• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Hoe ver gaat de godsdienstvrijheid voor Amerikaanse terdoodveroordeelden?

Hoe ver gaat de godsdienstvrijheid voor Amerikaanse terdoodveroordeelden?

3 maart 2022 door de redactie

In een recente zaak van het Amerikaanse Hooggerechtshof worden de betwiste religieuze rechten van terdoodveroordeelden tijdens executies belicht. De ter dood veroordeelde John Henry Ramirez  wilde dat zijn baptistische pastor ‘de handen op hem zou leggen’ en hardop zou bidden als hij stierf door een dodelijke injectie.

Maar het Texaanse ministerie van strafrecht wees het verzoek van Ramirez af. Uit veiligheidsoverwegingen vond het ministerie dat de pastor moest zwijgen en fysiek van hem gescheiden moest blijven. In september vorig jaar schorste  het Hooggerechtshof in de VS de executie van Ramirez op om de zaak verder te onderzoeken.

Daarmee leek het Hooggerechtshof op het punt te staan een open vraag te beantwoorden: Strekt de Religious Land Use and Institutionalized Persons Act (RLUIPA) – een federale wet die de religieuze rechten van gedetineerden beschermt – zich uit tot de stem en aanraking van een geestelijk adviseur wanneer een gedetineerde ter dood wordt gebracht? Het oordeel van het Hof wordt in juni van dit jaar verwacht.

Bij de beoordeling van de RLUIPA heeft geen enkele Amerikaanse rechtbank – staat of federaal – het recht erkend van ter dood veroordeelde gevangenen op aanraking of gebed tijdens een executie. En hoewel de RLUIPA respect voor de godsdienstvrijheid van gevangenen garandeert, verschuift de regelgeving van de staten vaak in de loop van de tijd, waardoor verwarring ontstaat over de werkelijke vrijheid die gevangenen hebben om hun godsdienst te belijden. In Texas is de mogelijkheid van een gevangene om toegang te krijgen tot spirituele adviseurs in de executiekamer de afgelopen decennia een ‘ingewikkelde’ kwestie geweest.

De RLUIPA werd in 2000 uitgevaardigd en biedt ‘een zeer ruime bescherming van de godsdienstvrijheid’. Bovendien vereist de wet dat rechtbanken strikte toetsing toepassen op overheidsregels die ‘de godsdienstoefening van een gevangene aanzienlijk belemmeren’. Volgens deze norm is het belemmeren van de rechten van gevangenen door de overheid alleen toegestaan als de overheid kan aantonen dat dit de ‘minst beperkende manier’ is om een ‘dwingend overheidsbelang’ te bevorderen.

Als gevolg hiervan staat het Federale Bureau van Gevangenissen gewoonlijk ‘bidden en handoplegging’ toe, maar verbiedt het geestelijke adviseurs ‘storend fysiek of verbaal gedrag’ te vertonen. Bij elf van de dertien federale executies die tussen juli 2020 en januari 2021 plaatsvonden, stond het Bureau religieuze adviseurs toe om de dodenkamer binnen te gaan, te bidden of met de gedetineerden te praten voorafgaand aan de toediening van dodelijke drugs. In één geval mocht een adviseur de persoon fysiek aanraken voordat het executieproces begon.

Maar ‘storend’ gedrag kan dubbelzinnig zijn, en interpretaties op het niveau van de staat kunnen van geval tot geval veranderen. In de bijna veertig jaar dat Texas de doodstraf heringevoerd heeft, heeft de staat bijvoorbeeld altijd toegestaan dat christelijke en islamitische aalmoezeniers tientallen stervende gevangenen aanraken terwijl ze hardop bidden. In 2019 weigerde de staat echter het verzoek van een gevangene om zijn boeddhistische geestelijk adviseur bij zijn executie aanwezig te laten zijn. In reactie daarop verleende het Hooggerechtshof uitstel van executie en beval de staat de gevangene toegang te verlenen tot ofwel zijn persoonlijke adviseur ofwel ‘een andere boeddhistische eerwaarde van de keuze van de staat’.

Texas reageerde op het bevel van het Hof door te proberen alle geestelijken uit executiekamers te weren, in navolging van een optie voorgesteld door rechter Brett Kavanaugh in een concurrerend advies in de zaak van het Hof van 2019.

In een andere zaak vorig jaar behandelde het Hof echter een vergelijkbare Alabama-wet en suggereerde dat ‘alle mensen die worden geëxecuteerd, ongeacht hun geloof, toestemming moeten krijgen om een geestelijk adviseur aanwezig te hebben.’ In het licht van dit recente besluit en verschillende juridische uitdagingen in Texaanse rechtbanken, heeft Texas zijn uitvoeringsregels opnieuw gewijzigd. De staat staat nu de aanwezigheid van door de gevangenen zelf gekozen spirituele adviseurs toe in de ‘kijkruimte’ van de executieruimte, maar ontzegt hen nog steeds de mogelijkheid om de gevangene aan te raken en hoorbaar te bidden in de ogenblikken rond de dood.

De Amerikaanse  regering kan geen enkel voorbeeld geven van een geestelijk adviseur die ooit een executie heeft onderbroken.

Ramirez is slechts één van de vele gevangenen van wie de rechten in het geding zijn nu het Hof de toepassing van de RLUIPA op de Texaanse wet beoordeelt. Als het Hof zijn executie niet had tegengehouden, zou Ramirez de 573ste gevangene zijn geweest die sinds 1982 door de staat Texas is gedood. Op dit moment zitten er alleen al in de staat 197 gevangenen in de dodencel.

Bron BNN.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Rechtspraak Tags: executie, godsdienstvrijheid, terdoodveroordeelden, VS

Lees ook:

  1. VS – China koploper in het schenden van religieuze rechten
  2. Hooggerechtshof VS -‘boeddhistische geestelijke verzorgers mogen niet geweigerd worden in executieruimten’
  3. Geëxecuteerde zwarte tiener na zeventig jaar vrijgesproken
  4. VS – ‘beperkingen voor Tibetaanse boeddhistische gemeenschap toegenomen in Nepal’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.