• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Mispaksel 2019 voor Jumbo’s biologische paprika in bio plastic

29 oktober 2019 door de redactie

Jumbo wint dit jaar de Greenpeace #Mispaksel-verkiezing. De biologische paprika verpakt in bioplastic kreeg bijna een derde van de ruim 17.000 stemmen. De paprika is daarmee verkozen tot het meest onzinnige in plastic verpakte product van 2019. De prijs werd vanmorgen bij het hoofdkantoor van Jumbo uitgereikt.

Meike Rijksen, campagneleider plastic: “Deze in bioplastic verpakte paprika is een hele terechte winnaar. Bioplastic is geen goed alternatief. Wanneer dit plastic in de natuur komt, kan een schildpad er net zo goed in stikken. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder hele specifieke omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee. Hierdoor verdwijnt het vaak alsnog in de verbrandingsoven. Bij het gewone plastic gooien mag ook niet, daar vervuilt het de recycling, omdat bioplastic een andere samenstelling heeft. Heel verwarrend dus en er is een simpele oplossing: dat onnodige plastic jasje kan namelijk gewoon uit.”

Jumbo zegt in een reactie: “We zijn al geruime tijd aan het kijken hoe we minder verpakkingen kunnen gebruiken voor onze producten. Onze paprika’s zijn momenteel nog verpakt. We zijn hard op zoek naar alternatieven, we hopen snel met een oplossing te komen.”

PLUS past verpakking aan

Op de tweede plaats eindigden de in een plastic zak verpakte fairtrade bananen van PLUS. De supermarkt vindt zelf ook dat de bananen in een te grote verpakking zitten. Daarom liggen deze bananen vanaf begin volgend jaar zonder plastic zak in de supermarkt.

Meike Rijksen: “We zijn blij dat supermarkten hun verpakkingen aanpassen. De reacties op deze verkiezing laten zien, dat mensen echt niet zitten te wachten op al dat overbodige plastic. Het is fijn dat dit soort signalen serieus worden genomen. We hopen dat ze ook kritisch kijken naar andere producten in overbodige plastic verpakkingen.”

Derde, vierde en vijfde plaats

Smint verpakt in een plastic doosje, folietje en zakje is op de derde plaats geëindigd. De couscous maaltijdsalade van de Albert Heijn werd vierde. Pure Life water van Nestlé eindigde op de vijfde plek.

Bron Greenpeace.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Milieu, Natuur, Nieuws, Voedsel Tags: Greenpeace, JUmbo, mispaksel, plastic

Lees ook:

  1. ‘Supermarkten nog vervuilend door enorme hoeveelheden wegwerplastic’
  2. Greenpeace – Pickwick, Albert Heijn, Red Band, Jumbo en Unox genomineerd voor Mispaksel
  3. Greenpeace – Mispaksel 2018 voor Red Band per-stuk-verpakte-winegums
  4. Rapport CIEL – ‘De hele levenscyclus van plastics vormt een bedreiging voor de menselijke gezondheid’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    30 oktober 2019 om 22:51

    Maar dan wel biologisch. Het is natuurlijk ook gewoon de hele dynamiek van dit economische systeem, waardoor zulke irrationele keuzes gemaakt worden. Het bedrijf moet winst maken. Echt moet, want we leven in een permanente wedstrijd. En als zo’n paprika mooi is, in plastic, wil je hem kopen ( begrijpelijk ) Als eksters duiken we erop. Aan de wortel van het probleem, ligt dus het irrationele idee, dat je moet wedijveren, in álle facetten van het bestaan. Zelfs je eten is een wedstrijd. Zelfs een paprika is een wedstrijd. Wie verkoopt een mooiere paprika? Je zal nooit een betere paprika dan de concurrent verkopen. Het blijft een paprika. Dat vond ik als kind al een bizarre realiteit.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 22 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 23 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 24 januari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 24 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Woordenboek niet-weten: de lege boodschap
  • Het jaar 2021 – dag 21 – misselijk
  • Corona – blijf thuis en in leven
  • NU’91: ‘Stel tweede dosis coronavaccin niet uit’
  • De boze koning verjaagd

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens