De meest verkochte kip in Nederland is volgens Wakker Dier, een organisatie die opkomt voor het welzijn van dieren, de zogenoemde ‘plofkip’. Een vleeskuiken dat in zes weken tijd bijna 2,5 kilo zwaar wordt. Met de grote mediacampagne ‘Stop de plofkip’ doet Wakker Dier haar best een eind te maken aan het leed van deze kippen.
Met nieuwe radiospotjes dringt de organisatie er bij Kentucky Fried Chicken, Iglo, Dr. Oetker en Subway op aan om over te stappen op kip met minimaal ‘1 Beter Leven Ster’ (keurmerk van de Dierenbescherming). Deze kippen groeien minder hard en hebben volgens Wakker Dier meer ruimte. Ook hebben ze minder last van zweren aan de pootjes en krijgen ze minder antibiotica. Een aantal fabrikanten van levensmiddelen, onder andere Unilever, Olvarit en Struik, heeft Wakker Dier toegezegd te stoppen met het gebruik van plofkip in hun producten. Ze stappen de komende tijd over op het gebruik van de ‘1 Beter Leven Ster’ kip.
bron: www.wakkerdier.nl