• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Expositie Evelyn Taocheng Wang opent op 3 september in Hermitage Amsterdam

Expositie Evelyn Taocheng Wang opent op 3 september in Hermitage Amsterdam

18 augustus 2020 door de redactie

Op donderdag 3 september wordt de expositie van ABN AMRO Kunstprijswinnaar Evelyn Taocheng Wang geopend in de Hermitage Amsterdam, getiteld: ‘Het bloemblaadje, dat tijdens het ochtendkrieken was gevallen, paktte ik op in de avondschemering.’ De titel – bewust met spelfout – is een door Wang vertaald citaat van de beroemde Chinese schrijver Lu Xun (1881–1936) over zijn ouderlijk huis; voor hem een bron van herinneringen.

Met de tentoonstelling illustreert Wang hoe taal en architectuur verweven zijn met identiteit. Wang kreeg in 2019 de Nederlandse nationaliteit. Haar ‘nieuwe’ identiteit en de Nederlandse cultuur vormen daarom belangrijke thema’s in de expositie.

Bijschriften bij de beelden, v.l.n.r: Het gaat regenen! Eet smakelijk! (Mondriaan Oliebollen of Trashy Mondriaan), 2020, acryl, inkt en aquarel op rijstpapier, 98 x 180 cm; Sayings of Picked-Up, No. 7, 2019, inkt en aquarel op rijstpapier, drukwerk, paperclips, 44,5 x 83 cm; Dutch Window No. 2  / 7 Layers, 2020, olieverf op doek, 140 x 100 cm; Dutch Window No. 4 / 7 Layers, 2020, olieverf op doek, 140 x 100 cm. Foto’s: Gert Jan van Rooij, Courtesy Galerie Fons Welters, Amsterdam.

Over Het bloemblaadje…

Wang maakte in het kader van de ABN AMRO Kunstprijs acht nieuwe schilderijen en een serie tekeningen en schilderingen op rijstpapier, waaronder een van ruim zeven meter lang. Centraal staan de gewoonten en gebruiken in de Nederlandse cultuur, door Wang onder meer gesymboliseerd door oliebollen. Ook is er aandacht voor de tweestrijd bij het aannemen van een nieuwe identiteit als immigrant.

In het kader van de Kunstprijs volgde Wang een cursus Nederlands om haar Nederlandse identiteit te versterken. Deze vormde de basis voor de nieuwe werken in Het bloemblaadje… Ze tonen het proces waarin Wang grip probeert te krijgen op het Nederlands. Alsof het aannemen van een nieuwe identiteit, met alle verwarring die daarbij hoort, zich voor onze ogen voltrekt.

In haar schilderijen combineert Wang oosterse technieken met westerse ideeën. Ze flirt met het minimalisme van Mondriaan en De Stijl door uitsluitend te werken met rode, gele en blauwe pigmenten. Maar doordat ze die pigmenten laag voor laag aanbrengt, volgens een oud Chinees procedé, versmelten ze tot een nieuw geheel. Wang verwijst ook naar het beroemde Hollandse licht. In haar doeken laat ze de schitterende weerkaatsing van het licht op de ramen van de Hermitage zien.

Het bloemblaadje… is te zien tot en met zondag 31 januari 2021.

Over Evelyn Taocheng Wang (Chengdu (China) 1981)

Evelyn Taocheng Wang studeerde in Nanjing (China) en aan de Städelschule in Frankfurt, en woont en werkt in Rotterdam. Zij was van 2012 tot 2014 resident artist bij De Ateliers in Amsterdam. In haar oeuvre refereert ze op unieke wijze aan vragen over gender, machtsstructuren, identiteit en de mate waarin die identiteit cultureel wordt bepaald. Ze combineert een klassieke Chinese stijl met een meer conceptuele benadering, in tekeningen, video’s, performances en installaties. Haar persoonlijke geschiedenis, zoals haar kennismaking en ervaringen met de westerse cultuur, is daarbij een belangrijk vertrekpunt.

Wang won in 2019 de Dolf Henkes Prijs. In 2016 had zij al de Dorothea von Stetten Prijs en de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs ontvangen. Ze presenteerde solotentoonstellingen in Kunst-Werke in Berlijn, in het S.M.A.K. in Gent en in het Frans Hals Museum te Haarlem. Ze nam deel aan Manifesta 11 in Zürich en haar werk was onderdeel van groepstentoonstellingen in onder andere Rome, New York, Middelburg, Shanghai, Los Angeles, Manilla, Düsseldorf, Londen en Milaan.

Meer Evelyn Toacheng Wang in Amsterdam: Circl.ART en Stedelijk Museum

Parallel aan de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam is in Circl.ART, de projectruimte van de ABN AMRO-kunstcollectie op de Zuidas, nog een expositie van Evelyn Taocheng Wang te zien, getiteld Photosynthesis, over haar zoektocht naar de ideale vrouw. Te zien vanaf 3 september tot en met 11 november 2020. In het Stedelijk Museum Amsterdam is een installatie van Evelyn Taocheng Wang te zien in The Presence of Absence. Deze tentoonstelling is onderdeel van het tweejaarlijkse project ‘Voorstellen tot Gemeentelijke Kunstaankopen’. Te zien vanaf zaterdag 5 september tot en met 31 januari 2021.

Uit het Juryrapport

‘De jury is gegrepen door de wijze waarop Wang het autobiografische op een associatieve manier verbindt met mythes, sprookjes, literatuur en (kunst)geschiedenis.’ […] ‘Maar het zijn uiteindelijk Wangs virtuoze stijl en haar sterke gevoel voor het combineren van verschillende materialen en objecten waarmee ze volgens de jury de toeschouwer die meerduidige wereld binnenlokt.’

ABN AMRO Kunstprijs

De ABN AMRO Kunstprijs is een stimuleringsprijs voor kunsttalent in Nederland. Kwaliteit en eigenheid zijn leidende criteria. De winnaar krijgt een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam en een in Circl.ART, met bijbehorende publicatie en een geldbedrag van EUR 10.000. Tevens wordt werk van hem of haar aangekocht voor de ABN AMRO-kunstcollectie.

Bron Hermitage Amsterdam.

Categorie: Beeldende kunst, Kunst, Nieuws Tags: Evelyn Toacheng Wang, expo, Hermitage Amsterdam, Het bloemblaadje

Lees ook:

  1. ‘Boeddhabeeld met mummie terug naar China’
  2. De ontstaansgeschiedenis van Made in China – de Dalai Lama in delen
  3. Nirvana Boeddha met klimmende klassieke figuren in museum NGV in Melbourne
  4. Ook komende jaren vaste plek in Hermitage Amsterdam voor Outsider Art

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.