Vandaag komen zevenenveertig cartoonisten in actie tegen de plofkip. De actie is een initiatief van stichting Wakker Dier. De cartoonisten vragen met scherpe en grappige cartoons aandacht voor de welzijnsproblemen van de plofkip, bijvoorbeeld voor het hoge antibioticagebruik, het hoge percentage kreupele dieren, het gebrek aan leefruimte en de pijnlijke voetzweren.
Cartoonist Steven Degryse (Lectrr): “Ik hoop dat deze actie iedereen die kip eet doet nadenken: wat is dit dier aangedaan in mijn naam, zodat ik ietsje goedkoper kan eten? Ik denk dat hen de eetlust snel vergaat.” Plofkip wordt inmiddels door veel A-merken geweerd, en ook de academische ziekenhuizen willen van de plofkip af. Maar de landelijke supermarkten blijven nog tot 2020 plofkip verkopen, zo bleek uit berichtgeving van het CBL afgelopen week. Er zijn protestcartoons van onder andere Fokke en Sukke, Nozzman, Argus, Lectrr en Aaargh, te bekijken op www.wakkerdier.nl/cartoonisten-tegen-de-plofkip (woensdagochtend online) en op www.facebook.com/wakkerdier.
De cartoonisten
Aan de actie werken de volgende cartoonisten mee: Steven Degryse, Maarten Woltebrink, Jean-Marc van Tol, Michiel van de Pol, Herman Roozen, Hans Ckoe, Willem Ritstier, Albo Helm, Eelke de Blouw & Tjarko Evenboer, Ron Verbrugge, Sandra de Haan, Pieter Hogenbirk, Benjamin Kikkert, Maarten Janssens, Bram van Rijen, Ronald Oudman, Henk Stolker, Wouter Tulp, René Leisink, Coen Braber, Ron van Maaren, Joep Bertrams, Roel Schuit, Dio van der Veen, Len Munnik, Charles Guthrie, Wouter Goudswaard, Peter Boersma, Bart van der Kraan, Aart Taminiau, Bas Köhler, Alex van Koten, Peter Koch, Guido Bootz, Floris Oudshoorn, Nick Willemse, John Schleipen, John Körver, Sander Boks, Frans le Roux, Mara Leiblum, Marcel Bosma, Michiel de Jong, Arjan Wilschut, Dennis Lahey, Jeroen Funke en Mario de Koninck.
De plofkip
Plofkippen groeien in zes weken uit van een donzig kuikentje van 50 gram, tot een vleeshomp van 2,2 kilo. Ze leven in een dichte schuur waar ze met 18 tot 20 andere kippen één vierkante meter moeten delen. Ze komen nooit buiten en meer dan de helft van alle plofkippen is kreupel. De kreupelheid is vooral het gevolg van de veel te snelle groei van de kippen. Dit wordt versterkt doordat de kippen voetzweren ontwikkelen door het vele liggen in hun eigen ontlasting (WUR 2011). Ook dit veroorzaakt pijn bij het lopen. Gemiddeld krijgt een kuiken twee dagdosering antibiotica in haar korte leven (MARAN 2012).
De plofkipcampagne
Wakker Dier voert sinds het voorjaar van 2012 campagne voor een beter leven voor de kip. Veel bedrijven gaven sindsdien aan binnen 1 à 2 jaar over te schakelen op kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. De omschakelaars zijn onder andere Unilever, supermarkt Deen, supermarkt Coop (grotendeels), Wagner Pizza, Struik, Olvarit, KLM, Domino’s, Johma en diverse gerenommeerde bedrijfskantines. Daarnaast legden veel supermarkten afgelopen jaar kip met één Beter Leven ster in het schap, naast de plofkip. Wakker Dier blijft campagne voeren totdat de plofkip helemaal uit het schap is verdwenen.
Bron Wakker Dier.