Van 5-11 maart 2018 vindt de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Dit is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër. Deze week zal vanaf nu jaarlijks gehouden worden. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Sinds deze week is de website weekzondervlees.nl live en kunnen mensen zich aanmelden om mee te doen.
Een week geen vlees eten. Een hele kleine moeite met een onvoorstelbaar grote impact. Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen:
- 7 maanden douchewater
- 111 kilometer auto rijden
- 1 blije kip (consumptiegewicht)
- 7 maanden werk voor een boom
Deze besparing die in één week gerealiseerd kan worden, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon. Boerdam: “Ik wil een initiatief lanceren met impact, ik wil Nederland in beweging brengen. Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Dat is mijn doel.”
Boerdam: “Veel mensen hebben vooroordelen over vegetarisch eten: het is saai, smakeloos of ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat proberen en proeven leidt tot geloven. Want vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk! Iedereen die meedoet met de Nationale Week Zonder Vlees zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.” De week staat daarom in het teken van het bieden van praktische handvatten aan de deelnemers om de mogelijkheden van de vegetarische keuken te ontdekken. Zowel thuis, als onderweg, op het werk en in de supermarkt.
Een breed gedragen, collectieve campagne
De Nationale Week Zonder Vlees wordt breed gedragen door diverse bedrijven uit de food- en non-food industrie. Boerdam: “Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 50 mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kon ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen.”
De Nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door: Albert Heijn, Becel, BioToday, Bolletje, Bonduelle, DEEN, Ekoplaza, Eosta, Garden Gourmet, Goodbite, Grand’Italia, Green Protein Alliance, HAK, Iglo, Peulvruchten.nl, Knorr, Lassie Rijst, Love Beets, Maggi, Maza, Moonen packaging, Natuurwinkel, Nuts about Nature, Oesterzwammen Vereniging, Oil & Vinegar, OLIJCK, Peak’s Free From, Philips, Professor Grunschnabel, Purple Beehive, Quorn, Shell, Smaakt, SoFine Foods, Sodexo, Spar, Struik, Unox, Veann, Vegetariërsbond, Verse Oogst, Vezet, Vivera en Willem & Drees.
G.J. Smeets zegt
“Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten…”
Die ‘positieve impact’ wordt vervolgens uitgedrukt in besparing van 7 maanden douchewater, 111 auto-kilometers en nog een paar dingen. Het is idioot om dat zo uit te drukken omdat het een consumptie-signaal is: eet een week geen kip en je kunt daarna het hele jaar fors douchewater tappen en krijgt er 111 autokilometers bij.
De enige manier om de vleesproductie en – consumptie te limiteren is de kostprijs ervan realistisch te maken. Vlees is absurd goedkoop en we weten allemaal dat goedkoop duurkoop is. Net als bij de fossiele opwekking van energie worden de WERKELIJKE kosten van vleesproductie kunstmatig buiten de consumentenprijs gehouden. Het verschil wordt betaald met subsidie uit de nationale schatkist. Belastingcenten dus.
Als het vlees in de winkel de heel hoge prijs heeft die de productie ervan gewoon kost dan zijn het de welgestelden onder ons die zich dat kunnen permitteren. Het zij zo en het zij hen gegund. Het is beter voor alles & iedereen dat een paar welgestelden veel vlees eten dan dat de hele bevolking het doet.
Sedert vijftig jaar komt vlees in mijn keuken niet voor *. Toch ben ik geen vegetariër want ruw geschat gaat er jaarlijks bij mij 1 kilo vlees in. Ik eet het als ik ergens te gast ben waar het me wordt voorgezet en weigeren er iets van te nemen als een belediging wordt opgevat. En dan laat ik het me goed smaken. Verder bestel wel eens een ’pizza diavola’ met zeer heet gepeperde stukjes worst. Feestmaal.
* Een keer per week kook ik een ketel groenteresten en graan. Op het laatst doe ik er een pond vleesresten bij die de slager alhier graag en gratis ter beschikking stelt. Feestmaal voor mijn viervoeters.
nic schrijver zegt
Dat ‘ consumptie signaal’ haal ik er niet uit. Dat is je eigen visie.
‘ De enige manier om de vleesproductie en – consumptie te limiteren..’
De dag dat iets maar op één manier kan worden opgelost moet voor mij nog komen..
Ik denk dat zo’n initiatief als in het artikel beschreven zeker bijdraagt aan het bewust maken van de voordelen van vegetarisch eten.
Evengoed dank voor je reactie.
nic schrijver zegt
Goed initiatief.
Knap dat iemand dat voor elkaar krijgt.
Frans-Jozef zegt
Mooi initiatief! Zoals op alles, valt hierop ook vanalles aan te merken maar elk klein stapje van meer bewustwording is er een.
johannes zegt
Nou dan kies ik voor het alternatief; Dan douche ik maar 7 maanden niet.;)
nic schrijver zegt
Èn 111 kilometer besparen met auto rijden
1 blije kip aan je voorbij laten gaan(consumptiegewicht)
7 maanden werk voor een boom compenseren.
Hoe je dat laatste kunt doen weet ik niet.
Ik wens je er wel veel succes mee.
:-)
G.J. Smeets zegt
Nic,
iedereen is zich er al heel lang van bewust dat autorijden slecht is voor onder meer het miljeu (allerlei vormen van vervuiling) en de volksgezondheid (verkeersongelukken, filestress, etc.). Toch neemt het aantal gereden kilometers gestaag toe. Hetzelfde geldt voor de massale vleesproductie en -consumptie, iedereen weet al tientallen jaren dat het niet deugt en toch neemt het niet af. Hetzelfde geldt voor de massale CO2 uitstoot door fossiel stoken, iedereen weet al jarenlang wat daarvan de gevolgen zijn (broeikas effecten) en toch is ook dit jaar de uitstoot weer toegenomen.
Allemaal voorbeelden dat bewustwording helemaal niets uithaalt.
Het spijt me maar het enige dat helpt is limiteren. Het wettelijk rookverbod in openbare ruimtes is een voorbeeld. Je kunt geen wettelijk vlees-verbod invoeren maar wel de werkelijke kosten (milieu schade in allerlei vorm) in rekening brengen bij producent en consument.
Nog iets wat betreft het ‘signaal’ waarop ik doelde. Toen enkele decennia geleden de zogeheten spaarlamp op de markt kwam kwamen er gelijk ook meer lichtpunten in huis want het was immers goedkoop. Het is een ijzeren wet: hoe goedkoper of efficiënter iets is, des te vaker wordt het benut. Spaarkop op de douche leidt tot langer douchen, zuinige benzinemotor leidt tot meer rijden. De productie van kweekvlees https://www.eoswetenschap.eu/voeding/kweekvlees staat in de startblokken. Ik gok erop dat fokvlees in de nabije toekomst erg duur zal zijn, dat kweekvlees steeds goedkoper wordt en dat daarom de vleesconsumptie niet zal afnemen maar wel het dierenleed.
nic schrijver zegt
Je geeft zelf aan dat er dus niet één oplossing is.
Vlees consumptie limiteren en kweekvlees ontwikkelen zijn er voorbeelden van.
Het is wel beter om steeds zuiniger apparaten te maken en meer apparaten gebruiken dan onzuinige en meer apparaten maar als de energie transitie ooit voltooid is maakt het niet meer uit hoe zuinig een apparaat is.
Technische ontwikkelingen gaan steeds sneller en het wordt ongewis te voorspellen waar de oplossing van bepaalde problemen vandaan komt.
Ik blijf hoopvol voor een goede ontwikkeling.
Dank voor je bijdragen die vaak zeer steekhoudend zijn.
G.J. Smeets zegt
Graag gedaan.
Je zegt “… als de energietransitie ooit voltooid is maakt het niet meer uit hoe zuinig een apparaat is.” Daarmee illustreer je precies wat ik bedoelde met dat ’signaal’ ?
nic schrijver zegt
Iver dst ‘signaal’;
Ja, zo had ik het nig niet bekeken, dat de commercie baat heeft bij CO2 vrij energie gebruik. Dan kunnen weer volop apparaten aanschaffen..
Gast wel ver..
Persoonlijk hou ik mijn huishouden zo apparaat loos mogelijk.
Gemak is voor mij gewoon het fruit zó eten in plaats van het in een smoothie apparaat te gooien.
Of zèlf beslag met de hand te kloppen, of gewoon met een analoge fietspomp een band oppompen
nic schrijver zegt
Toch spreekt voor mij het meest uit artikel dat het een aanmoediging is om vaker vegetarisch te eten en vind ik het in dat opzicht een goed initiatief
Dennis de jaeger zegt
Prachtig initiatief. Het is van groot belang dat individuen zich inzetten voor the greater good waar commerciele bedrijven dit geregeld nalaten vanuit commercieel belang. Des te mooier is het dat dit initiatief zoveel bedrijven in beweging heeft gekregen om deel te nemen en zich te committen aan de slogan ‘week zonder vlees’ hetgeen veel commerciele bedrijven zelfstandig niet aan durven. Al zag ik laatst dagje geen vlees voorbij komen van Maggi ook daar zat de initiatiefnemer achter als ik me niet vergis.
Individuen hebben geregeld een ‘ik’ focus, ze hebben dan ook een zetje nodig om ze te overtuigen om dingen anders te doen. Een initiatief dat zich inzet om op een prettige manier individuen bekend te maken met smaakvolle alternatieven voor een van de meest vervuilende industrien en op die manier mensen in beweging te krijgen zonder dat men het idee heeft iets op te moeten geven vanuit hun ‘ik’ focus kan alleen maar worden toegejuicht. Uiteindelijk bepaalt de consument wat erin het schap van de commerciele bedrijven ligt.
Ik vind het knap dat een blogger zich op deze positieve manier inzet om op een smakkelijke manier het bewustzijn te vergroten. Ga zo door :)