museum in Den Bosch, Rijksmuseum Twenthe in Enschede, Wereldmuseum Amsterdam en Bonnefanten in Maastricht.