• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Thijs Huijs nieuwe externe vertrouwenspersoon Boeddhistische Unie Nederland

25 januari 2019 door de redactie

Thijs Huijs is door de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) per 1 januari 2019 als externe vertrouwenspersoon aangesteld. Hij volgt in die functie de op 1 januari 2017 benoemde Chiene Hulst op. De BUN heeft in overleg met Hulst besloten een scheiding aan te brengen tussen de adviesfunctie die zij vervult en de operationele functie van de vertrouwenspersoon. Chiene Hulst blijft voor de BUN beschikbaar voor beleidsmatig advies, intervisie en trainingen.

Thijs Huijs is gecertificeerd vertrouwenspersoon en is beschikbaar voor iedereen die verbonden is aan een van de sangha’s die zijn aangesloten bij de BUN. Huijs werkt ook als coach, analytisch therapeut en is interne vertrouwenspersoon voor grote organisaties in Nederland. Ook heeft hij jaren gewerkt als externe vertrouwenspersoon voor het NOC&NSF. Thijs Huijs is lid van de Landelijke Vereniging Vertrouwenspersonen en staat vermeld op de site van het CRP.

Thijs Huijs werkt sinds zijn 21e jaar in het bedrijfsleven. Huijs: ‘Ik heb verschillende technische opleidingen genoten zoals; tuinbouw, chemie, procestechnologie, bedrijfskunde en projectmanagement. Met deze gevarieerde achtergrond heb ik diverse functies uitgevoerd bij verschillende bedrijven.

Gedurende deze carrière in het bedrijfsleven ontstond een gevoel dat er nog iets ontbrak aan mijn leven, ik miste iets en voelde mij niet volledig. Hoe kon ik leven in harmonie met mijn werk, privé leven en innerlijke groei. Na zelf een coachingstraject te hebben doorlopen en cursussen bij Schouten en Nelissen te hebben gevolgd kwam ik uit bij mijn innerlijke kracht. Een oud verlangen in mij kwam tot leven en dit gaf ik vorm via een opleiding bij het ITIP. Naast het werk ging ik mij verder ontplooien door vrijwilligerswerk te doen, waarbij ik mensen hielp met psychologische problemen. Dit bleek een uitstekende match te zijn en werd ik vertrouwenspersoon.

Om mij verder te ontwikkelen startte ik in 2006 met de opleiding analytisch therapeut bij het Jungiaans Instituut in Nijmegen. Deze opleiding bracht mij een verdere verdieping in mijn leven en heb ik in 2011 afgerond. Ik voel me nu completer, meer in harmonie en als therapeut of coach begeleid ik nu mensen.’

Chiene Hulst.

Chiene Hulst kwam vorig jaar negatief in de openbaarheid toen door een vrouw, die zegt slachtoffer te zijn van seksueel geweld door een boeddhistische leraar, werd beweerd dat zij de vertrouwelijkheid van gesprekken met slachtoffers niet garandeerde. Hulst heeft dat altijd ontkend.

Mede door het aanstellen van de externe vertrouwenspersoon zegt de BUN een veilige omgeving voor belangstellenden en aangesloten leden te creëren. Veel BUN-leden hebben hun organisatie al zo ingericht dat mensen altijd ergens terecht kunnen als ze tegen problemen aanlopen. Andere leden zijn daar actief mee bezig. Het gaat dan bijvoorbeeld om ethische codes, vertrouwenspersonen en klachtenregelingen. In november 2018 hadden 28 van de 43 leden een ethische code. In de ledenvergadering van november 2018 is een ethische code voor de leden verplicht gesteld. Ook wordt door de leden van de BUN actief verwezen naar de externe vertrouwenspersoon van de BUN. Beide maatregelen zijn gekoppeld aan een overgangsperiode van maximaal 2 jaar, zodat voor onze ledenorganisaties de ethische code de uitkomst vormt van een zorgvuldig intern proces en door iedereen in de betreffende organisatie gedragen wordt.

Thijs Huijs

Huijs is de nieuwe vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen, een breed begrip waaronder zeer uiteenlopende zaken vallen, waarbij het criterium de eigen beleving is. Het kan gaan om seksueel grensoverschrijdend gedrag of misbruik, pesten, discriminatie, intimidatie of andere vormen van (machts-) misbruik. De kern is dat het zaken zijn waarvan iemand ernstige hinder ondervindt. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet om arbeidsconflicten.

Het kan goed zijn dat problemen die binnen een boeddhistische organisatie ontstaan op het vlak van ongewenste omgangsvormen intern worden opgelost, naar volle tevredenheid van alle betrokkenen. Idealiter hoort het zo te gaan. Maar er kunnen omstandigheden zijn waarbij iemand intern niet geholpen wordt of zich niet geholpen voelt. Het kan ook zijn dat iemand het binnen een kleine gemeenschap bezwaarlijk vindt om aan de bel te trekken. In die gevallen is het goed dat er een externe vertrouwenspersoon beschikbaar is die volledig achter je staat en wel hulp kan bieden.

Tot de taken van de externe vertrouwenspersoon behoren onder meer opvang van melders/slachtoffers van ongewenste omgangsvormen, persoonlijke begeleiding richting gerichte verwijzing naar passende hulpverlening, of ondersteuning in formele of informele procedures en nazorg. De melder bepaald ten alle tijden de voortgang, de vertrouwenspersoon geeft mogelijkheden weer. De vertrouwenspersoon bemiddelt niet.

Bron BUN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Media, Nieuws Tags: BUN, externe vertrouwenspersoon, Thijs Huijs

Lees ook:

  1. BUN vrijwel zeker in beroep tegen besluit CvdM
  2. BUN en BOS: ‘Alles op alles zetten om te kunnen blijven uitzenden’
  3. BUN en CvdM nog steeds in gesprek over opgelegde boete
  4. BUN en CvdM komen tot een schikking inzake mediageld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 64 – tuinpadvanmijnvader
  • Door China bezet Tibet opnieuw op één na minst vrije regio ter wereld
  • Interview Dingeman Boot over twijfel, nieuwsgierigheid en vertrouwen
  • Boeddha in de bajes – Rob en Bert
  • Vrijdag zindag (17) – Driehoeksverhouding

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens