Lumbini in Nepal is als geboorteplaats van de historische Boeddha een veel bezocht bedevaartsoord. De plaats trekt het hele jaar door bijna 1,5 miljoen toeristen en bedevaartgangers. Dat aantal kan alleen nog maar toenemen, zo is de verwachting, na de aanleg in 2020 van de Gautam Buddha International Airport. Vorig jaar bezochten bijna 2 miljoen toeristen Lumbini.
Op dit moment is de 3000 meter lange landingsbaan al voltooid. Het wordt de tweede internationale luchthaven van Nepal. Naast Lumbini, dat 24 kilometer van de nieuwe internationale luchthaven verwijderd is, kunnen toeristen ook een reis maken naar Pokhara en Chitwan, respectievelijk drie uur en een uur verderop.
De aanleg van de nieuwe luchthaven is niet uitsluitend bedoeld om meer toeristen te trekken. In het begin werd het alleen goedgekeurd als regionale luchthaven, maar in 2012 heeft de regering besloten om het om te bouwen tot een volwaardige internationale luchthaven vanwege de onvoorspelbare weersomstandigheden in het gebied. In het geval van een ramp is er nu ook geen andere alternatieve luchthaven voor Nepal beschikbaar.
Het contract werd gegund aan de North West Civil Aviation Airport Construction Group, een in China gevestigde luchtvaartaannemer die ervaring heeft met de bouw van soortgelijke projecten in de regio. Het project zou in december 2017 klaar moeten zijn, maar door ongeoorloofde contracten, overheidsinterventies, aardbevingen, enz. heeft het project vertraging opgelopen. China krijgt een steeds grotere invloed op ontwikkelingsprojecten in Nepal.
Ruud van Bokhoven zegt
En zo wringt China zich steeds meer Nepal in en voor je het weet heeft de Nepalees niets meer te zeggen en bepaalt China hun leven zoals de onderdrukking in Tibet.
China is gelijk aan het paart van Troje, steeds verder totdat ook dit hun land is.
Namasté.