Actievoerders van Greenpeace proberen vandaag bij de haven van het Duitse Hamburg te voorkomen dat een vrachtschip een grote partij walvisvlees naar Japan vervoert. De zes Samskip-vriescontainers lagen eerder deze week nog bij een overslagbedrijf in Rotterdam om de oversteek te maken naar Azië. Maar na de commotie in Nederland vorige week over het doorvoeren van dode vinvissen, heeft transportbedrijf Samskip de handel vliegensvlug naar Duitsland verplaatst. ‘Samskip zet alles op alles om door te kunnen gaan met deze gewetenloze transporten’, zegt campagneleider Pavel Klinckhamers van Greenpeace. ‘Nederland én Europa moeten de deuren dus zo snel mogelijk hermetisch sluiten voor walvisvlees, net zoals de Verenigde Staten doen.’
Greenpeace is de ‘Cosco Pride’ tegemoet gevaren om te verhinderen dat deze de haven van Hamburg binnen kan lopen. Het vlees dat het containerschip daar wil inladen is afkomstig van ernstig bedreigde, IJslandse vinvissen. De handel in deze en andere walvissen is internationaal verboden in het zogenoemde CITES-verdrag. Japan en IJsland weigeren dit document echter te ondertekenen en gaan onverstoord door met de brute jacht. Normaal gesproken gebruikt Samskip Rotterdam als doorvoerhaven, maar na een paar oproepen van de Nederlandse overheid en het Rotterdamse havenbedrijf zijn de containers watervlug verplaatst naar Duitsland. ‘Dit betekent dus geen einde aan de handel, die verplaatst zich gewoon’, licht Klinckhamers toe.
Samskip is voor zover bekend het enige bedrijf dat nog vuile handen maakt door containers te vullen met walvisvlees uit IJsland. Ondanks herhaaldelijke oproepen van Greenpeace sinds 2010 hier zo snel mogelijk mee te stoppen, gaat het bedrijf gewoon door met deze verwerpelijke transporten. ‘Daarom is het bittere noodzaak dat Nederland en de rest van Europa zo snel mogelijk regelen dat walvisvlees niet meer mag worden doorgevoerd. Niet via de haven van Rotterdam, maar ook niet via Hamburg of de vele andere havens in de EU. In de VS is al een verbod, dus waarom hier niet? Dit schip vertrekt wat ons betreft in ieder geval niet, voordat de Duitse douane de containers aan een grondige inspectie heeft onderworpen.’
Bron Greenpeace.