• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Het jaar 2019 – dag 344 – dode moeder

Het jaar 2019 – dag 344 – dode moeder

10 december 2019 door Joop Ha Hoek

Ik weet niet hoe het tegenwoordig met het innemen door journalisten gesteld is, maar toen ik een jonge journalist was zag ik vrijwel alleen maar journalistieke zuipschuiten om mij heen. Waarom, is mij onbekend. Maar journalistiek en alcohol hoorden gewoon bij elkaar. In kroegen hoorde je ook veel, wat weer mooie verhalen opleverde.

In Rotterdam ging ik vrij regelmatig naar De Schouw in de Witte de Withstraat waar nogal wat journalisten kwamen innemen. In Rotterdam hadden alle grote of bekende kranten wel een redactie, dus aan collega’s geen gebrek. Soms bezocht ik de Kunstenaarssociëteit, waar kunstenaars en ook journalisten zich als apen hangend aan een soort kroonluchters door de ruimte bewogen als ze bezopen waren.

Zelf nam ik ook in- ik ging dan vlotter schrijven. Op een vrijdagmiddag moest ik een groot pagina vullend artikel voor Het Vrije Volk schrijven, het moest diezelfde avond nog worden ingeleverd. Ik zette me nuchter achter het bureau, maar het vlotte niet.  Het artikel was klaar toen de fles sherry leeg was. Een uitstekend verhaal, al zeg ik het zelf.

Ik had een collega die zoveel zoop- hij begon ’s morgens al op de redactie, dat hij persoonlijke spullen begon te verkopen om met dat geld drank aan te schaffen omdat hij zijn gezin niet tekort wilde doen.

Ik had een socialistische collega die op een avond zo dronken was dat een andere collega zijn handen vast moest pakken zodat de socialist toch zijn verhaal kon tikken. Nuchter een man, dronken een man, zeggen wij in de journalistiek.

Ik had een collega- die mij ‘vader’ noemt hoewel ik zijn vader niet ben, die in de weekeinden zoveel dronk dat hij ’s maandags op de redactie door collega’s werd opgevangen, op een stoel gezet, enkele uren voor zich uitstaarde en in de middag weer gebruiksklaar was.

Ik had een collega- een bureauredacteur, een beer van een vent met sterke, zwaar behaarde armen, die na zijn avonddienst altijd een journalistenkroeg bezocht en het innemen later die nacht voortzette in een aangrenzende bar waar de kroegeigenaar ook de baas van was. De redacteur was al een paar keer door de hoofdredactie gewaarschuwd dat hij moest stoppen met innemen omdat hij steeds en regelmatig ’s morgens te laat op het werk verscheen. Als dat nog een keer gebeurde, zo sprak de hoofdredacteur, kon hij vertrekken. Op een dag was het weer raak en te laat. Mijn collega werd ontboden door de hoofdredacteur. Mijn moeder is vannacht overleden, zo verklaarde de redacteur het te laat komen. Het nieuws verspreidde zich al snel door de redactiezaal en de daar aanwezige collega’s betuigden hun deelneming.

Tot een paar dagen later op een bureau van binnen-buitenland de telefoon rinkelde en de collega luid over de redactie riep: ‘Klaas, je moeder is aan de telefoon’. De kamer van de hoofdredacteur had twee deuren. Klaas ging door de ene deur naar binnen en naar wij aannemen door de andere naar buiten. We hebben hem nimmer meer gezien.

Innemen doe ik niet meer, ik kan nu schrijven zonder drank in het lijf. Af en toen neem ik ’s avonds een advocaatje van de Zwarte Kip, met slagroom of een kriekbiertje van Lindemans. Maar dat is geen innemen, vind ik.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Categorie: Columns, Joop Hoek, Media Tags: journalisten, journalistiek, kroegen, zuipen

Lees ook:

  1. Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe – en mindfulness in de journalistiek?
  2. Paul Stolk is dood
  3. Het jaar 2021 – dag 88 – persvrijheid
  4. Het jaar 2024 – dag 207 – herinneren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    10 december 2019 om 23:15

    ik drink ook al zes jaar niet meer! Drinken boeddhisten, in die kloosters? Lijkt mij niet, toch. Dat hebben ze niet nodig.

    Laatst dronk ik toch weer één keertje, één nachtje. De volgende ochtend wist ik weer waarom ik niet meer drink. Zware kater,depressie, rot gevoel! Ja, ja, je betaalt altijd een prijs hé, bij iedere drug.

    Het heeft een beetje voordeeltjes, althans, een beetje lallen kan leuk zijn, een avondje. Maar het heeft ook zoveel nadelen eigenlijk. Mensen drinken om die andere sekse aan te durven spreken, tijdens het uitgaan. Ik heb zoiets van, als je dat niet durft zonder drank, waar gaat het dan überhaupt nog over? Lekker los worden? Ik ben al ‘los’ zonder drank.

  2. Wulf zegt

    11 december 2019 om 12:36

    Ik drink dagelijks, altijd rond 17.00u, enkele glazen. Ik lees dan of ik schrijf bij nog een genotsmiddel, n.l. muziek welke mijn ziel raakt. Ik heb erg getobt over mijn alcohol inname, had steeds spijt en lag er zelfs ’s nachts over te piekeren. Ik ben ermee gestopt, d.w.z. met dat tobben en drink sindsdien m’n glaasjes met nog meer plezier en houd zelfs beter maat. Niet boeddhistisch maar daar ga ik ook maar niet over tobben.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.