Vandaag is het internationale vrouwendag. Internationale Vrouwendag stond en staat voor het gevoel van solidariteit en strijdbaarheid van vrouwen overal ter wereld. In 1911 werd de Vrouwendag internationaal voor het eerst gevierd – in 1912 voor het eerst in Nederland. Aanvankelijk werd de Vrouwendag op verschillende data gehouden, pas in 1922 werd 8 maart gekozen als vaste datum. Het thema van Internationale Vrouwendag 2020 is Vrijheid.
Vrijheid
Al jarenlang strijden vrouwen voor zelfbeschikking, individuele rechten en vrijheid. Vrijheid van vrouwen dient niet onderhandelbaar te zijn maar een vanzelfsprekendheid.
Hoewel vrouwen altijd een belangrijke rol hebben gespeeld in het dharma, hebben ze niet altijd de erkenning of rechten gekregen die ze verdienen. Er zijn veel voorbeelden van vrouwen – historische en hedendaagse – die hun eigen weg hebben gebaand op het boeddhistische pad, titels en onderscheidingen hebben behaald die voorheen waren voorbehouden aan mannen, en hun leven hebben gewijd aan het welzijn van alle wezens.
Het is zowel uitdagend als empowerment om een vrouw te zijn in deze tijd. Op dagen als Internationale Vrouwendag voelen zij zich bewust van hun kracht als vrouw. Ook binnen het boeddhisme.
Lees meer over Internationale Vrouwendag
Zeshin zegt
Ik ben absoluut geen taalkundige maar er word hier gesproken over ‘het dharma’ maar ik ben dit nog nergens tegen gekomen wel ‘de dharma’, wat voor mij logischer klinkt.
Ujukarin zegt
Ik vind het wel een aardige vondst. Bij DE is altijd de discussie in ons mooie taaltje of het woord nu mannelijk of vrouwelijk is. Dharma zou dat dan allebei zijn ;-) Bij HET is het gewoon onzijdig/neutraal wat ie zeker ook is.
Boeiend dat het in het Duits, toch een aanverwante taal met duidelijk M/V onderscheid, ‘Der’ Dharma is en niet ‘Die’ Dharma…
With folded palms,
bolletje zegt
Het woord dharma doet me altijd denken aan ‘darmen’. Wat ik dan wel weer een mooi woord vind. Ik denk altijd aan ‘darmen’, als ik aan de dharma denk. En dat geeft weer een associatie met het aardse.
Anyway
De Boeddah was juist zo’n figuur, die zo zegt van : het maakt niet uit in wat voor kaste je geboren bent, of je man of vrouw bent. Zo makkelijk kom je er niet vanaf. Zo makkelijke is de dharma niet. Een boeddhistische non, heeft honderd keer meer verstand van boeddhisme dan ik, terwijl ik een man ben. Het hele idee dat mannen meer zijn dan vrouwen, is geheel irrationeel. Je hoeft geen feminist te zijn, om dit te berijpen. Ik denk dat de patriarchale trekjes, die zich bevinden in het huidige boeddhisme, ik denk dat die trekjes niet uit de leer voort komen. Dat komt meer uit de culturen waarbinnen het boeddhisme wortel schoot. Patriarchale Aziatische culturen, die dat niet van zich af konden zetten. Maar met boeddhisme heeft het ( wat mij betreft ) niets te maken. boeddhisme is niet patriarchaal én niet feministisch. Eerder genderloos ofzo. Iedereen heeft immers een geest, waar men mee te dealen heeft.
Zoals Thubten Chodron zei, in een boek van haar. Als het boeddhisme naar het westen komt, dan zullen de patriarchale elementen van het Aziatische boeddhisme uitgedaagd gaan worden. Het westen pikt dit namelijk niet en terecht.
Ik weet overigens niet hoe het met acceptatie van homo’s en lesbiennes zit. Ik denk niet dat de Boeddha pro homoseksualiteit was. Dat bestond niet eens, toen ( in theorie ). Maar voor nu zou het boeddhisme daar tegenover gewoon tolerant moeten zijn.
Henk van Kalken zegt
Ongeacht of je nu man of vrouw bent, er is geen groot verschil. Maar als een vrouw haar verlichtende vermogens ontwikkelt, is dat vermogen zeer groot.
Guru Padmasambhava