Om de uitgebreide geschiedenis van het boeddhisme te belichten en de bron ervan op te sporen, is gisteren in het Chintan Bhawan in Gangtok, India een eendaagse nationale conferentie gehouden over het Nalanda-boeddhisme. Het thema van de conferentie was ‘De bron hervinden in de voetsporen van Acharyas: van Nalanda tot de Himalaya en verder’.
Het programma werd georganiseerd door de Indian Himalayan Council of Nalanda Buddhist Traditions (IHCNBT) in samenwerking met het Ecclesiastical Department, Government of Sikkim. Er waren twee interactieve sessies over onderwerpen – In de voetsporen van 17 Nalanda Meesters of Acharya en In de voetsporen van Goeroe Padmasambhava – Himalaya.
De sessies werden geleid door onderzoekers van het Centraal Instituut voor Boeddhistische Studies, Leh, professoren van SIHNS Sheda, Nar Bahadur Bhandari Degree College uit Sikkim die zich toelegden op boeddhistische studies.
In zijn toespraak benadrukte parlementsvoorzitter Arun Kumar Upreti de inspanningen van Sikkim voor de verspreiding van het Himalayaboeddhisme met het Nalanda-boeddhisme als kern. Hij benadrukte hoe het boeddhisme in de Himalaya tot bloei is gekomen ondanks de moeilijke geografische omstandigheden.
Minister Sonam Lama voor religieuze zaken merkte op dat boeddhisten in het land in de minderheid zijn en dat het boeddhistische erfgoed van Nalanda behouden moet blijven. ‘Het is onze plicht om onze cultuur, erfgoed en religie te behouden.’
Hij zei verder dat, terwijl het boeddhisme zich wereldwijd uitbreidt en in sommige traditionele gebieden een belangrijke heropleving kent, dit niet het geval is in een groot deel van de Himalaya-regio waar de levendige aanwezigheid ervan wordt bedreigd. In het algemeen kunnen de bedreigingen in twee categorieën worden verdeeld: extern en intern, zoals de afname van het aantal kloosterlingen en monniken, enz.
Enkele van de aspecten van het leven en de culturele instandhouding van de boeddhistische gemeenschappen in de Himalaya zijn – hervormingen van de traditionele modellen van monastiek onderwijs, het creëren van mogelijkheden voor herverbinding en sociale betrokkenheid tussen monastieke en lekengemeenschappen, het gebrek aan verantwoording van de monniken aan de samenleving, het ontwikkelen van nieuwe modellen voor het onderwijzen van het boeddhisme aan lekengemeenschappen en het herdefiniëren van de rol van het monnikendom in de 21e eeuw.
Het boeddhisme maakt een verandering door, net als elke andere religie in het moderne tijdperk. Voor de groei van het boeddhisme is het de bedoeling de jeugd te betrekken bij boeddhistische studies, van Ladakh tot Arunachal en zelfs buiten de Himalaya. Er is een enorme aanhang van het Nalanda-boeddhisme in de hele Himalaya-regio van India. Het hoofddoel is de netwerkvorming te versterken en een platform te creëren om samen te werken ten behoeve van de Nalanda-cultuur die over het hele Himalayagebied van India verspreid is.
Duizenden jaren lang bloeide deze cultuur in deze barre geografische omstandigheden. In de huidige tijd ondergaat het levendige levende boeddhistische erfgoed van Nalanda echter een snelle transformatie in zijn politiek, cultuur en sociaal-economische veranderingen die leiden tot strategische uitdagingen in het Himalayagebied.
Het boeddhisme met zijn interculturele relaties, een van de krachtige factoren van sociale mobilisatie en sociale stabiliteit in de Himalaya-regio, zal een sleutelrol blijven spelen in de verdere consolidatie van dit strategische gebied van het land, zo merkten de geleerden op.