Steeds meer musea en erfgoedinstellingen zijn zich bewust van de mogelijkheden van verhalen. Je kunt ze natuurlijk uitstekend gebruiken om informatie of een boodschap over te brengen. Een bijzonder goed verhaal geeft je echter nog veel meer mee dan dat: emoties kunnen worden overgebracht, verschillende perspectieven kunnen worden getoond en een veelzijdig beeld kan zich voor langere tijd nestelen in de gedachte van een bezoeker. Zo kunnen er meerdere stemmen aan het woord worden gelaten waardoor er een meer inclusief beeld getoond kan worden. Maar hoe zorg je nu dat je daadwerkelijk een onvergetelijk verhaal vertelt?
Op maandag 20 mei 2019 wordt het tweede Erfgoed Vertel Event georganiseerd in Archeon in Alphen aan den Rijn, dat dit jaar toevallig ook haar 25ste jubileum viert. Het evenement richt zich op professionals in de erfgoedwereld, zoals historici, museumdirecteuren, conservatoren, medewerkers educatie en communicatie, erfgoedmarketeers en dergelijke. Centraal staat de vraag: hoe vertel je zo goed mogelijk het verhaal van jouw museum, fort, kasteel, archief of andere erfgoedlocatie? Het antwoord op die vraag kan grote gevolgen hebben, niet alleen voor de communicatie of promotie van het erfgoed, maar ook voor de opbouw van tentoonstellingen of de inrichting van een gebouw.
Het Erfgoed Vertel Event speelt in op actuele vragen rondom verhalen vertellen. Zo zal Tom Brink, hoofd Publicaties en Presentaties van het Anne Frank Huis, vertellen over de nieuwe wijze waarop het verhaal van Anne en het Achterhuis wordt gepresenteerd en de consequenties die dit had voor de verbouwing van het museum. Daarnaast zal de internationale erfgoedspecialist, de Brits-Canadese museumdirecteur dr. James Bradburne, een keynote houden over de rol van storytelling in de museumwereld.
Er zijn ook diverse workshops waar geïnteresseerden op praktische wijze bezig kunnen gaan met de rol van verhalen binnen erfgoed instellingen. Digitalisering is bijvoorbeeld een onderwerp dat ter sprake komt bij de workshop van Fiona Houston en Mariëlle van Tilburg van Antenna International. Zij onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om digitaal een levensecht verhaal te vertellen. Vanuit de Nederlandse Kastelenstichting kun je samen met hoofd Marketing Chrissy Flohr door middel van een parktijkcase kijken naar de verschillende manieren waarop je kennis kunt overdragen in een verhaal.
Henke Lever, initiator van StoryTrail, verkent in zijn workshop de manieren waarop je het hart en de passie van je bezoekers kunt winnen. Robert Herrala, afdelingsleider en artistiek directeur van The Nordic Storytelling Centre, wordt zelfs helemaal ingevlogen vanuit Zweden om zijn praktijkervaring te delen omtrent verhalen vertellen in krimpgebieden. In de Zweedse krimpregio Västerbotten hebben ze namelijk verhalen gebruikt om hun plaatselijke erfgoed opnieuw op de kaart te zetten. In zijn workshop wordt onderzocht of eenzelfde aanpak eventueel van toepassing kan zijn voor Nederlandse krimpgebieden zoals Zeeuws-Vlaanderen of de Achterhoek.
De mogelijkheden en diversiteit van verhalen vertellen zijn eindeloos, dat hoopt het Erfgoed Vertel Event te laten zien. Er is zelfs een heuse storywalk, zodat bezoekers ter plekke zich kunnen laten inspireren door professionele verhalenvertellers. Dit alles uiteindelijk met als doel om musea en erfgoed instellingen te helpen bij het vertellen van veelzijdige en onvergetelijke verhalen.