• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » De boeddhistische blik » De boeddhistische blik – ruimte, het mooiste wat er is (herhaling)

De boeddhistische blik – ruimte, het mooiste wat er is (herhaling)

6 november 2019 door Joop Ha Hoek

Ruimte, het mooiste wat er is, is een portret over boeddhistisch leraar, Varamitra, een Haags schoffie die vindt dat het leven meer moet zijn dan huisje, boompje, beestje en als begin dertiger op zoek is gegaan naar een andere bestemming. Donderdagmorgen 7 november  heel vroeg, om 00.20 uur, wordt de documentaire door de Boeddhistische Blik op NPO2 opnieuw uitgezonden.

Joop Ha Hoek: ‘Ik heb de documentaire over het leven van Varamitra afgelopen zondag bekeken en bleef na de uitzending verbijsterd achter. Was dit nu wat maker Ulrike Helmer voor ogen had bij het maken van dit portret van een markante boeddhist? Varamitra is de man van ‘kom van dat kussen af’ – niet lullen maar poetsen. De oprichter van de boeddhistische geestelijke verzorging in de gevangenissen. De architect van de opleiding geestelijke verzorging aan de VU. Een doener. Hij zegt het boeddhisme een plek in de maatschappij te willen geven. Het boeddhistisch centrum Haaglanden (BCH), waaraan hij tot begin 2019 verbonden was, kent een mix van alle boeddhistische stromingen en filosofieën die er zijn. Varamitra past niet in een hokje. Zijn centrum ook niet. De film van Ulrike Helmer helaas wel, zij raakte het pad kwijt.

Je zou met deze achtergrond verwachten dat Varamitra te zien zou zijn in de Haagse binnenstad, waar ook zijn centrum op een steenworp afstand gevestigd is. Te midden van de mensen in de maatschappij, om wie het volgens hem gaat. Dat het contact met bezoekers van zijn centrum in beeld zou zijn gebracht, de toekomst belicht. Wat bedoelt hij met ‘kom van dat kussen af?’ Hoe ervaren anderen dat?

Helmer heeft dat niet begrepen en schoot stichtelijke beelden van Varamitra in het o zo behoudende Tibetaanse Instituut in het Belgische Huy. Met het lijkt wel georkestreerde, stereotiepe  beelden van een Varamitra in een kamer en balkon van het centrum. Hoe krijg je het verzonnen.

We zien Varamitra over een weg lopen, hij voorop, de letterlijke volgelingen in ganzenpas achter hem. De volgelingen- de nieuwe bestuurders van het BCH, komen meerdere malen in beeld als angstige, onzekere bestuurders van het centrum. Kunnen ze wel open en kritisch zijn naar elkaar toe nu hun leider hen de verantwoordelijkheid voor de toekomst van het centrum in de schoot werpt. Ze kunnen of willen  er na vijf jaar training door Varamitra geen afdoende antwoord op geven.

Op zich geeft de vraag hun gemoedstoestand weer: het zijn geen vrije mensen, die niet de ‘kom eens van het kussen af’ mentaliteit uitdragen. Ze jammeren meerdere malen op camera over hun rol als bestuurders en de toekomst van het centrum, één keer had wel genoeg geweest. Ze spreken Varamitra toe op zijn afscheidsfeestje alsof een bestuurder van een amateur voetbalclub afscheid nam. Ze willen hun leraar pleasen. Maar daar kan Helmer dan weer niets aan doen.

Helmer had zich moeten laten leiden door de ‘kom eens van dat kussen af mentaliteit bij het maken van de film. Een krachtige documentaire maken. Maar ze koos voor stichtelijkheid in Huy en lieflijke beelden van een boeddhabeeld in een vensterbank van het BCH met op de achtergrond een grachtje, waardoor  ‘Ruimte, het mooiste wat er is’ bleef steken in nauwelijks geestelijk  te volgen aan elkaar gesmede opnamen die je maar het liefst zo snel mogelijk wil vergeten. Je vraagt je af: waar gaat dit over? Jammer.’

 

Over Varamitra (Theo Alkemade, 1953) valt veel te zeggen. Onomstreden is hij niet. Hij heeft zijn stempel op het boeddhisme in Nederland gedrukt; zonder hem had het boeddhisme maatschappelijk wellicht nog een marginale rol gespeeld. Maar Varamitra is een boeddhistisch leidsman met een missie: ‘Kom van je kussen af’ is een van zijn gevleugelde uitspraken, ‘ga eens echt wat doen, voor de mensen in je eigen omgeving. Niet voor de mensen in Azië maar hier in Nederland. Boeddhisme is helemaal niet speciaal, het is gewoon leven in de samenleving, met elkaar en gaat per definitie over het uitreiken naar de ander.’ Het boeddhisme een factor laten zijn in onze huidige maatschappij is waar hij zich de afgelopen 20 jaar voor heeft ingezet als een pionier, radicaal en buiten de gebaande paden tredend.

Aangemoedigd door voormalig minister van Justitie Hirsch Ballin heeft Varamitra de opdracht op zich genomen de Boeddhistische Geestelijke Verzorging vorm te geven. Sindsdien is er een academische opleiding tot boeddhistisch geestelijk verzorger tot stand gekomen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en kunnen mensen in de zorg en gedetineerden een beroep doen op de eerste boeddhistische geestelijk verzorgers die Nederland nu rijk is. Binnenkort volgt ook defensie. Ook is Varamitra als initiator betrokken bij het opzetten van de vrijwilligers organisatie 1000 handen en één van de grondleggers van het Boeddhistisch Centrum Haaglanden (BCH). Een boeddhistische gemeenschap midden in het centrum van Den Haag met oog voor wat de moderne mens nodig heeft. Hij is een polderboeddhist in hart en nieren. Los van traditie streeft hij een horizontaal boeddhisme na waarin de leraar niet op een voetstuk gezet wordt.

Varamitra, wars van ego en aandacht liet voor het eerst in zijn leven een camera toe. Ruimte, het mooiste wat er is begint daar, waar Varamitra stopt met zijn taken. Regisseur Ulrike Helmer volgt hem gedurende anderhalf jaar in het proces van loslaten.

 ‘Ruimte, het mooiste wat er is’ bleef steken in nauwelijks te volgen aan elkaar gesmede opnamen die je maar het liefst zo snel mogelijk wil vergeten. Jammer.’

 

 

Categorie: Boeddhisme, De boeddhistische blik, Filmbespreking, Pakhuis van Verlangen Tags: bgv, Den Haag, ruimte, Ulrike Helmer, Varamitra

Lees ook:

  1. De boeddhistische blik – ruimte, het mooiste wat er is
  2. Bekeken film – Prison Pioneers, gebrek aan scheppingskracht
  3. TV: Prison Pioneers
  4. Boeddha in de bajes –  ‘De gedetineerde is meer dan zijn daad’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Patrick Demeester zegt

    7 november 2019 om 09:29

    Juist, nu begrijp ik beter waarom ik die zondag de ganse film niet uitgezeten heb en na verloop van tijd ben weggezapt. Spijtig, maar waar mensen aan werken wordt er ‘gemenst’.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.