• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Boeddhistisch perspectief: ‘Klimaatverandering gaat over persoonlijke ethiek, activisme’

Boeddhistisch perspectief: ‘Klimaatverandering gaat over persoonlijke ethiek, activisme’

11 oktober 2021 door de redactie

Geshe Wangchuk en vijf andere monniken werkten gedurende hun weeklange bezoek aan University of Houston-Clear Lake (UHCL) meerdere uren per dag aan een (voor boeddhisten) heilige mandala, een spiritueel, ritueel opgebouwd symbool gemaakt van zand dat een vorm van heilige architectuur vertegenwoordigt. Ze gaven ook twee lezingen aan de gemeenschap, waaronder een over klimaatverandering.

De monniken zijn op een twee jaar durende ‘Heilige Kunst van Tibet’ tournee door de Verenigde Staten. Hun bezoek aan de UHCL werd geregeld door associate professor Sociologie Stephen Cherry, een praktiserend boeddhist, en gesponsord door het College of Human Sciences and Humanities.

Boeddhisten geloven dat spirituele praktijken samen met onderwijs en activisme moeten worden ingezet, en dat spirituele middelen mensen vooruit kunnen helpen. ‘Vanuit een boeddhistisch perspectief, als we vragen hoe we klimaatverandering kunnen overwinnen, is een van de antwoorden dat mensen niet het gevoel hebben dat het probleem eigenlijk direct op hen betrekking heeft,’ zei Geshe Wangchuk. ‘Wij zouden zeggen dat wijsheid voortkomt uit onderlinge afhankelijke oorsprong. Dit betekent dat we allemaal met elkaar verbonden zijn. Dit is realiteit. Dus, als we geloven dat we allemaal onderling verbonden zijn en afhankelijk van elkaar, dan zijn de natuurlijke hulpbronnen die we in de wereld hebben, zoals water, bomen, bergen en lucht, de manier waarop we met elkaar verbonden blijven.

‘Als je dit begrijpt, veroorzaakt de vernietiging van deze hulpbronnen directe schade aan ons, en ook indirecte schade aan vele, vele dingen. Dit is dus niet alleen een werelds doel, maar ook een bovenwerelds, of spiritueel doel. Zodra je iets schaadt waar we allemaal van afhankelijk zijn, schaad je ook jezelf,’ zei hij. Onszelf meer altruïstisch maken, zei Geshe Wangchuk, zal invloed hebben op de bescherming van al die hulpbronnen waar we allemaal mee verbonden zijn.

Er zijn mensen die klimaatverandering zien als een ecologische of milieukwestie, of misschien als een sociale of economische kwestie. Maar uiteindelijk, zei hij, geloven boeddhisten dat menselijke handelingen de bron van het probleem zijn.  Geshe Wangchuk zei dat klimaatverandering gaat over onze persoonlijke ethiek. Hij zei dat hij geloofde dat klimaatverandering gebeurt vanwege ons onevenwichtige gevoel van persoonlijke waarden en wat we geloven dat belangrijk voor ons is als menselijke wezens op deze planeet.

‘Eerst moet je jezelf transformeren van besmette dingen zoals hebzucht, hunkering, grijpen, onnodige behoeften en wensen,’ zei hij. ‘Er is niets mis met meer hebben, maar terwijl je in dat proces zit, verpest je de hulpbronnen voor iedereen, omdat de vraag naar die ‘dingen’ voortkomt uit zelfzucht. We bekommeren ons niet meer om anderen.’

Als mensen zich richten op het koesteren van anderen in plaats van op het willen hebben van meer dingen, zei hij, zullen altruïstische motivaties de boventoon voeren in hun denken. Hij voegde eraan toe dat onze waarden te zeer verbonden zijn met het hebben van bezittingen, en dat het centrale probleem onze persoonlijke ethiek is – wat we denken te kunnen doen, versus wat we zouden moeten doen.

‘Als mensen onbaatzuchtigheid beoefenen, meer tevreden zijn met wat ze hebben en minder gehecht zijn aan dingen, zullen ze zich automatisch meer bewust worden van het feit dat een mens er maar één is, maar dat de mensheid oneindig is,’ zei hij. ‘Als je dit in je geest kunt creëren, zullen er helemaal geen problemen meer zijn met dit.’

Geshe Wangchuk zei dat toen zij door de Verenigde Staten toerden en spraken over hun perspectief op klimaatverandering, zij verschillende reacties van hun publiek zijn tegengekomen.  ‘Er zijn mensen die zeggen dat dit probleem niets met hen te maken heeft omdat het te maken heeft met rijke mensen die hun bedrijven uitbreiden en de natuurlijke hulpbronnen opgebruiken, en zij kunnen er niets aan doen,’ zei hij. ‘Onze menselijke aard is, dat als we iets niet persoonlijk ervaren, we het niet serieus nemen. Het maakt niet uit of je rijk bent en veel bezit hebt als je geen lucht hebt.’

Een kern van het boeddhistische geloof, Geshe Wangchuk legde uit, is in het principe van oorzaak en gevolg. ‘Wij geloven in het stellen van vragen en in debatteren in ons klooster,’ zei hij. ‘Dit is onze methode. Eén geest is slechts één perspectief. Om een geshe te zijn, moet je werken door middel van persoonlijke logica en debatten met 10.000 monniken. Dat is hoe je scherp wordt. We moeten 23 jaar Socratisch debat bestuderen, zes uur per dag.’

Uiteindelijk, zei hij, gaat het niet om ruzie of conflict. ‘We debatteren, maar het is om meer kennis en meer wijsheid te hebben. Debatteren over de opwarming van de aarde is werelds, maar wij zijn boeddhisten, dus we weten dat er spirituele ideeën zijn die verder gaan dan wereldse dingen. We moeten eerst getraind worden in wereldse problemen, zodat we kunnen werken om daar overheen te komen,’ zei hij.

Bron University of Houston-Clear Lake.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Nieuws, Tibetaans boeddhisme, Zorg Tags: hebzucht, klimaatverandering, mandala, VS

Lees ook:

  1. Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’
  2. Yongey Mingyur Rinpoche – er is meer nodig dan mediteren, VS heeft nood aan verandering
  3. Coronastress en de kalmerende praktijk van het boeddhisme
  4. Nonnen Dolma Ling klooster India krijgen noodzakelijke keukenapparatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.