• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Internationale Vrouwendag – vrouwen in het boeddhisme kregen/krijgen niet altijd erkenning die ze verdienen

Internationale Vrouwendag – vrouwen in het boeddhisme kregen/krijgen niet altijd erkenning die ze verdienen

8 maart 2020 door de redactie

Vandaag is het internationale vrouwendag. Internationale Vrouwendag stond en staat voor het gevoel van solidariteit en strijdbaarheid van vrouwen overal ter wereld. In 1911 werd de Vrouwendag internationaal voor het eerst gevierd – in 1912 voor het eerst in Nederland. Aanvankelijk werd de Vrouwendag op verschillende data gehouden, pas in 1922 werd 8 maart gekozen als vaste datum. Het thema van Internationale Vrouwendag 2020 is Vrijheid.

Vrijheid

Al jarenlang strijden vrouwen voor zelfbeschikking, individuele rechten en vrijheid. Vrijheid van vrouwen dient niet onderhandelbaar te zijn maar een vanzelfsprekendheid.

Hoewel vrouwen altijd een belangrijke rol hebben gespeeld in het dharma, hebben ze niet altijd de erkenning of rechten gekregen die ze verdienen. Er zijn veel voorbeelden van vrouwen – historische en hedendaagse – die hun eigen weg hebben gebaand op het boeddhistische pad, titels en onderscheidingen hebben behaald die voorheen waren voorbehouden aan mannen, en hun leven hebben gewijd aan het welzijn van alle wezens.

Het is zowel uitdagend als empowerment om een vrouw te zijn in deze tijd. Op dagen als Internationale Vrouwendag voelen zij zich bewust van hun kracht als vrouw. Ook binnen het boeddhisme.

Lees meer over Internationale Vrouwendag

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws Tags: 2020, Internationale Vrouwendag

Lees ook:

  1. Internationale Vrouwendag 2019 – heldinnen
  2. Nominaties Gouden Windei 2020 bekend: Appelsientje, Be-Kind, Nutella, Philadelphia & Zonnatura
  3. Internationale Vrouwendag –  nog steeds nodig
  4. Wakker Dier – Vijf genomineerden Liegebeest 2020

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    8 maart 2020 om 11:36

    Ik ben absoluut geen taalkundige maar er word hier gesproken over ‘het dharma’ maar ik ben dit nog nergens tegen gekomen wel ‘de dharma’, wat voor mij logischer klinkt.

  2. Ujukarin zegt

    8 maart 2020 om 13:30

    Ik vind het wel een aardige vondst. Bij DE is altijd de discussie in ons mooie taaltje of het woord nu mannelijk of vrouwelijk is. Dharma zou dat dan allebei zijn ;-) Bij HET is het gewoon onzijdig/neutraal wat ie zeker ook is.
    Boeiend dat het in het Duits, toch een aanverwante taal met duidelijk M/V onderscheid, ‘Der’ Dharma is en niet ‘Die’ Dharma…

    With folded palms,

  3. bolletje zegt

    8 maart 2020 om 17:12

    Het woord dharma doet me altijd denken aan ‘darmen’. Wat ik dan wel weer een mooi woord vind. Ik denk altijd aan ‘darmen’, als ik aan de dharma denk. En dat geeft weer een associatie met het aardse.

    Anyway

    De Boeddah was juist zo’n figuur, die zo zegt van : het maakt niet uit in wat voor kaste je geboren bent, of je man of vrouw bent. Zo makkelijk kom je er niet vanaf. Zo makkelijke is de dharma niet. Een boeddhistische non, heeft honderd keer meer verstand van boeddhisme dan ik, terwijl ik een man ben. Het hele idee dat mannen meer zijn dan vrouwen, is geheel irrationeel. Je hoeft geen feminist te zijn, om dit te berijpen. Ik denk dat de patriarchale trekjes, die zich bevinden in het huidige boeddhisme, ik denk dat die trekjes niet uit de leer voort komen. Dat komt meer uit de culturen waarbinnen het boeddhisme wortel schoot. Patriarchale Aziatische culturen, die dat niet van zich af konden zetten. Maar met boeddhisme heeft het ( wat mij betreft ) niets te maken. boeddhisme is niet patriarchaal én niet feministisch. Eerder genderloos ofzo. Iedereen heeft immers een geest, waar men mee te dealen heeft.

    Zoals Thubten Chodron zei, in een boek van haar. Als het boeddhisme naar het westen komt, dan zullen de patriarchale elementen van het Aziatische boeddhisme uitgedaagd gaan worden. Het westen pikt dit namelijk niet en terecht.

    Ik weet overigens niet hoe het met acceptatie van homo’s en lesbiennes zit. Ik denk niet dat de Boeddha pro homoseksualiteit was. Dat bestond niet eens, toen ( in theorie ). Maar voor nu zou het boeddhisme daar tegenover gewoon tolerant moeten zijn.

  4. Henk van Kalken zegt

    9 maart 2020 om 07:46

    Ongeacht of je nu man of vrouw bent, er is geen groot verschil. Maar als een vrouw haar verlichtende vermogens ontwikkelt, is dat vermogen zeer groot.
    Guru Padmasambhava

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.