• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Dalai Lama – ‘Boeddhadharma kan binnen twee generaties verdwijnen als alleen geloof de basis is’

Dalai Lama – ‘Boeddhadharma kan binnen twee generaties verdwijnen als alleen geloof de basis is’

23 oktober 2019 door de redactie

De Dalai Lama ontmoette afgelopen maandag in een audiëntie in zijn residentie in Dharamsala, India, leden van het International Network of Engaged Buddhists (INEB), geleid door de prominente Thaise boeddhistische activist en intellectueel Sulak Sivaraksa. De INEB-leden kwamen uit landen van over de hele wereld bijeen om de Dalai Lama te ontmoeten.

De internationale boeddhistische gemeenschap werd in 1989 in Thailand opgericht door Sulak Sivaraksa en een groep boeddhistische en niet-boeddhistische denkers en sociale activisten, met als doel om geëngageerde boeddhisten over de hele wereld met elkaar in contact te brengen en het begrip, de samenwerking en het netwerken tussen de inter-boeddhistische en interreligieuze groeperingen te bevorderen om wereldwijde kwesties zoals mensenrechten, conflictoplossing en milieuoverwegingen te bespreken.

De Dalai Lama sprak tijdens de audiëntie onder meer over conflicten in naam van een religie en het denken in wij en zij. Ook binnen het boeddhisme. ‘Er zijn verschillen tussen onze religieuze tradities en zelfs daarbinnen – zo waren er in de Pali-traditie 18 stromingen, terwijl er binnen de Sanskriet-traditie vier stromingen waren. Verschillende invalshoeken spreken mensen van verschillende aard aan, maar het belangrijkste om te onthouden is dat alle religieuze tradities het belang van het cultiveren van liefdevolle vriendelijkheid benadrukken.’ De spiritueel leider vindt dat het apart benoemen van het Hinayana (het kleine voertuig) en het Mahayana (het grote voertuig binnen het boeddhisme) niet goed zijn en een verkeerde indruk wekken. Mahayanaboeddhisten spreken vaak neerbuigend over de beoefenaars van het Hinayana.

De Pali-traditie is volgens de Dalai Lama de basis van de boeddhadharma, en de Sanskriet-traditie legt veel nadruk op het gebruik van een logische benadering. Daarom gelooft hij dat deze twee tradities nu moeten worden gecombineerd. ‘Dan kunnen we aansluiten bij de moderne wetenschap en de boeddhadharma met analytische meditatie dragen – alles analyseren, niet alleen maar op geloof vertrouwen – dan kan dit boeddhistische geloof nog minstens twee of drie eeuwen blijven bestaan. Maar als de boeddhadharma alleen op geloof wordt gedragen, dan, weet ik niet, kan het binnen één of twee generaties verdwijnen. Daarom wil ik benadrukken dat wij – met studie, de boeddhisten van de 21e eeuw zouden moeten zijn. En gebruik maken van de menselijke intelligentie, in combinatie met de moderne wetenschap.’

De bijeenkomst met de Dalai Lama was een dag voordat de leden van het netwerk bijeenkwamen voor de 19e Biënnale INEB Conferentie en de viering van de 30e verjaardag van INEB, tussen 22-24 oktober in het Deer Park Instituut in Bir, Himachal Pradesh.

Bron BNN

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws Tags: hinayana, India, INEB, mahayana, samenvoegen, wetenschap

Lees ook:

  1. Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
  2. Wie mag er mee op het Grote Voertuig? deel 3
  3. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
  4. Dalai Lama – ‘opvolger wordt waarschijnlijk gevonden in India’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen vrouw en man vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens