• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Chinese kunstenaar en boeddhist Liu Yi schildert brandende Tibetanen

Chinese kunstenaar en boeddhist Liu Yi schildert brandende Tibetanen

18 februari 2013 door de redactie

De in Peking werkende beeldend kunstenaar  Liu Yi is bezig met het schilderen van een serie zwart-wit portretten, waarvan hij nu al weet dat het grote publiek in galeries in China ze nooit zullen zien. De mannen en vrouwen, jong en oud, glimlachend en nadenkend, die hij schildert hebben allemaal één ding gemeen: het zijn Tibetanen die zichzelf in brand staken uit protest tegen de Chinese overheersing van hun land.

Met elke penseelstreek onderschrijft Liu Yi zijn standpunt dat de reeks van zelfverbrandingen in de afgelopen drie jaar –met al meer dan honderd slachtoffers- moet eindigen. Volgens de Chinese kunstenaar gaat het om een van de grootste series van vurige protesten in de recente geschiedenis. “Als ik schilder –veertig doeken met Tibetanen zijn al klaar- denk ik: “Genoeg, genoeg, hou er mee op, laat het stoppen”. Hij kiest er voor om de slachtoffers met dikke penseelstreken gedetailleerd in close-up af te beelden. In een serie gerangschikt maken ze een enorme indruk. Veel van de door hem geportretteerde Tibetanen die zichzelf in brand staken zijn erg jong, sommigen vijftien of zestien jaar oud.

Slechts een handvol Chinese kunstenaars durft het taboe te doorbreken dat er in China is over de bezetting van Tibet. Behalve Liu heeft een handvol activisten, in meerderheid Han-Chinezen, onder wie de gezaghebbende jurist Xu Zhiyong, het aangedurfd zich uit te spreken over de kwestie Tibet. De meeste Han-Chinezen staan onverschillig of zelfs vijandig tegenover de Tibetaanse roep om vrijheid  van meningsuiting, religie, het beëindigen van vernietiging van hun cultuur en natuur  en onderwijs en zwijgen over de kwestie. Xu vindt daardoor dat ook hij slachtoffer is van de houding van de Chinese overheid en bood in een door hem geschreven opiniestuk op zijn site zijn verontschuldigingen aan voor het grote zwijgen.

Aan de andere kant hebben Han-Chinezen ook een fascinatie voor Tibet- met zijn wilde en adembenemende natuur en spiritueel leven. Het hele jaar door bezoeken Chinese toeristen een befaamde Tibetaanse boeddhistische tempel in Peking om er wierook te branden en om daar (maar ook in de talloze winkeltjes in de stad) goedkope Tibetaanse sieraden aan te schaffen. Beeldend kunstenaar Liu hoopt op een oplossing voor de kwestie Tibet, als zijn landgenoten de kwestie niet vanuit een ideologisch maar vanuit een humanitair standpunt gaan bezien.

Woeser, eigen foto
Woeser, eigen foto

De in China levende Tibetaanse dichter en activist Woeser zegt dat de zelfverbrandingen een uitdrukking zijn van grote ellende (waarin de Tibetanen verkeren). Volgens haar beschouwen veel Han-Chinezen Tibet als een deel van China en is het een zaak voor de interne politiek van China.

Woeser vindt het belangrijk dat niet alleen de internationale gemeenschap zich uitspreekt over de rol van  China in Tibet, maar dat ook de intellectuele Han-gemeenschap haar mening ventileert. Een aantal van hen, onder wie Hu Jia en Liu Sasha, heeft op Twitter berichten geplaatst, waarin ze aandringen op het beëindigen van het repressieve Chinese optreden in Tibet. Jurist Xu ging zelfs nog een stap verder en probeerde de familie van de omgekomen Tibetaan Nangdrol in Aba in oktober vorig jaar te bezoeken.

Voor de kunstenaar Liu, wiens achtergrond voor de helft Han en voor de andere helft Manchu is, en ook volgeling is van het Tibetaans boeddhisme, is er ook een spiritueel effect merkbaar door het schilderen van de ernstig verminkte Tibetanen. ‘Als ik die mensen schilder heb ik altijd het gevoel dat ik zegeningen ontvang. Ik ben daardoor vriendelijker en zachter geworden. Deze geweldloze mensen vallen niemand aan maar offeren zichzelf volledig op.’

Bron BNN.

 

 

Categorie: Beeldende kunst, Nieuws Tags: beeldend kunstenaar, bezetting, China, mensenrechten, Peking, Tibet, Woeser, zelfverbrandingen

Lees ook:

  1. Minister Rosenthal praat in Peking over Tibet
  2. Documentaire over oorzaak en achtergronden zelfverbrandingen Tibetanen
  3. Xi Jinping wil separatisme in Tibet met harde hand tegengaan
  4. Amerikaanse democraat Nancy Pelosi bezoekt Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.