• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Reclame voor geluk is trivialisering van de boeddhaweg

Reclame voor geluk is trivialisering van de boeddhaweg

4 maart 2013 door Jules Prast

In het Boeddhistisch Dagblad van 2 maart 2013 wordt ‘The Happy Ad Project’ aangekondigd, ‘een internationaal project van reclamemaker Kees Klomp en reclameplatform Adformatie, waarbij creatieven uit de internationale reclamewereld reclame maken voor geluk.’ Trivialisering van de boeddhaweg dreigt, schrijf ik in een reactie

Ben ik de enige die bij het lezen van deze ingezonden mededeling ongemakkelijk in zijn stoel begint te schuiven? Die zich afvraagt hoe dit initiatief zich verhoudt tot leven naar de leringen van de Boeddha?

“Wij zijn als reclamemakers in staat om voorkeuren en verlangens voor producten te creëren,” zegt Kees Klomp in het bericht. Is reclame niet een cultuurimpuls die op gespannen voet staat met de uitgangspunten van de boeddhaweg?

“Advertenties die ons verlangen naar bezittingen, seks en voedsel stimuleren, kunnen giftig zijn,” citeer ik Thich Nhat Hanh in zijn boek Het hart van Boeddha’s leer (blz. 36).

Minder marketingcommunicatie, minder boodschappen die ons afhouden van juiste concentratie, lijkt mij eerder aan de orde dan dit nieuwe initiatief.

Als je op de website van TheHappyAdProject (http://www.thehappyadproject.com) kijkt onder ‘resources’ dan krijg ik het gevoel dat gerenommeerde boeddhisten als de Dalai Lama, Sharon Salzberg, John Kabat-Zinn en Matthieu Ricard worden gerekruteerd als autoriteiten om geloofwaardigheid te verlenen aan een project gestoeld op ‘positive psychology’ een en ‘trendy lifestyle’ van persoonlijke ‘well-being’. Met andere woorden: een trivialisering van de boeddhaweg.

Kees KlompTerwijl Kees Klomp toch beter weet. In zijn blogartikel ‘De Business-sattva’ (http://karmanomics.nl/18-blog/244-de-business-sattva) van 2 februari 2013 toont hij zich zeer bewust van het spanningsveld tussen ‘individuele plezierbeleving’ en de bron van het ware geluk: “Kortom,” schrijft hij, “de blik kan niet op jezelf gericht zijn. Je kunt niet alleen met je eigen geluk en behoeften bezig zijn. […] Betekenisvol leven, is leven als een Boeddha.”

Zullen we in plaats van reclame te maken over geluk niet liever proberen de voorwaarden te scheppen waardoor we gelukkiger leven en ruimte hebben voor compassie voor onze omgeving? Dat is volgens mij de beste ‘reclame’ om anderen te inspireren om te leven naar de leringen van de Boeddha.

 

Categorie: Columns, Economie, Jules Prast, Nieuws Tags: advertenties, geluk, Jules Prast, kees klomp

Lees ook:

  1. Business happiness or business pleasureness? That’s the questions!
  2. Don’t Believe The Happiness Hype!
  3. The Happy Ad Project: Reclame maken voor ‘geluk’
  4. Taigu – Domme boeddhisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. mirjam zegt

    4 maart 2013 om 15:39

    Ik vond het nou juist verfrissend om te lezen dat iemand in juist dit vakgebied de intentie heeft om de boeddhistische principes toe te passen in een werkveld wat zoveel macht heeft om de mening van mensen te beinvloeden…het gaat in het boeddhisme toch om te goede intentie te hebben? Voor mij gaf het aan dat het mogelijk is om in deze sector werkzaam te zijn waarbij je er naar streeft het juiste werk te doen

  2. John Willemsens zegt

    4 maart 2013 om 15:44

    Mijn mening: http://www.euronet.nl/~advaya/geluk.htm

  3. kees klomp zegt

    4 maart 2013 om 19:14

    john, jules,
    ieder zijn mening. ik weet wat mijn intenties zijn. daar heb ik genoeg aan _/\_

  4. de redactie zegt

    4 maart 2013 om 23:50

    heb de titel aangepast. Van ’trivalisering’ naar ’trivialisering’ (PvB)
    overige, onzinnige reacties verwijderd.

  5. Menno Prins zegt

    5 maart 2013 om 11:03

    1) Het verschil tussen een medicijn en een gif is de dosering.
    2) Wanneer je medicijnen inneemt, terwijl je ze niet nodig hebt, genees je daardoor niets, maar stel je jezelf wel bloot aan eventuele bijwerkingen.
    3)Wanneer je echt medicijnen nodig hebt maar ze niet wilt innemen omdat je bang bent voor eventuele bijwerkingen, krijg je inderdaad géén last van bijwerkingen, maar ben je ook niet echt bezig herstel te bevorderen.
    Zo werkt het ook met reclame. Om mensen kennis te laten maken met een bepaalde boodschap, een bepaald product of wat ook … zal ik ze toch op een of andere manier op die boodschap of dat product moeten wijzen. Niet teveel – niet weinig, en op de juiste wijze. Het lijkt mij dat de uitdaging ligt in: wees eerlijk, wees wijs, liefdevol en open. Voorkom zoveel mogelijk bijwerkingen.

    • Joop Romeijn zegt

      5 maart 2013 om 11:41

      Je reactie bevat twee denkfouten, Menno
      Een kleine is dat je beeldspraak over medicijnen niet klopt: die kan je innemen (of niet), reclame echter wordt ons door de strot geduwd.

      De grote is dat het product ‘geluk’ dat dat door reclamecampagne over de mensheid wordt gestrooid, niet deugt .

      Vind ik hoor. Om het weer eens positief te houden (daar houden boeddhisten zo van) kan ik ook zeggen het eens te zijn met je regel ‘ wees eerlijk ; volgens mij is de consequentie daaruit: doe het niet.

  6. Menno Prins zegt

    5 maart 2013 om 14:09

    Die vergelijking met medicijnen … met alle respect, het zal een blinde vlek zijn (bij mij of bij jou, daar wil af zijn,dus leg het maar bij mij): ik zie de denkfout niet. De uitspraak “het verschil tussen medcijn en vergif ligt in de dosering” is – naar mijn beste weten – een zeer algemeen onderschreven statement (onder apothekers in ieder geval). Ongeacht of je het inneemt of niet. En reclame wordt je niet door de strot geduwd. Of je ze “slikt” is namelijk eigen keuze. Voor het geval in deze reactie naar jouw mening weer een denkfout zit: de huidige betekenis van het begrip reclame heeft zich ontwikkeld uit die van ‘bladwachter, een aankondiging onder aan de bladzijde van het eerste woord op de volgende’, daarna ‘publicitaire verhandeling’. Je zou op die manier zelfs alle gepubliceerde soetra’s kunnen beschouwen als “reclame” voor het boeddhisme. Daar zou ik dan zeker meer doorgaan … Dus doen!

  7. Koert B. zegt

    5 maart 2013 om 16:30

    De ‘reclame’ die Kees ons in zijn eigen bijdrage ‘door de strot duwt’ is volgens mij de uitdaging om eens fris en onbevooroordeeld naar de dingen te kijken.

    Niet om ons iets te verkopen, niet om ‘de Boeddhaweg’ te propageren, nee, gewoon fris en onbevooroordeeld naar de dingen te kijken. Het wonder in het gewone te zien. Niets meer en niets minder.

    Gezien de tekst van Jules en de reacties daarop is die boodschap vrees ik niet aangekomen.

    ‘You just have to get it. Get it?’ Nope… nice try though!

  8. Ingur zegt

    5 maart 2013 om 19:39

    Is toch gewoon een goed initiatief? Kees en collega’s proberen van binnenuit het vak bij te sturen. Lijkt me een goede strategie.

  9. Aafke van sprundel zegt

    21 april 2013 om 10:38

    Oei lastige discussie. Is geluk, wijsheid, moderatie te verkopen? Of te verkondigen? “Volg mij niet” zei de Boeddha. “Je kan alleen jezelf bevrijden.” Toch wees hij op methodieken en manieren om dat te doen. Uit liefde en compassie voor alle levende wezens. Kunnen wij wijsheid en geluk verkopen met de huidige verkooptechnieken? Deze zoektocht houd ik onder andere in mijn blog op www. awarenessinitiatives .com. Binnenkort artikelen en geef college en strategie advies over (het bestaan van?) mindful marketing.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 224 – ikke
    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion
    • Tibetanen reageren krachtig  – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.