In het Boeddhistisch Dagblad van 2 maart 2013 wordt ‘The Happy Ad Project’ aangekondigd, ‘een internationaal project van reclamemaker Kees Klomp en reclameplatform Adformatie, waarbij creatieven uit de internationale reclamewereld reclame maken voor geluk.’ Trivialisering van de boeddhaweg dreigt, schrijf ik in een reactie
Ben ik de enige die bij het lezen van deze ingezonden mededeling ongemakkelijk in zijn stoel begint te schuiven? Die zich afvraagt hoe dit initiatief zich verhoudt tot leven naar de leringen van de Boeddha?
“Wij zijn als reclamemakers in staat om voorkeuren en verlangens voor producten te creëren,” zegt Kees Klomp in het bericht. Is reclame niet een cultuurimpuls die op gespannen voet staat met de uitgangspunten van de boeddhaweg?
“Advertenties die ons verlangen naar bezittingen, seks en voedsel stimuleren, kunnen giftig zijn,” citeer ik Thich Nhat Hanh in zijn boek Het hart van Boeddha’s leer (blz. 36).
Minder marketingcommunicatie, minder boodschappen die ons afhouden van juiste concentratie, lijkt mij eerder aan de orde dan dit nieuwe initiatief.
Als je op de website van TheHappyAdProject (http://www.thehappyadproject.com) kijkt onder ‘resources’ dan krijg ik het gevoel dat gerenommeerde boeddhisten als de Dalai Lama, Sharon Salzberg, John Kabat-Zinn en Matthieu Ricard worden gerekruteerd als autoriteiten om geloofwaardigheid te verlenen aan een project gestoeld op ‘positive psychology’ een en ‘trendy lifestyle’ van persoonlijke ‘well-being’. Met andere woorden: een trivialisering van de boeddhaweg.
Terwijl Kees Klomp toch beter weet. In zijn blogartikel ‘De Business-sattva’ (http://karmanomics.nl/18-blog/244-de-business-sattva) van 2 februari 2013 toont hij zich zeer bewust van het spanningsveld tussen ‘individuele plezierbeleving’ en de bron van het ware geluk: “Kortom,” schrijft hij, “de blik kan niet op jezelf gericht zijn. Je kunt niet alleen met je eigen geluk en behoeften bezig zijn. […] Betekenisvol leven, is leven als een Boeddha.”
Zullen we in plaats van reclame te maken over geluk niet liever proberen de voorwaarden te scheppen waardoor we gelukkiger leven en ruimte hebben voor compassie voor onze omgeving? Dat is volgens mij de beste ‘reclame’ om anderen te inspireren om te leven naar de leringen van de Boeddha.
mirjam zegt
Ik vond het nou juist verfrissend om te lezen dat iemand in juist dit vakgebied de intentie heeft om de boeddhistische principes toe te passen in een werkveld wat zoveel macht heeft om de mening van mensen te beinvloeden…het gaat in het boeddhisme toch om te goede intentie te hebben? Voor mij gaf het aan dat het mogelijk is om in deze sector werkzaam te zijn waarbij je er naar streeft het juiste werk te doen
John Willemsens zegt
Mijn mening: http://www.euronet.nl/~advaya/geluk.htm
kees klomp zegt
john, jules,
ieder zijn mening. ik weet wat mijn intenties zijn. daar heb ik genoeg aan _/\_
de redactie zegt
heb de titel aangepast. Van ’trivalisering’ naar ’trivialisering’ (PvB)
overige, onzinnige reacties verwijderd.
Menno Prins zegt
1) Het verschil tussen een medicijn en een gif is de dosering.
2) Wanneer je medicijnen inneemt, terwijl je ze niet nodig hebt, genees je daardoor niets, maar stel je jezelf wel bloot aan eventuele bijwerkingen.
3)Wanneer je echt medicijnen nodig hebt maar ze niet wilt innemen omdat je bang bent voor eventuele bijwerkingen, krijg je inderdaad géén last van bijwerkingen, maar ben je ook niet echt bezig herstel te bevorderen.
Zo werkt het ook met reclame. Om mensen kennis te laten maken met een bepaalde boodschap, een bepaald product of wat ook … zal ik ze toch op een of andere manier op die boodschap of dat product moeten wijzen. Niet teveel – niet weinig, en op de juiste wijze. Het lijkt mij dat de uitdaging ligt in: wees eerlijk, wees wijs, liefdevol en open. Voorkom zoveel mogelijk bijwerkingen.
Joop Romeijn zegt
Je reactie bevat twee denkfouten, Menno
Een kleine is dat je beeldspraak over medicijnen niet klopt: die kan je innemen (of niet), reclame echter wordt ons door de strot geduwd.
De grote is dat het product ‘geluk’ dat dat door reclamecampagne over de mensheid wordt gestrooid, niet deugt .
Vind ik hoor. Om het weer eens positief te houden (daar houden boeddhisten zo van) kan ik ook zeggen het eens te zijn met je regel ‘ wees eerlijk ; volgens mij is de consequentie daaruit: doe het niet.
Menno Prins zegt
Die vergelijking met medicijnen … met alle respect, het zal een blinde vlek zijn (bij mij of bij jou, daar wil af zijn,dus leg het maar bij mij): ik zie de denkfout niet. De uitspraak “het verschil tussen medcijn en vergif ligt in de dosering” is – naar mijn beste weten – een zeer algemeen onderschreven statement (onder apothekers in ieder geval). Ongeacht of je het inneemt of niet. En reclame wordt je niet door de strot geduwd. Of je ze “slikt” is namelijk eigen keuze. Voor het geval in deze reactie naar jouw mening weer een denkfout zit: de huidige betekenis van het begrip reclame heeft zich ontwikkeld uit die van ‘bladwachter, een aankondiging onder aan de bladzijde van het eerste woord op de volgende’, daarna ‘publicitaire verhandeling’. Je zou op die manier zelfs alle gepubliceerde soetra’s kunnen beschouwen als “reclame” voor het boeddhisme. Daar zou ik dan zeker meer doorgaan … Dus doen!
Koert B. zegt
De ‘reclame’ die Kees ons in zijn eigen bijdrage ‘door de strot duwt’ is volgens mij de uitdaging om eens fris en onbevooroordeeld naar de dingen te kijken.
Niet om ons iets te verkopen, niet om ‘de Boeddhaweg’ te propageren, nee, gewoon fris en onbevooroordeeld naar de dingen te kijken. Het wonder in het gewone te zien. Niets meer en niets minder.
Gezien de tekst van Jules en de reacties daarop is die boodschap vrees ik niet aangekomen.
‘You just have to get it. Get it?’ Nope… nice try though!
Ingur zegt
Is toch gewoon een goed initiatief? Kees en collega’s proberen van binnenuit het vak bij te sturen. Lijkt me een goede strategie.
Aafke van sprundel zegt
Oei lastige discussie. Is geluk, wijsheid, moderatie te verkopen? Of te verkondigen? “Volg mij niet” zei de Boeddha. “Je kan alleen jezelf bevrijden.” Toch wees hij op methodieken en manieren om dat te doen. Uit liefde en compassie voor alle levende wezens. Kunnen wij wijsheid en geluk verkopen met de huidige verkooptechnieken? Deze zoektocht houd ik onder andere in mijn blog op www. awarenessinitiatives .com. Binnenkort artikelen en geef college en strategie advies over (het bestaan van?) mindful marketing.