• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Rainbodhi – ‘In het religieuze leven zijn altijd al homo’s en transseksuelen geweest’

Rainbodhi – ‘In het religieuze leven zijn altijd al homo’s en transseksuelen geweest’

31 oktober 2019 door de redactie

In Sydney, Australië, is sinds kort Rainbodhi, een nieuwe communautaire groep voor LGBTIQ boeddhisten actief. De nieuwe groep stelt dat het goed is om homo of gender divers en boeddhist te zijn.

Rainbodhi wil de homo- en transboeddhistische gemeenschappen van Sydney samenbrengen om spirituele vriendschappen te ontwikkelen en hun ervaringen als LGBTIQ en boeddhist te delen. Eind november presenteert de groep zich officieel in het Erskineville stadhuis van Sydney. De boeddhistische monnik en Rainbodhi-oprichter Bhante Akaliko Bhikkhu zegt dat de behoefte om een boeddhistische LGBTIQ gemeenschapsgroep op te richten mede ontstaan is door het debat over zogenaamde religieuze vrijheid debat in de Australische politiek.

Bhante Akaliko Bhikkhu

De monnik: ‘Na de pijnlijke openbare discussie over het zogenoemde huwelijk gelijkheid postonderzoek in 2017, zijn we oprecht bezorgd over het welzijn van onze gemeenschap en het verlies van juridische bescherming. We willen absoluut geen discriminatie van LGBTIQ mensenrechten in naam van de religie zien. Spiritualiteit is een intrinsiek onderdeel van het mens-zijn. Het zou een bron van verbondenheid en wijsheid in ons leven moeten zijn, in plaats van verdeeldheid en wanhoop.‘

‘De boodschap van Rainbodhi is dat het goed is om homo of gender divers en ook boeddhist te zijn. Je hoeft niet te kiezen tussen deze twee delen van jezelf. We willen dat onze Rainbodhi-gemeenschap weet dat ze worden verwelkomd, geaccepteerd en bemind om wie ze zijn. Iedereen verdient liefde en medeleven. Dit zijn fundamentele boeddhistische waarden,’ vat Bhante Akaliko Bhikkhu samen.

Volgens de volkstelling van 2016 is het boeddhisme de op twee na grootste religie in Australië en is het de laatste decennia enorm gegroeid. De drie belangrijkste tradities theravada, mahayana en vajrayana boeddhisme, zijn praktijken van mensen die afkomstig zijn uit culturen uit de hele Aziatische regio. De verspreiding van het boeddhisme naar Australië heeft ook geleid tot een brede interesse binnen de Australische gemeenschap voor meditatieretraites en mindfulness programma’s die vaak populair zijn bij LGBTIQ mensen die zich aangetrokken voelen tot de niet-oordelende benadering van seksualiteit en genderdiversiteit van het boeddhisme.

Bhante Akaliko zegt dat hij het bestaan van de groep wil inzetten om boeddhisten van alle tradities, evenals nieuwelingen binnen het boeddhisme, te verenigen. Ook beoefenaars van verschillende religies, culturele achtergronden en andere identiteiten zijn welkom. Het doel is om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren voor gelijkgestemde mensen om meditatie te beoefenen, boeddhistische leringen te begrijpen en spirituele vriendschappen te ontwikkelen. De monnik: Geen enkele religie mag haat prediken of anderen kwaad doen. Er zijn altijd al homo’s en transseksuelen geweest in het religieuze leven en het is belangrijk voor ons om dat in het openbaar, met trots, te erkennen.’

De naam Rainbodhi combineert twee woorden, “regenboog” die het diverse spectrum van de LGBTIQ-gemeenschap vertegenwoordigt, en ‘bodhi’ het boeddhistische concept van verlichting.

Voor meer informatie klik hier 

Bron BNN. Foto’s site Rainbodhi.

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Geluk, Nieuws, Politiek Tags: Australië, Bhante Akaliko Bhikkhu, LGBTIQ, Rainbodhi

Lees ook:

  1. Tibetaanse boeddhistische geshe spreekt geen Engels- uitzetting uit Australië dreigt
  2. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  3. 1 mei – dag van het basisinkomen
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    4 november 2019 om 17:59

    Mijn overtuiging is dat iedereen ongeacht ras, sekse, geaardheid, politieke overtuiging, valide of invalide geboren is met de boeddhanatuur. Voor ongeacht wie dit wil realiseren heeft onze tempel vanaf haar ontstaan open gestaan en staat nog steeds open zonder aanzien des persoons.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.