De meerderheid van de Nederlanders is niet voor groei van de luchthavens in ons land. Dit blijkt uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie. Een kwart van de bevolking is zelfs voor krimp van de bestaande vliegvelden.
Volgens Schiphol waren er vorig jaar maar liefst 499.444 vluchten. De gevolgen voor de gezondheid van omwonenden, het milieu, de geluidsoverlast en het klimaat zijn daarmee toegenomen. Toch is het kabinet op zoek naar mogelijkheden om verdere groei van de luchtvaart mogelijk te maken. Zo wil het kabinet nog steeds Lelystad Airport openen en Schiphol laten groeien na 2020.
Geen belasting
“Niet alleen omwonenden van Schiphol, nee, Nederland is klaar met de groei van de luchtvaart. Neem de bevolking en de klimaatcrisis serieus”, zegt Bram van Liere van Milieudefensie: “Het is absurd dat de sector geen belasting op kerosine hoeft te betalen en we wel btw betalen voor groente, maar niet voor vliegtickets.” Belasting heffen op vervuiling is logisch. Milieudefensie wil dat het ook eerlijk wordt. Om te voorkomen dat vliegen alleen voor de rijken wordt, pleit Van Liere voor een persoonsgebonden vliegbudget.
Lelystad Airport
De onderzoekers vroegen ook wat er met Lelystad Airport moet gebeuren als het vliegveld definitief niet open gaat. Ruim een derde van de Nederlanders wil dat het een natuurgebied wordt. Op de tweede en derde plaats staan een duurzame woonwijk of een internationaal treinstation.